Rangco
Junior Member
Junior Member

Aankoop 75

ma jul 17, 2006 21:11

Hallo

Ik ben nieuw hier maar wilde tocht enkele vragen stellen. Ik wil een alfa 75 aanschaffen en dan vooral een 3.0 v6, vanwege zijn dikke bumpers en het heerlijke geluid.

Nu heb ik met enkele proefgereden en vielen mij een paar dingen op: Speling op de aandrijflijn bij gas los laten. Je voelt dan iets de motor/aandrijfas. Is dit normaal en kan het veel kwaad. Verder hoorde ik bij eentje een trilling door de auto van een bepaald toerental. Dit kwam door de aandrijfas zei de verkoper, wat mij logisch leek alleen kan dit kwaad en wat zijn de kosten om het te laten maken?
Verder zat er als enigste wat roest onder aan het achterspatboord aan de voorkant. Tussen de stootstrip en de dorpel. Het leek oppervlakige roest er zat nog gewoon zwarte lak op. Zou dit kwaad kunnen? Wat zijn verder nog kritsche punten?

Verder had ik nog met een rode gereden die technisch volgens mij goed was alleen begon de blanke lak te bladeren op de motorkap. Wat zou overspuiten kosten?

Verder iemand ervaring met Alfaas , zowel positief als negatief (http://www.alfaas.nl/(lrv11mneoovvd555x ... fault.aspx)

Alle andere tips hoor ik graag en alvast bedankt
Alfa GT 3.2

Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Aankoop 75

ma jul 17, 2006 21:14

Zoek hoe dan ook nog hier op het forum naar aankoopadviezen voor de 75, er zijn een aantal belangrijke dingen wat aandacht behoeft :)

Maxtor
Guru
Guru

ma jul 17, 2006 21:15

Dit is zo'n geweldig topic, het heeft zelfs zn eigen zoekfunctie en hoofdstukje voor aandachtspunten:

Klik
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma jul 17, 2006 21:17

heb je van al die auto's ook de onderkant bekeken (eerste plaats op roest..)
lijkt mij als garagehouder dat je die aandrijfas wel laat na kijken voor je er een klant mee wegstuurd :?
of was het een handelaar?

simp
Member
Member

di jul 18, 2006 09:09

De trilling in de aandrijfas zijn zeer waarschijnlijk de rubberen donuts die in de as zitten. Die verslijten/scheuren met de jaren. Vervangen is een paar uur werk. Maar het moet wel gebeuren, je kan er niet eeuwig mee door rijden. Die speling bij het gas loslaten, is dat een dof/bonkend geluid ? Dan zouden het wel eens de versnellingsbak rubbers kunnen zijn. Ook die zijn te vervangen, maar het moet wel ff gedaan worden. En over roest: als het al zichbaar is langs de kunststof lijsten rond de dorpel en wielschermen, dan zit er achter dat kunststof nog veel meer roest....

Ik zie dat die zwarte bij Alfaas 5200,- moet opbrengen. De prijs is redelijk voor een v6 als de rest van de auto nog goed strak is. Ga er zeker een keer onder liggen om te zien hoeveel roest er aan de onderkant te zien is. Zit er ook papierwerk bij van onderhoud van de vorige eigenaar? enz..
Alfa Romeo 4C Spider
Abarth 124 Spider

Rangco
Junior Member
Junior Member

di jul 18, 2006 17:01

BIj gas los laten is er niet echt een geluid. Je voelt alleen de motor/aandrijflijn. Verder zei de beste man dat ie verder wel hard was en mocht hem desnoods ook op de brug zien. Onder in de kofferbak en rond de achterlichten zat namelijk ook geen roest. Verder als het alleen rubbers zijn dat maakt mij dat niet veel uit. Als het maar geen revisie wordt o.i.d.
Ook stond de olie druk meter vrij laag. Maar dat was een sensoortje volgens de verkoper? Is dat een onderdeel van de italiaanse techniek of zou het echt slecht zijn. Blok lekte verder niks.
Alfa GT 3.2

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di jul 18, 2006 19:35

Die "alleen" rubbers in de aandrijfas zijn bij een v6 al goed voor dik E200 bij Tuynder (weet niet exact, en bij de dealer zal het fors meer zijn. En dan moeten ze er nog onder wat ook niet altijd vanzelf gaat en wat voor lang niet elke monteur een routine klus is tegenwoordig.
Als je de roest al kan zien moet er meer zijn. 75's zijn gewoon roest bakken! Helaas :(
Dus op de brug en oa achterwielen eraf en binnenwielbakken achter los halen. 5 minuten werk. Heeft de verkoper daar geen zin in? Lekker laten staan. Voor E5000 voor een V6 mag je wat verwachten. Check ook de parafan bak goed. Kortom lees de aankooptips.
O ja als die oliedruk aan het sensortje zou liggen. Laat heer verkoper er dan ff een testmanometer aanhangen om het te bewijzen. Het is toch een garagebedrijf? V6'en hebben behoorlijk hoge oliedruk als blok fris. Hoger dan 4 cil nord.
Als ik het allemaal zo hoor sta ik niet te springen hier dik E5000 tegenaan te gooien.

Mzzl,
DJ

Gouw
Newbie
Newbie

di jul 25, 2006 12:58

Hoi ten eerste super dat je een 75 aan will schaffen.
Zelf rij ik al 12 jaar Alfa 75 en heb er al 3 versleten. Momenteel rij ik een 75 turbo.
Goed advies : laat de ANWB een keuring uitvoeren. Dan weet je waar je aan toe bent.
Ik vindt het veel geld voor deze Alfa. Misschien is het beter om voor dit geld er één te kopen van iemandt die echt een 75 Hart heeft.

Groeten en veel Afla plezier

1750GTV
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo jul 26, 2006 08:37

Kijk hier eens naar een 75:

http://www.italiaveloce.nl/

Gegarandeerd een top 75 voor je geld!

Terug naar “Algemene Technische vragen”