Piet147Hart
Newbie
Newbie

Verschil tussen 16 inch en 17 inch ?

do mei 10, 2007 20:04

Binnenkort moet ik de voorbanden vernieuwen. Nu heb ik 16 inch velgen met een breedte van 205. De standaard Pirelli banden zitten eronder. Achter zit nog profiel genoeg. Nu zit ik eraan te denken om banden van een ander merk er onder te doen. 1. is dit verstandig om met 2 merken banden te rijden en 2. zijn er goede ervaringen met bepaalde merken. Het hoeft geen band te zijn om mee te gummen maar gewoon een goede all round band die niet zo gevoelig is voor ingereden sporen etc.

Daarnaast zit ik eraan te denken om 17 inch velgen er onder te leggen. Zit er veel verschil in weggedrag tussen 16 en 17inch (comfort en koersvastheid) of maakt dit niet zo veel uit.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Verschil tussen 16 inch en 17 inch ?

do mei 10, 2007 20:50

Verschillende merken is op zich geen probleem, zolang het per as maar gelijk is. Zorg wel dat de banden een beetje van een vergelijkbare soort zijn, dus (extreem gesteld) niet energy-banden op de ene as en M+S banden op de andere as. De pusrist zal zeggen dat je rondom op dezelfde banden moet rijden, maar in de normale dagelijkse praktijk zie ik geen beren op de weg.

Het verschil tussen 16 en 17 inch hangt ook weer af van de bandenkeuze. Bij dezelfde band maar een maatje groter zal de 17-incher wat stugger zijn (lagere wang), maar dat kun je compenseren door een band met een iets minder stijve wang te kiezen als je dat zou willen. Als de banden ook breder worden, kan het zijn dat de auto gevoeliger wordt voor spoorvorming en zul je eerder last hebben van aquaplaning (bij gelijk profiel).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

do mei 10, 2007 20:55

Ik vermoed dat je nu 205/55wr16 hebt ; als er P zero Rosso opzit ga je met elke andere band kwa comfort en regeneigenschappen er op achteruit gaan . Extrasportief ga je met 'n P zero Nero meer uit de verf komen (= stugger) ook goede Sportieve eigenschappen maar dus minder comfort vind je met Bridgestone Potenza .
Te vermijden F1 Goodyear (rolgeluid en te zacht rubber : slijt als sneeuw voor de zon) en de tweelingbroer van DunLop .
Meest Slijtvaste zijn Conti's maar comfort is 0 .
In 17" ga je dus met 'n 215/45r17w uitkomen : Een grotere velg is vooral optisch mooier ; weggedrag verbetert niet noodzakelijk . De grotere velg is overgewaaid uit de Autosport ; in een grotere velg kunnen grotere remklauwen & schijven hun plaats vinden . Spoorgevoeligheid neemt enkel toe met bredere velg (vb. 7 ipv 6,5") of breder loopvlak (vb. 215 ipv 205) .
17" kost uiteraard wat meer dan 16" ...

Op banden mag je nooit besparen : 't is je contact met de weg . Een voortrekker doet tot 3 à 4x zo lang met achterbanden dan met voorbanden . Leg ook liever je achterbanden vooraan en nieuwe achteraan zo kom je na X jaar niet voor het feit te staan dat je achterbanden een type zijn dat niet meer in produktie is .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Piet147Hart
Newbie
Newbie

ma mei 14, 2007 20:08

>Ik vermoed dat je nu 205/55wr16 hebt ; als er P zero Rosso opzit ga je met elke andere band kwa comfort en regeneigenschappen er op achteruit gaan .

Klopt deze banden liggen er nu onder.

>Op banden mag je nooit besparen

Dat is ook niet bedoeling.

Ik ben misschien een beetje een zeikerd maar ik vind dat er een lichte onbalans (lees trilling) in de auto zit. Dit is de ene keer wat sterker dan de andere keer en soms helemaal niet. Het komt volgens mij uit de voorkant van de auto. Ik meet vaak de bandenspanning op en pomp ze ook thuis op zodat de bandenspanning goed moet zijn. Ik heb er al 2 keer naar laten kijken maar alles schijnt goed te zijn. Vandaar mijn vraag over andere banden, misschien is probleem dan wel over. Ik weet dat er natuurlijk nog veel meer oorzaken kunnen zijn (band niet helemaal rond, velg niet helemaal recht, niet goed uitgebalanceerd etc) maar als er naar gekeken is door de dealer ga ik er van uit dat dit dan ook zo is.

> Meest Slijtvaste zijn Conti's maar comfort is 0 .

geinig om te lezen. Op mijn motor waren de Cont´´s juist comfortabeler dan bijv. de Michelin´s. Verschilt ook misschien per type band.

> In 17" ga je dus met 'n 215/45r17w uitkomen : Een grotere velg is vooral optisch mooier ; weggedrag verbetert niet noodzakelijk .

Het gaat inderdaad om het mooier zijn. Maar begrijp ik dus goed dat 17 inch niet op maat 205 kan (dus verplicht bredere banden) ?

Aernoudt
Guru
Guru

ma mei 14, 2007 20:31

205/50-17 bestaat ook als bandenmaat, dus dat kan je ook kiezen bijvoorbeeld.
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo

di mei 15, 2007 08:08

Ik weet niet hoe dat in Nederland is, maar bij 205/50r17 kom je voor keuring en verzekering evt. in de problemen . Bij ons in Belgie mag je alleen die bandenmaten monteren die op het Gelijkvormigheidsbewijs (wat het equivalent in NL is weet ik niet) en 215/45r17w staat daar wel op .

Onbalans kan wel eens in de velg zitten, velgen af fabriek van een bepaalde fabrikant hebben soms de eigenschap vrij snel krom te gaan soms al voor de levering... Ik kan het hier niet noemen en vrees helaas dat de dealer het mag oplossen zonder tussenkomst van Alfa... zo hebben wij meerdere velgen mogen "opeten" van het Ti-pack 147 & 156...
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Kosta
Guru
Guru

di mei 15, 2007 08:40

Ooit aan gedacht om je voorwielen onder de auto te laten balanceren ? Daar haal je meestal de laatste trillingen mee weg.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Terug naar “Algemene Technische vragen”