Surreallistic
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:51
Locatie: Oost-Souburg

Inhoude motor

do sep 22, 2005 10:20

Mijn 156 1.6 uit 99 heeft nu 104dkm gereden. Dus bougies moeten vervangen worden. Ik heb daar op 4 oktober een afspraak voor staan.

Nu is mijn vraag of het inhouden daarmee verbonden is. De één zegt van wel, de ander niet. Sommige zeggen dat het de lamdasonde is, anderen de LMM, anderen de stappenmotor. Of zijn het simpelweg de bougies vervangen?

Sinds gister is het inhouden echter aanzienlijk erger geworden. Als ik weg wil rijden 's morgens (koude motor), komt hij amper voorruit! Kruipend en pruttelend (niet stotterend) gaat hij vooruit. Als ik 'm dan kort in z'n vrij zet (en het toerantal even omhoog gaat) en dan weer in z'n 1 zet, rijdt hij vrij normaal weg. Maar als ik even later een drempel wil nemen in z'n 1 (als de motor nog maar net draait), hetzelfde euvel. Als de motor goed warm is, rijdt ie als een zonnetje!

En voordat de garage iets gaat vervangen terwijl dat eigenlijk niet nodig is, wil ik graag jullie meningen weten.

Surreallistic
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:51
Locatie: Oost-Souburg

RE: Inhoude motor

do sep 22, 2005 12:51

(n)iemand?

jdejager

RE: Inhoude motor

do sep 22, 2005 20:15

Toen ik mijn 155 kocht vertelde de vorige eigenaar ook dat wanneer de auto ging inhouden of slechter lopen dat bij hem altijd de bougies zijn geweest. Hij had ook de rekeningen van de garage erbij en je kon zien dat die dan ook weer waren vervangen. Kan natuurlijk van alles zijn, de problemen die jij beschrijft lijken meer op iets anders, misschien vocht ergens tussen o.i.d. Lijkt me niet dat de bougies van het ene op het andere moment kapot gaan. Heb je het niet met warme motor?

Andretti Molletti

RE: Inhoude motor

do sep 22, 2005 20:27

Simpel, je laat je bougies vervangen en kijkt of het weg is... zo niet, dan ga je je dan pas druk maken!
Technisch kan het heel goed dat dit een gevolg is van totaal versleten bougies....

Surreallistic
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:51
Locatie: Oost-Souburg

RE: Inhoude motor

do sep 22, 2005 21:52

Het is alleen bij een (ijs)koude motor. Ofwel, hij moet echt een nacht stil hebben gestaan. Zodra de motor goed warm is, nergens last van.

Ik denk dat ik de garage vraag om simpelweg alleen de bougies te vervangen. Nadeel is wel, dat ALS het toch wat anders is, je weer extra (arbeids)kosten maakt...

Ter extra info, toen ik de auto kocht, stond er 83d op de teller. Het inhouden bij een koude motor begon pas dik in de 90d km. En nu sinds kort echt dat pruttelen...

Mobster

RE: Inhoude motor

do sep 22, 2005 22:15

Tja, doe maar zoals Dré zegt, eerst bougies vervangen.

Kan idd ook LLM zijn
- bougiekabels
-stappenmotor
- lambda
- vervuilde filters
- rotor / verdelerkap (nee, dat niet :wink: )
- ...

Lemon

RE: Inhoude motor

do sep 29, 2005 18:05

BING !!!!

Ik heb met mijn 166 2.5 exact hetzelfde probleem.
Vanochtend kwam ik in z'n vrij niet verder dan 1500 toertjes (vol gas). De motor lijkt door een bepaalde parameter begrensd te worden. Vervolgens motor uitgezet even wat langer in het contact laten staan en probleem weg ???
Vandaag even bij de dealer langs gereden om de computer uit te lezen maar die kon mij niet meer vertellen dan dat de lapda-sonde een intermittende fout genereert. Dat wil nog niet zeggen dat de sonde kapot is maar een situatie registreerd die buiten het werkgebied ligt (onvolledige verbranding).
Ook heeft mijn motor een accelleratie probleem rond de 5000 toeren. Om uit te sluiten dat het de lmm of gaspedaal potentiometer is heb ik 5000 toeren bij verschillende powersettings (1ste,2de,3de versnelling) geprobeerd. Maar het probleem blijft rond dit toerental ???
Ik begin inmiddels stilletjes aan mijn boegies of bobines te denken, echter dat zal het wel prijzig maken zeker als het bobines betreft :(

Heeft iemand anders nog suggesties :lol: :idea: ](*,)

alfaromeo155

RE: Inhoude motor

vr sep 30, 2005 18:49

Ik heb vandaag een 156 1.8 in de garage gehad die precies het zelfde probleem had. deze gaf als fout aan luchtmassameter. deze vervangen en de auto reed weer super.

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: Inhoude motor

za okt 01, 2005 11:59

Simpel, je laat je bougies vervangen en kijkt of het weg is... zo niet, dan ga je je dan pas druk maken!
'Even' vervangen is dan wel zo'n 150 euro verder als je het zelf doet... (8 Platinabougies), bij de dealer waarschijnlijk nog meer #-o
Ik heb vandaag een 156 1.8 in de garage gehad die precies het zelfde probleem had. deze gaf als fout aan luchtmassameter. deze vervangen en de auto reed weer super.
Bij een 155 2.0TS die ik met zo'n euvel eens verder moest helpen bleek het de stekker van de LM... Heel goedkoop dus.

