Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

lucht-olietemp

di feb 08, 2005 09:59

de olietemperatuur van de motor (Bertone) wordt ca 15 graden hoger als ik het luchtfilter meer lucht bezorg mbv een slang tussen grill en filter.

Kan dit kloppen ? ,

en de olie wordt dunner dus meer kans op olielekkage ?

als ik dit doe kan ik mischien beter kiezen voor een andere olie (nu 10w40) ?
156

Gebruikersavatar
John
Junior Member
Junior Member
Berichten: 52
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 00:25
Locatie: Arnhem

RE: lucht-olietemp

di feb 08, 2005 10:59

Wat was de temperatuur voordat je de slang plaatste. Je hebt de slang in de grill geplaatst dus die laat nu minder koellucht door waardoor eea ook kan opwarmen.
Als de temperatuur van de olie te hoog wordt is andere olie geen optie maar eerder een oliekoeler. Maar door alleen die slang ertussen te plaatsen lijkt mij dat een beetje onnodig en moet je het probleem anders oplossen.

HF
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: za jan 01, 2005 18:46
Locatie: Den Haag

RE: lucht-olietemp

di feb 08, 2005 11:33

Ik denk dat je motor eerder warm zal worden doordat je een armer mengsel krijgt. Een te arm mengsel is niet goed voor je motor, dus waarschijnlijk moet je je mengsel wat verrijken.

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: lucht-olietemp

di feb 08, 2005 11:54

sommige antwoorden snap ik niet :cry:

mijn idee was:

meer zuurstof=rijker mengsel=betere verbranding=meer hitte


dat klopt toch...
156

Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 641
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

RE: lucht-olietemp

di feb 08, 2005 11:59

Nee, rijker mengsel = meer brandstof.

Adios, JR

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: lucht-olietemp

di feb 08, 2005 12:26

Nee, rijker mengsel = meer brandstof.

Adios, JR
rijker mengsel wil volgens mij niet zeggen meer brandstof maar de verhouding tussen brandstof en zuurstof is beter.
156

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

Re: RE: lucht-olietemp

di feb 08, 2005 12:28

Nee, rijker mengsel = meer brandstof.

Adios, JR
rijker mengsel wil volgens mij niet zeggen meer brandstof maar de verhouding tussen brandstof en zuurstof is beter.
Juist :!:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: lucht-olietemp

di feb 08, 2005 12:37

Inderdaad wordt het armer of rijker lopen bepaald door de verhouding brandstof tov zuurstof. Hoe hoger het % brandstof hoe rijker het mengsel.

Dus als je meer zuurstof toevoegt maar dezelfde hoeveelheid brandstof blijft toevoegen wordt de verhouding tussen brandstof en zuurstof anders. In dit geval een armer mengsel (% brandstof neemt af) en dus een hogere temperatuur.

Je zou dus meer brandstof moeten laten toevoegen lijkt mij.

Gebruikersavatar
figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 641
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:07
Locatie: Vught. N-Br

Re: RE: lucht-olietemp

di feb 08, 2005 14:33

Nee, rijker mengsel = meer brandstof.

Adios, JR
rijker mengsel wil volgens mij niet zeggen meer brandstof maar de verhouding tussen brandstof en zuurstof is beter.
Juist :!:
Nee, niet juist :!: Rijk mengsel wil zeggen: meer brandstof tov zuurstof. Dat is niet per definitie beter.

Adios, JR

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: lucht-olietemp

di feb 08, 2005 15:34

Geloof dat zo'n mod op zich weinig nut heeft en zeker niet bij std. motoren.

Theorie is:

Als je dit uitvoert op carburateurmodellen en K&N filter plaatst, is flow wellicht beter. Weerstand vermindert, vacuum in je carb minder bij dezelfde luchtsnelheid. Resultaat is armer mengsel. Kijk naar bougies of je carb's rijker moet zetten.
Dus alleen als je meer flow hebt, wordt mengsel armer en arm mengsel zorgt juist voor
toename van temperatuur.

Is Volumetrisch efficiency hoger dan hogere effectieve compressie en kan je ontsteking
ook aanpassen.

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 276
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: lucht-olietemp

di feb 08, 2005 16:58

Maar je praat over olie temperatuur, wat doet je water temp dan??? En over wat voor olie temp praten we nu?

Een verandering van inlaat kan nooit zo'n stijging van je olie temp geven, zonder dat water temp ook stijgt!
GT 1600 Junior

HF
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: za jan 01, 2005 18:46
Locatie: Den Haag

RE: lucht-olietemp

di feb 08, 2005 17:34

de olietemperatuur kan heel goed stijgen zonder dat watertemperatuur merkbaar stijgt. In het koelvloeistofsysteem zit immers een thermostaat en radiateur en fan, allemaal met het doel je koelvloeistoftemperatuur zo constant mogelijk te houden.

Andretti Molletti

RE: lucht-olietemp

di feb 08, 2005 18:17

Heb je ook merkbaar meer vermogen met die MOD?
dan heb je namelijk ook meer warmte in je olie... alles normaal dan... 15 graden moet kunnen hoor... tenzij de temp al te hoog was natuurlijk...
10W40 is voor een Bertone te dun!! Kies leiver een 20W50..

Mengsel gokken ... je kan beter even stevig doorriijden...4000 rpm op de snelweg in 5 en dan snel stoppen (benz station) en een bougietje trekken!! Dan weet je t zeker, nu is het allemaal gokwerk...

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: lucht-olietemp

di feb 08, 2005 20:07

@Andretti
hij loopt wel aanmerkelijk beter ! alleen hij lekt wat olie aan het carter ineens !

welke 20w50 zou ik dan kiezen ?
156

Terug naar “Algemene Technische vragen”