Dennis33

RE: Wat te doen met kabelboom bij restauratie

do mar 17, 2005 00:04

Als je je auto echt geheel aan het restaureren bent vervang dan ook die kabelboom. Als er ergens een draadbreuk zit en hij maakt toevallig contact tijdens het meten kom je nog niet achter je problemen en als de auto toch kaal is ..... :wink: Nu misschien ff wat werk maar hoort dat niet bij restaureren??? scheeld in ieder geval een hoop ellende, frustraties en vooral tijd als je er later pas achter komt.

LC
Member
Member

do mar 17, 2005 00:14

Ja, ik geloof dat dat inderdaad de beste optie is. Volgende vraag: Hoe krijg ik al die multiconnectors los zonder ze te beschadigen. Is daar speciaal gereedschap voor? Kan ik daar nieuwe draden aan solderen? Het gaat bv om de connectors aan het instrumentenpaneel, de achterlichten, etc. etc.

kai
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do mar 17, 2005 09:14

Het is wel het beste om je kabelboom te vevangen maar ik zou het niet doen.
Check je oude boom das echt wel genoeg.

Hier koop je alle stekkers:http://www.rickdonkers.nl/

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Wat te doen met kabelboom bij restauratie

do mar 17, 2005 09:15

:wink: Precies

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

do mar 17, 2005 16:16

Ik heb de boom vervangen (dhz) en de stekkers hergebruikt. De oude metalen stekekrtjes duw je er uit met een dun schroevendraaiertje. Nieuwe klem stekkertjes zijn zo te koop dus makkelijk weer compleet te maken...
Dirk - Giulia2000TS

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mar 17, 2005 18:15

Ik heb de boom vervangen (dhz) en de stekkers hergebruikt. De oude metalen stekekrtjes duw je er uit met een dun schroevendraaiertje. Nieuwe klem stekkertjes zijn zo te koop dus makkelijk weer compleet te maken...
Lijkt me toch eerder dat de stekkers vaak het probleem zijn en niet de kabelboom zelf. :!:
Mijn kabelboom was nog als nieuw en die heeft echt geen jaren stilgestaan :wink:

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mar 18, 2005 10:23

IS per geval verschillend natuurlijk. Mijn oude en nieuwe kabelboom naast elkaar gaf een leuk "voor en na" resultaat. Dan pas merk je hoe stug en hard die oude draden zijn. Wat niet betekent dat het gewoon kan werken natuurlijk.
Dirk - Giulia2000TS

alfasud1972
Guru
Guru

vr mar 18, 2005 11:26

Ben geen electro monteur maar het lijkt mij alleen zinvol om de kabelboom te vervangen als er een stroom doorvoer (weerstand?) verschil tussen een oude en nieuwe draad zit. Kan mij voorstellen dat corrosie daar zeker invloed op heeft maar heeft iemand dit ook wel eens gemeten en vergeleken?

Dennis33

vr mar 18, 2005 12:22

als ik deze problemen: "Ik heb de kabelboom er destijds uitgehaald en ik vraag me nu af wat er mee te doen. Vóór de restauratie werd de auto regelmatig geplaagd door allerlei (klein) electrisch malheur." zou hebben en ik ga een auto restaureren (heb er al een aantal totaal gerestaureerd) dan toch maar vervangen das restaureren he :wink: of praten we nu over deel restauratie??? weerstand meten blijft helaas altijd maar een moment opnamen.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 18, 2005 13:38

als ik deze problemen: "Ik heb de kabelboom er destijds uitgehaald en ik vraag me nu af wat er mee te doen. Vóór de restauratie werd de auto regelmatig geplaagd door allerlei (klein) electrisch malheur." zou hebben en ik ga een auto restaureren (heb er al een aantal totaal gerestaureerd) dan toch maar vervangen das restaureren he :wink: of praten we nu over deel restauratie??? weerstand meten blijft helaas altijd maar een moment opnamen.
Tuurlijk restauratie, maar wrom vervangen wat nog goed is.
Als je weet welke storingen er voorafgaand aan de restauratie waren moet je daar je pijlen op richten en last but not least alle connectors checken/schoonmaken/vervangen.
Maar ik val in herhaling :wink:

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mar 18, 2005 14:42

Engelsen kunnen het zo subtiel aangeven, het verschil tussen restoring en refurbishing... Gewoon doen wat je zelf goed vind!
Dirk - Giulia2000TS

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 18, 2005 17:25

Juist, helemaal waar.
Tis dan ook louter advies, zelf kijken wat ter plekke de juiste oplossing is.

lex thissen

za mar 19, 2005 01:54

@Kai

Hier koop je alle stekkers:http://www.rickdonkers.nl/
thx voor de link, mooi spul :wink: .

@ LC. de kabel op zich kan niet veel mis mee zijn MITS deze niet beschadigd is, breuk komt niet zomaar voor omdat de kabelboom niet beweegt ( behalve bij beschadiging en dus oxidatie ) het probleem zit meestal bij de stekkers, of dat daar vocht naar binnen ( het koper aantast) treedt. controleren kabel, connectors dus beetje opschuuren, contact spray, en GAS op die zuigers :!: :!:

Ik geef toe een fris kabeltje vind ik ook wel zo fijn met wat nieuwe connectors.... maar ja da's jou keuze :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”