Mijn eigen 155 2.0TS 16V heeft ook last van hikken/inhouden.
Eén oorzaak heb ik al gevonden: loszittende LPi injector, waardoor er valse lucht gezogen wordt, wat je bij weinig geopende gasklep goed kunt merken. Tijdelijk gedicht met een stukje tochtstrip en tie-rap. Nu alleen nog bij koud weer en regen -> onsteking waarschijnlijk. Bougiekabels gecheckt en deze lijken inderdaad wat beschadigd (de constructie zo onder zo'n deksel is niet geweldig (geef mij maar de oude Nord blokken, veel robuuster...).
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: Inhouden motor

zo okt 02, 2005 14:11

GEVONDEN!!

Het inhouden c.q. hikken van min 155 2.0TS 16V is WEG!! \:D/

Hij had bij aankoop al last van olielekkage (daardoor 700 euro van de prijs af), oorzaak een lekke (lees: verkeerd gemonteerde) klepdekselpakking. :twisted:
Bij het vervangen bleek dat in 2 van de 4 'putjes' waar de bougies in steken de pakking lek was en de olie in de bougiegaten gelopen was (euvel komt ook voor bij 75V6). Op zich niet erg maar wel als er 1) ook water ingelopen is door bijv. autowassen - de motor moet immers ook schoon - of condens: het water blijft onder de olie staan en door de rubberen afdichtigen van de bougiedoppen verdampt het ook niet best), en 2) de bougiedoppen onder het rubber deel gebarsten zijn !! :idea:
De olie zorgt ervoor dat de rubber dop uitlubbert en niet meer strak afdicht zodat het water lekker via het scheurtje naar de bougie kan lopen en daar voor doorslag zorgt. :-k

De rubberen klepdekselpakking was met kit gelijmd. De rubber pakking heeft aan de onderzijde 2 randjes waardoor de kracht op een klein oppervlak wordt verdeeld en de pakking dus goed aandrukt. Als er kit onder zit dan wordt de kracht verdeeld over een groter oppervlak. Op zich niet erg als maar beide oppervlakken héél schoon zijn en de kit goed hecht. Maar als de kit naar verloop van tijd toch wat loslaat bijv. oiv olie dan gaat het meteen lekken. Het rubber kan ook niet meer veren (op den duur hardt het uit, dan moet een nieuw pakking worden gemonteerd)
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

alfaromeo155

RE: Inhoude motor

zo okt 02, 2005 14:15

tja... dat komt idd ook wel waker voor. nou hebben we weer wat geleerd :D

Arjscho

RE: Inhoude motor

di aug 01, 2006 14:18

Ik heb nu ook de luchtmassameter vervangen, maar probleem niet opgelost :( :( .
Bij koude motor loopt de Alfa slecht (slaat bijna af ) ook onregelmatig toerental.
Heb hem al bij 2 garages gehad, maar er komt niets uit de computers betreffende het probleem.
Eerste keer : computer gaf aan luchtmassameter stuk.
Laatste 2 metingen gaven niets meer aan. :shock: :shock:
Wie weet misschien waar het anders aan kan liggen :?: :?: :?:

mysterialj
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 19:34
Locatie: almere

RE: Inhoude motor

vr dec 29, 2006 21:18

hallo allemaal,

Ik heb hetzelfde probleem gehad met myn Alfa Romeo 146 t-Spark 1.4 bouwjaar:1998 :( ,
heb de bougie kabels en bougies laten vervangen en de bobines laten schoonmaken.
(vervang ook gelijk de bougie kabels misschien zyn die lek of roestig :!: ),

De problemen zijn verholpen heb geen last van inhouden :D ..
hopelijk jij ook niet meer 8)
Alfa Romeo 146 T-Spark 1.4 Tot Heden
Volkswagen Polo 1.4i Tot Heden

easyrider
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 19:57
Locatie: Vught
Contacteer: Website

Re: RE: Inhoude motor

za dec 30, 2006 00:46

Ik heb nu ook de luchtmassameter vervangen, maar probleem niet opgelost :( :( .
Bij koude motor loopt de Alfa slecht (slaat bijna af ) ook onregelmatig toerental.
Heb hem al bij 2 garages gehad, maar er komt niets uit de computers betreffende het probleem.
Eerste keer : computer gaf aan luchtmassameter stuk.
Laatste 2 metingen gaven niets meer aan. :shock: :shock:
Wie weet misschien waar het anders aan kan liggen :?: :?: :?:
Onregelmatig toerental wijst meestal op de stappenmotor en/of lambdasonde.
Teminste dat was bij mij het geval.
volgens mij als de L.M.M. kapot is dan gaatde motor in een noodprogramma lopen en dat merk je meteen,
geen power meer.

Andretti Molletti

RE: Inhoude motor

za dec 30, 2006 10:54

Sorry dat ik het zeg, maar wat een chaos topic...
Zes mensen met verschillende problemen en nog discussie ook??? :shock:

Alles onder de eerste paar van toepassing zijnde postings: weg ermee, is mijn mening.
Als je vragen hebt maak dan een eigen topic aan!!!

Terug naar “Algemene Technische vragen”