@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Dempers, hoe testen

zo mar 19, 2006 19:52

Dempers zijn vrij gemakkelijk in te drukken (behoudens gasdempers) het uittrekken moet behoorlijk zwaar gaan.
Een gasdemper in goede staat, is na geheel te zijn ingedrukt binnen enkele minuten weer geheel uitgeschoven.
Let erop dat ze echt helemaal droog zijn, daar waar de zuigerstang naar binnen gaat. In uitgetrokken toestand mogen ze ook bijna geen axiale speling hebben. Zo los in de hand blijft het echter voor een redelijk deel "natte vingerwerk".

Schokdempertesters zijn niet altijd geheel betrouwbaar. ( Op commercie gebouwd nietwaar. :wink: ) Wel kun je er prima de onderlinge verschillen tussen je dempers mee opsporen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

zo mar 19, 2006 20:23

Eerlijk gezegd zijn ze niet te testen , behalve op een speciale testbank die voorbij kwam. Alle andere vormen van testen geven geen enkele garantie. Ik acht Yuri wel in staat schade en of lekkage te beoordelen/zien.
Zelfs op een testbank weet je nog niet alles.
Makkelijk indrukken zegt niets, en eerlijk gezegd heb je liever een demper die niet zo makkelijk indrukt als bv een koni.. daarnaast is de indruksnelheid bepalend..en een praktische snelheid kun je met de hand nooit halen.
Warmte afgifte bump rebound, high speed bump en rebound.. allemaal dingen die je op een bank moet meten, daarna moet testen..
Dus simpel gezegd, als je dempers hebt liggen is er maar een methode om te bezien of ze goed zijn.. monteren en rijden!

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

di mar 21, 2006 11:46

Sluit mij helemaal bij Andre aan.
Ben zelf ook is naar de kwikshit geweest om de dempers op de testbank te meten. Dit deed ik alleen maar om mijn vermoeden te bevestigen. Het verhaal van de betreffende medewerker is rechtsstreeks mn andere oor uit gewaaid. Geef me nou die uitdraai maar, dan intepreteer ik het zelf wel :wink:
Beste testmethode blijft de rijd methode, bv drempels (korte uitslag) of bruggetjes (lange uitslag) niet dusdanig hard dat je met 4 wielen loskomt natuurlijk :lol: .
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Terug naar “Algemene Technische vragen”