Andretti Molletti

RE: detonatie sensor AR 75 turbo

wo mar 22, 2006 14:03

Het lampje brandt dan continue of geeft het een aantal knipperingen??
Bij storing gaat i branden, bij stationair zou i dan moeten knipperen om de storingscode aan te geven..

Vaak is het de detonatiesensor, maar niet altijd hoor.
Haal de sensor eens los en kijk eens of er veel oxidatie tussen de montagevlakken zit?

kai
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo mar 22, 2006 15:43

Zon sensor is dat niet gewoon een Piezo opnemer ?
Zo heel veel kan daar electronisch gezien niet aan kapot gaan.
Als je volgens de door Dre verfoeide handboek-meet-test een weerstand kunt meten zal
het ding wel ok zijn.

Die sensoren zijn wel extreem gevoelig voor allerlei andere geluiden uit het motorblok.
Een wat slappe ketting of klepgeratel is genoeg om dat rare lampje te doen oplichten!
En als dit werkelijk gebeurt en het motormanagement denkt dat er iets niet helemaal
goed is zal ie de timing een heleboel graden verdraaien totdat dat "valse" signaal weg is.
Je verliest heel veel vermogen als gevolg van iets wat helemaal niet gevaarlijk voor de motor
is. Tegenwoordig zal er vaker met Digitale Signal Processing worden gewerkt om alleen
de juiste geluiden er uit te filteren, maar dat was toen nog niet. Computers waren nog
bijzonder dom.

Je kunt eens met een stethoscoop aan de gang gaan om je motor stil te krijgen...
Maar onderschat in ieder geval niet het effect van deze sensor. Ik zou als je heel zeker
weet dat er geen detonatie optreedt de sensor loskoppelen of vervangen door een weerstand
of zo. Maar weet wat je doet een paar keer een te grote knal in de motor en je kunt de motor
in deeltjes van de straat rapen.

Atte
Member
Member

wo mar 22, 2006 17:02

Algemene controle: motor zo'n 2500 toeren laten draaien; met stroboscooplamp ontstekingsmerktekens in de gaten houden. Met een metalen voorwerp tegen de sensor tikken (niet beuken) en met een beetje geluk zie je het tijdstip ' verlaten' .

patje1100
Guru
Guru

zo mar 26, 2006 14:48

Binnema, ik ga maar ff door op jouw topic ( if you dont mind)

Ik heb net een stukje heerlijk het rukijzer uitgelaten nadat mijn nieuwe geleiders en seals ( van een niet nader te noemen duits merk) in de kop gekomen zijn. Turbootje heeft onder garantie nieuwe lagers en keeringen gekregen en het ding rijdt als de brandweer maaaaaarrrrrrrrr.

Die k.... pingelsensor blijft irritant doen. Er is geen sprake van oxidatie op het ding. Het ding zit met 20 / 25 Nm vast. De stekkers zijn schoon , aan vermogensverlies merk ik nix maar die rooie kerstboom op mijn dashboard irriteert me mateloos.

Binnema, als jij de oplossing gevonden hebt deel dit dan gerust met me .

Dre, als je tijdens je werkzaamheden aan de Dreeser zit te mijmeren waar je in hemelsnaam (turbo) power vandaan moet halen........ denk eens ff met ons mee svp :wink:

BinnemaTS
Member
Member

zo mar 26, 2006 15:35

tsja patje 1100 ik denk dat we ongeveer hetzelfde probleem hebben. Ik laat het je nog weten hoe e.e.a. zit.
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”