Claasen

Alarmlichten Bertone

ma apr 04, 2005 09:04

Van het weekend (kortstondig) stil gestaan met mijn Bertone door een lekke hulp koppelingscilinder (zo heet zo'n ding toch) na bij vullen van het reservoir en zo min mogelijk schakelen toch ermee thuis gekomen.

Een vraag drong zich echter op toen ik voor het stoplicht stond en niet meer kon koppelen. Is het moegelijk om alarm lichten in te bouwen in een een Bertone (of welek oude auto dan ook waar deze functie ontbreekt)?

Groeten,

Zagato

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Alarmlichten Bertone

ma apr 04, 2005 09:27

Tuurlijk kwestie van extra relais.
De knipperlichten zitten er wel al op (hoop ik :? ).

Kijk ff in het bedradings schema van een jonger model en je komt er beslist wel uit :wink:

Egbertone
Guru
Guru

ma apr 04, 2005 09:48

Ja, is mogelijk!

Bij Brezan kun je een alarmlichtschakelaar met ingebouwd relais van Hella kopen. Met clubkorting kost deze je ongeveer 47 Euro. De schakelaar ziet er "ouderwetsch" (metalen kastje met rode doorzichtige trekknop met lampje er in) uit dus past goed in de Bertone. Ik heb hem zelf ingebouwd op het metalen steuntje links boven de zekeringkast.

Het aansluitschema weet ik niet helemaal uit m'n hoofd maar, ik doe toch even
een poging:
Je moet van de schakelaar zelf twee draden parallel sluiten op de draden van de knipperlicht. Een draad is voor de massa dus die sluit je aan op een massapunt of ergens op de carrosserie. Van het knipperlichtrelais haal je de voedingsdraad los en deze sluit je aan op het alarmrelais. Een andere draad van het alarmrelais komt op de aansluiting van het originele knipperrelais, waar je net de voedingsdraad afgehaald hebt.

Of bovenstaande helemaal klopt weet ik niet maar, ik moet binnenkort ook zo'n schakelaar op m'n Berlina bouwen en kan ook even kijken hoe het ook alweer bij m'n Bertone zit. Als je er geen haast mee hebt, kan ik komend weekend even kijken hoe het zit en hier een schemaatje van maken.

Claasen

Re: RE: Alarmlichten Bertone

ma apr 04, 2005 10:14

Ja, is mogelijk!

Bij Brezan kun je een alarmlichtschakelaar met ingebouwd relais van Hella kopen. Met clubkorting kost deze je ongeveer 47 Euro. De schakelaar ziet er "ouderwetsch" (metalen kastje met rode doorzichtige trekknop met lampje er in) uit dus past goed in de Bertone. Ik heb hem zelf ingebouwd op het metalen steuntje links boven de zekeringkast.

Het aansluitschema weet ik niet helemaal uit m'n hoofd maar, ik doe toch even
een poging:
Je moet van de schakelaar zelf twee draden parallel sluiten op de draden van de knipperlicht. Een draad is voor de massa dus die sluit je aan op een massapunt of ergens op de carrosserie. Van het knipperlichtrelais haal je de voedingsdraad los en deze sluit je aan op het alarmrelais. Een andere draad van het alarmrelais komt op de aansluiting van het originele knipperrelais, waar je net de voedingsdraad afgehaald hebt.

Of bovenstaande helemaal klopt weet ik niet maar, ik moet binnenkort ook zo'n schakelaar op m'n Berlina bouwen en kan ook even kijken hoe het ook alweer bij m'n Bertone zit. Als je er geen haast mee hebt, kan ik komend weekend even kijken hoe het zit en hier een schemaatje van maken.
Thanks, er is geen haast eerst moet ik nog een nieuwe hulp koppelingscilinder inbouwen!

Claasen

ma apr 04, 2005 13:34

Ik denk er overigens aan om de achterruit verwarmingsknop (die toch niet beruikt wordt) ervoor te gebruiken!

Zagato

Egbertone
Guru
Guru

ma apr 04, 2005 13:42

(die toch niet beruikt wordt)
Huh... :shock:

Euhh... dan heb je niets aan de schakelaar van Hella die ik bedoelde.
Maar, er zijn ook sets te koop met los relais en een schakelaar die er hetzelfde uitziet als die van de achterruitverwarming. Zal bij een automaterialenzaak vast wel te bestellen zijn. De aansluiting al ook niet zo veel verschillen met die van de Hella schakelaar.

Claasen

ma apr 04, 2005 13:51

(die toch niet beruikt wordt)
Huh... :shock:
Typen is moeilijk :lol: gebruikt natuurlijk...
Euhh... dan heb je niets aan de schakelaar van Hella die ik bedoelde.
Maar, er zijn ook sets te koop met los relais en een schakelaar die er hetzelfde uitziet als die van de achterruitverwarming. Zal bij een automaterialenzaak vast wel te bestellen zijn. De aansluiting al ook niet zo veel verschillen met die van de Hella schakelaar.
Enne nogmaals bedankt!

duke
Advanced Member
Advanced Member

ma apr 04, 2005 16:40

Is heel makkelijk te doen door een schakelaar om te bouwen naar een 2 polige schakelaar. Of gewoon een 2 polige schakelaar kopen. :D Je hebt geen extra relais nodig. Gewoon alles standaard alleen die 2 polige schakelaar ertussen. Kosten: 2 euro !
Laatst gewijzigd door duke op ma apr 04, 2005 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Egbertone
Guru
Guru

ma apr 04, 2005 19:05

Nou Duke, je maakt me zeer nieuwsgierig!

Hoe sluit je dat aan dan?

