Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Olio

za jul 21, 2007 15:43

Hallo mede Alfisten,

Afgelopen week tijdens de nachtrit heb ik een nare tik in het boxerblok opgelopen. Alleen stationair hoorbaar en volgens 2 monteurs een dienst weigerende klepstoter, mogelijk als gevolg van een verstopt oliekanaal. Het gaat om een 33 16v met 280.000 kilometer op de klok.

Net 2000 km terug de olie verversen laten, er is 10W60 AGIP racing ingegaan een volledig synthetische olie. Ik ben benieuwd naar jullie mening, zal ik de 10W60 erin houden of terug gaan naar 10W40 half synthetisch? Kan er door de dunne vol.synth. vuil zijn losgekomen die een oliekanaal heeft geblokkeerd?

Ik hoor graag van jullie! Ieder advies is welkom! Ik zit te denken aan reiniginsmiddel er door om klepstoter weer bij de les te krijgen en dan terug naar 10W40 half.synth. Wie heeft er ervaring met dergelijke reinigingsmiddelen?

Ciao

Jorik
Laatst gewijzigd door Jorioni Cooperini op za jul 21, 2007 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

RE: Olio

za jul 21, 2007 16:56

Er kan idd vuil loskomen van synthetische olie. Als je wisselt van een soort olie, eerste een engine cleaner in je olie en je blok even laten draaien daarmee. Dan komt al het vuil los en ververs je je olie. Wat je nu kan doen is het volgende, dat werkte bij mij ook goed:

Afbeelding

Dit heb ik een tijd terug in m'n blok gegooid en heb nooit meer last gehad van een tikkende klepstoter. Misschien niet de beste oplossing, maar ik weet geen betere en het werkt.

JeffRiesen15de
Full Member
Full Member

zo jul 22, 2007 11:04

Naar wat ik altijd gehoord heb moet je nooit vol-synthetische olie gebruiken wanneer er daarvoor altijd half-synthetische
olie is gebruikt. Er schijnt dan vuil los te komen.(dat blijkt dus)
Naast die toevoeging heb ik geen andere oplossing voor jouw probleem misschien dat de veel wijzere mannen hier die wel hebben.
in ieder geval succes
nu 156 daarvoor:
Sud, Sud TI, Sprint, Giulietta 3x, Alfetta gtv,164 2x, 33 5x, 75 5x,156 en 146 2x.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 22, 2007 11:44

Er is nog niets gebleken. :wink:

Destijds was de synthetische olie van dermate veel dope's voorzien dat er wel vervuiling loskwam. Tegenwoordig is de synthetische olie gewoon veel milder. Ik denk niet dat je het probleem daar moet zoeken. Bovendien"Als het vuil zou loskomen zou het tikken van de stoter ook niet steeds aanhouden toch?. Ik denk dat je deze twee zaken dus los vanelkaar moet zien.

Het is een goede gewoonte om voor elke olieverversing het blok te "Flushen" daarmee blijft het blok iig lekker fris van binnen en haal je alle residu/aanslag weg. Daarna weer verse olie en een nieuw filter drin en drop.
Regelmatig flushen voorkomt iig ook klepstoter problemen en werkt beter dan het speciale reinigingsmiddel voor klepstoters wat hierboven staat.

De invloed van de 10w60 kan het bijna niet zijn, omdat deze dezelfde onderwaarde heeft dan de 10w40 die je eerder gebruikte. Tikkende stoters kunnen worden veroorzaakt door ee te dikke olie, maar het probleem treedt eigenlijk hoofdzakelijk op bij een koude motor. ( en dan is er dus eigenlijk geen verschil tussen beide olien.)

