super98
Newbie
Newbie

Ik tast in het duister...

vr jan 19, 2007 19:24

Beste vrienden,

Mijn Supertje voert sinds kort halve verlichting :shock: . Dat wil zeggen, rechtsachterlicht doet het niet (knipper en rem wel) en rechternummerplaatverlichting werkt niet. Daarnaast werkt de dashboardverlichting niet.

Nu ben ik niet zo sterk in electronica :oops: , dus het leek me handig als jullie je licht hierover laten schijnen. Is dit een aardeprobleem? En is deze combinatie van defecten toevallig of zit het op dezelfde groep/aarde/plus of iets dergelijks? Iemand een suggestie waar ik het probleem moet zoeken :?:

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Groet,
Ewoud
(Oo=\/=oO)

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Ik tast in het duister...

vr jan 19, 2007 19:28

Lampen al gecontroleerd neem ik aan? Wriemel eens aan de zekeringen. Of aan de stekker op de achterlicht. Waarschijnlijk slecht contact.

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 19, 2007 20:05

Dashboardverlichting die het niet doet is doorgaans een indicatie dat je achterlichten het ook niet doen omdat deze vaak op dezelfde zekering is geplaatst. Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat de achterlichten links en rechts op andere zekeringen zitten, maar het blijft Alfa hè?

Zekering, schakelaar, bedrading zou mijn volgorde zijn...

super98
Newbie
Newbie

za jan 20, 2007 16:04

Inderdaad bleek er een zekering (5) defect te zijn. Maar wat blijkt na vervanging: Nu doet her línkerachterlicht en linker nummerplaatverlichting het niet alsmede het stadslichtje rechtsvoor.... De dashboardverlichting doet het wel :idea: .

Verwijder ik de nieuwe zekering dan heb ik weer de oude situatie.

Het is dus toch complexer dan ik hoopte :roll: . De bedrading is origineel en in orde (want alle verlichting werkt in één van beide situaties).

Heeft iemand nog een andere goede suggestie :?:

Groet,
Ewoud
(Oo=\/=oO)

andre 166

za jan 20, 2007 22:06

kijk eens naar je verlichting schakelaar

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

zo jan 21, 2007 11:45

om te beginnen eerst ALLE zekeringen eruit halen, de pootjes van de houder allemaal schoonmaken en terugbuigen zodat de zekeringen weer strak zitten, daarna alle zekeringen in een keer vervangen door de goede.
Werkt het weer? Top.
Zo niet, vervolgens de massapunten zowel voor als achter goed nakijken, is wel even werk. Schoonmaken en check bedrading.
Werkt het ? Top!
Nog niet: schakelaar defect. Zoek een goede tweedehandse want nieuw ruim 180 euro.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

super98
Newbie
Newbie

zo jan 21, 2007 17:39

Dank voor de reactie. Al te moeilijk kon het niet zijn. Het Supertje is liefdevol onderhouden, nagenoeg origneel en er is nooit in gehakt, gezaagt, geknipt of gelast. Tutti originale dus. En wat blijkt:Zekering 4 en 5 hadden een verschillende amperage (is dat weerstand?). Afijn, zo simpel was het dus :oops: .

Nogmaal dank voor het meedenken!

Groet,
Ewoud
(Oo=\/=oO)

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jan 21, 2007 19:43

Pas op Amperage heeft niets met weerstand te maken
maar is gewoon om een bepaalde groep veilig af te zekeren .
Dus normaal gesproken niet de waardes gaan veranderen

Als je met een meter meet moeten ze gewoon nul ohm zijn.
Het cijfer staat voor de maximale stroom die erdoor mag gaan .

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Terug naar “Algemene Technische vragen”