Ik wil ook nog alarmlichten in de Berlina maken dus, wil dat wel graag weten!

duke
Advanced Member
Advanced Member

ma apr 04, 2005 22:35

Ik heb even moeten zoeken want het was al een tijd geleden dat ik dit gepresteerd heb. Ik spreek nu in termen van een Bertone en heb geen idee hoe de kleurencodes zijn bij een Berlina.

Het schakelrelais voor de richtingsaanwijzers wordt constant gevoed via een aparte draad. Als je bijvoorbeeld naar links pinkt dan maak je in de stuurschakelaar contact met het schakelrelais en de linkse knipperlichten. Het is een zwarte draad die van de stuurschakelaar naar het schakelrelais loopt.

De voedingsdraad voor de linkse pinkers heeft een blauwe kleur, voor de rechtse een blauw/zwarte kleur.

Het komt er nu op neer de stuurschakelaar bij wijze van spreken op een andere plaats te zetten en wel zo dat beide pinkers (L+R) samen gaan werken. De zwarte draad die van de stuurschakelaar naar het schakelrelais loopt moet je dus aftakken en naar de alarmlichtschakelaar leiden. De blauwe en de blauw/zwarte draad moet je ook aftakken en aansluiten aan de uitgang van de 2 polige alarmlichtschakelaar.

Het moet zeker een 2 polige schakelaar zijn. Doe je dit niet en je neemt een enkelpolige waarbij dus de blauwe en de blauw/zwarte samen als uitgang worden genomen, dan zullen de knipperlichten aan beide kanten van de wagen branden als je bijvoorbeeld alleen naar links pinkt.

Let er wel op dat je een 2-polige schakelaar neemt met een lampje in. Dit is namelijk verplicht voor de keuring. In dat geval komt er nog een massakabeltje bij om het lampje te laten branden. Het lampje in de schakelaar wordt eveneens gevoed door de zwarte kabel die van de stuurschakelaar naar het schakelrelais loopt.

Je zal merken dat als je de alarmlichtschakelaar aanzet, de knipperlichten vrij traag aan en uit zullen gaan. De schakelfrequentie is gehalveerd omdat de totale weerstand is verdubbeld. De stroom zal daardoor halveren waardoor het schakelrelais trager zal werken. Het zou kunnen dat in sommige gevallen het schakelrelais gewoon niets doet omdat de stroom te laag is geworden om het relais te laten schakelen. Om er zeker van te zijn dat het relais zal schakelen kan je de weerstand meten van de linkse knipperlichten. Meet met je meettoestel over de blauwe draad en de massa. De weerstand is bijvoorbeeld 10 ohm. De stroom is dan 1,2 Ampère (I= U/R => 12/10 = 1,2 A) Halveer deze stroom door in serie met de blauwe draad een weerstand (in dit geval eentje van 10 ohm) te zetten waardoor de totale stroom halveert. Doet het relais ook dan zijn werk dan kan je gebruik maken van een 2 polige schakelaar.

Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk.

Egbertone
Guru
Guru

di apr 05, 2005 07:39

Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk.
Jawel Duke... "claro que si..."

Eigenlijk dacht ik al dat het zoiets zou zijn, alleen dat van de verdubbelde weerstand had ik niet aan gedacht. Eigenlijk wel logisch, als er een lampje stuk is gaan ze immers ook sneller knipperen. Omgekeerd evenredig zal dat dus ook het geval zijn.

Ik denk dat ik dus maar kies voor een set met een relais, mede door de knipperfrequentie.
De knipperlichten zijn nu al niet zo snel.
De schakelaar die ik nu in m'n Bertone heb zitten, knippert ongeveer 1,5 tot 2 keer zo snel als de gewone knipperlichten. Ik heb toch het idee dat dat iets meer opvalt.

duke
Advanced Member
Advanced Member

di apr 05, 2005 09:27

Als ik de alarmlichten opzet gaan de lichten ongeveer 1 keer per seconde aan en uit. Dat vind ik dus nog wel meevallen. Als ik de richtingaanwijzers gebruik gaat dit dus dubbel zo snel. Ik merk ook dat als ik naar rechts pink, de frequentie iets hoger ligt. De weerstand in dat circuit zal dus wat lager zijn. Het zou kunnen dat uw schakelrelais een ander type is met een lagere schakelfrequentie..

Egbertone
Guru
Guru

di apr 05, 2005 09:57

Zou best kunnen Duke!

Weet je, eigenlijk moet ik die schakeling zoals jij aangeeft gewoon eens proberen!
Dan kijken of de lichten snel genoeg naar m'n zin knipperen. Kan ik altijd nog beslissen om een apart relais te nemen.

duke
Advanced Member
Advanced Member

di apr 05, 2005 11:11

Weet je, eigenlijk moet ik die schakeling zoals jij aangeeft gewoon eens proberen!
Dan kijken of de lichten snel genoeg naar m'n zin knipperen. Kan ik altijd nog beslissen om een apart relais te nemen.
:thumbs: Goed idee ! Een 2 polige schakelaar kost alleszins veel minder dan een relais. En je kan best aftakken aan de klemmen dan moet je de draden niet knippen.
Wat je ook kan doen is een weerstand met dezelfde waarde als het circuit van bijvoorbeeld de linkse knipperlichten parallel erover te schakelen. De weerstand halveert dan van dat circuit. Doe dit dan ook voor het rechtse circuit en de totale weerstand halveert dan ook. Zo verdubbelt ook de schakelfrequentie. :wink:

Egbertone
Guru
Guru

di apr 05, 2005 12:45

Oké Duke, dan moet het schematisch dus zoiets worden:
http://home.wanadoo.nl/egbert-z/diverse ... rlicht.pdf

Van weerstanden e.d. heb ik geen kaas gegeten. Ik probeer eerst dit wel even.

Terug naar “Algemene Technische vragen”