Als tussenvorm (Omdat het zonde is op je dure 10w60 er nu uit te gooien) zou ik idd alsnog eerst het blikje klepstoterreiniger eens proberen. (Eerder werd er wel een kopje ATF bij de motorolie gegooid omdat dit ook een hoog reinigend vermogen zou hebben, maar ik heb daar nog nooit een goed resultaat van gezien/gehoord.)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

isaac
Newbie
Newbie

zo jul 22, 2007 13:54

Probeer eens een motorreininiging met LiquiMoly MotorClean. Dit zit in verpakkingen van 0,5 liter, doe je voor het olieverversen in de oude (warme) olie, waarna je de motor 15-30 minuten stationair laat draaien. Beslist niet mee gaan rijden, omdat de smerende werking van de olie vermindert door het toevoegen van dit product. Vervolgens de olie aftappen en filter vervangen. Ik heb dit zelf gedaan bij mijn 156 twin spark en bij een mercedes 190 diesel. De olie die je dan aftapt is erg zwart, omdat de MotorClean afzettingen oplost die in de olie terecht komen. Het is inderdaad goed om deze procedure te doen voor de overstap naar een vol-synthetische olie. Met synthetische olie zal de vorming van afzetting verminderen, dus de motor blijft inwendig schoner, maar tevens hebben veel synthetische olieën een reinigende werking. Om de verse olie niet al te snel te vervuilen met opgeloste afzettingen kan je dus het beste eerst een motorreiniging uitvoeren. De LM motorclean koop ik meestal bij APS autoparts in Breda.

De 10W60 die je gebruikt lijkt mij wat overdreven voor een 33 16V. Dit is olie die voorgeschreven wordt voor extreem belaste motoren zoals de BMW M3 die 8500 toeren draait. Voor onze auto's is een iets dunnere olie wellicht beter, zeker gezien het feit dat je nu een tikkende klepstoter hebt. Dit kan inderdaad door losgekomen vervuiling komen. Een olie die ik zelf sinds 4000 km in de 156 (km stand 70.000) gebruik is Mobil1 5W50. Deze (volsynthetische) olie bevalt tot nu toe erg goed. Ten opzichte van de 5W40 halfsyntheet die voorheen door de garage in de motor gedaan werd is het olieverbruik duidelijk afgenomen, van ca. 1:8000 naar 1:15.000 en waarschijnlijk gaat het nog verder afnemen omdat deze olie langzaam ook de zuigers reinigt ter plaatse van de zuigerveren. Dit proces kan wel zo'n 10.000 km duren, voordat alle afzettingen opgelost zijn. De motor loopt sinds de overschakeling op deze olie ook wat stiller, minder geruis van de klepstoters en tevens lijkt de nokkenasversteller wat stiller te zijn worden na het starten.

Groeten, isaac

Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member

zo jul 22, 2007 17:01

Hoi jongens,

bedankt voor de reacties! Het rare is dat de tik met warme motor in het blok is gekomen en alleen (zowel warm als koud) aanwezig is bij lage toeren (1000 tpm, bij 1200 tpm is het weg). Aangezien de viscositeit bij beide olien gelijk is (10W) en de voll.synth. nog spiksplinter nieuw is ben ik het volgende van plan. Morgen de 10W60 Agip Racing eruit. Dan 7 liter (racekarterpan) praxis 15w40 zooi erin dan warm draaien op stationair of ff hoger... dan de LiquiMoly MotorClean erin, vervolgens die zooi bij de afgewerkte olie en de 10W60 er met nieuw filter weer in. En dan hopen dat die klepstoter op alle toerengebieden weer meedoet...

Goed plan?

Ciao
Jorik

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jul 22, 2007 20:23

Ok mijn idee
gewoon doen zo

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

isaac
Newbie
Newbie

zo jul 22, 2007 21:23

Als de 10W60 nog goed helder van kleur is, ok. Heb ik zelf zo ook wel eens gedaan omdat ik de goede olie nog wilde gebruiken.
Overigens zal er volgens mij geen oliekanaal verstopt zijn, hooguit het toevoergaatje van de klepstoter.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 22, 2007 22:28

Niet verkeerd. :wink: Zorg voor een schone opvangbak en filter de olie ie eruitkomt en je weer wilt gebruiken voor de zekerheid nog even door een panty oid bij het teruggieten.

Als spoelolie kun je ook Aldi/ Lidl olie gebruiken iets van 6 euro/5 liter. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member

di jul 24, 2007 20:51

problem solved! Bedankt voor jullie imput!

Terug naar “Algemene Technische vragen”