Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

33 aan de kook

wo apr 06, 2005 14:52

Hoe kan het zijn dat mijn 33 1.7 IE afgelopen zaterdag op de snelweg bij 160 à 170 km/uur aan de kook raakt? Dat moet toch niet mogen? Bij het aan de kook gaan van de auto zijn er wat lagers of lagerschalen gebroken.... Koelvloeistof zat er genoeg op (nog steeds...), olie zit er ook genoeg op (is ie niet krijt geraakt). Luchtfilter zit goed en deugdelijk gemonteerd (dit is trouwens wel een open luchtfilter van merk ???). Kan dan dat luchtfilter het probleem zijn geweest? Dat ie gewoon te weinig koude lucht aan kon zuigen?

Groetjes,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: 33 aan de kook

wo apr 06, 2005 15:04

Een mogelijkheid kan zijn dat je thermostaat dicht is gebleven. Er is dan geen circulatie meer via de radiator.
Een slecht ontstekingstijdstip kan eventueel ook de oorzaak zijn van te warm lopen.
Waterpomp stuk ? v-riem gebroken ? (brandde je laadstroom-lichtje ?) radiator verstopt door vervuiling ? één of andere dichtgedrukte slang ? warmlopen kan zoveel oorzaken hebben !
Laatst gewijzigd door Michel op wo apr 06, 2005 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: 33 aan de kook

wo apr 06, 2005 15:07

Dus zou de thermosstaat kapot kunnen zijn? Of de auto niet goed afgesteld bij het vervangen van de d-riemen? (ontstekingstijdstip) Dat is namelijk pas nog gedaan door een Alfa specialist...

Groetjes,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: 33 aan de kook

wo apr 06, 2005 15:13

'k heb er bovenaan m'n posting nog enkele mogelijkheden bijgezet, want warmlopen kan zoveel zijn....
ontstekingstijdstip heeft niks met je d-riemen te maken. de timing van d-riemen, daarmee bedoelt met het op het juiste moment openen en sluiten van kleppen, de timing van de ontsteking heeft te maken met het al dan niet op het juiste moment vonken van de bougie. Als je 1.7 IE een LE jetronic is (computer op de luchtmassameter) kanje zulks nog regelen dmv de stroomverdeler.
Dit KAN een mogelijkheid zijn van warmlopen, maar hoeft zeker niet. Er zijn veel meer voor de hand liggende mogelijkheden !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: 33 aan de kook

wo apr 06, 2005 15:15

Ik weet dat er inderdaad verschillende oorzaken kunnen zijn voor het warmlopen van de motor. Maar ik wil graag op een rijtje hebben wat de mogelijkheden zijn, zodat ik een afweging kan gaan maken wat nu te doen. Het liefst zet ik hier gewoon een ander blok in, maar als het koelsysteem ook al niet goed is..... Dan zit er misschien mar 1 ding op om met mijn 33 te doen.... :cry: :cry:

Groetjes,
Alfagek
Bas

PS. De auto ijdt nog wel. Je hoort alleen erg hard genok bovenin het blok. En bij stationair draaien wil de auto afslaan....
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: 33 aan de kook

wo apr 06, 2005 15:21

't was een examenvraag op school, zien of ik 't nog kenff proberen: :lol:

- te laag vloeistofpeil (door lekkage of stukke koppakking)
- te laag oliepeil
- fout ontstekingstijdstip
- slechte verbranding
- dichtgedrukte slang(en)
- radiator sterk vervuild
- niet of slecht werkende vloeistofpomp
- slippende of gebroken V-snaar
- niet of te laat aanslaande zelfdenkende ventilator
- slecht werkende thermostaat (opent niet)
- verstopping van het koelsysteem door bv. corrosie

Verdorie ? Ik dacht da'k er meer moest hebben... :?
Sommige kan jij al uitsluiten omdat je reed (bv. ventilator)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: 33 aan de kook

wo apr 06, 2005 15:30

- te laag vloeistofpeil (door lekkage of stukke koppakking)
-vloeistofpeil was goed

- te laag oliepeil
-oliepeil is ook goed

- fout ontstekingstijdstip
- weet ik dus niet (bougies en verdelerkap zijn nieuw)

- slechte verbranding
- ligt aan het blok zelf, dus niet meer interessant voor mijn zoektocht

- dichtgedrukte slang(en)
- moet ik nakijken

- radiator sterk vervuild
- ook nakijken

- niet of slecht werkende vloeistofpomp
- hoe kom ik daarachter?

- slippende of gebroken V-snaar
- is nieuw, dus lijkt me sterk....

- niet of te laat aanslaande zelfdenkende ventilator
- ventilator werkte wel, misschien te laat?

- slecht werkende thermostaat (opent niet)
- zou kunnen....

- verstopping van het koelsysteem door bv. corrosie
- ook belangrijk om te weten...




Er staan voor mij nog wel een paar punten die ik eerst na zal moeten kijken alvorens ik van alles aan de auto ga doen. Het is voor mij namelijk niet meer rendabel om ook nog een compleets koelsysteem of zo te moeten vervangen. Is namelijk nog duurder dan een ander motorblok uit een lopende auto halen....

Het is dus evt. de bedoeling om een blok uit een andere auto te halen en die met verse olie en riemen over te zetten in mijn 33. Verder wil en kan ik er niet te veel aan doen....

Groetjes,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: 33 aan de kook

wo apr 06, 2005 19:23

Ik denk ook dat de thermostaat stuk is. Je kunt het verschil in warmte voelen door de slangen vast te pakken en de radiateur op gelijkmatige warmte te controleren. Blijft een deel koud dan is het de thermostaat.

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: 33 aan de kook

wo apr 06, 2005 20:14

De slang die bovenaan de radiator binnen gaat, zal koud blijven als de thermostaat stuk is, Bas. (of niet heel warm worden, als ie gedeeltelijk zou openen)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: 33 aan de kook

wo apr 06, 2005 20:23

Ik heb nog nooit een kapotte thermostaat gezien bij een 33 die dicht bleef in plaats van open bleef staan. Lijkt me onwaarschijnlijk.

Heb je gezien dat de motor ook echt te warm werd? Als dat zo is dan heb je de meter en het lampje genegeerd, waarna de motor kapot is gegaan. Als je stopt op het moment dat het oververhittingslampje aangaat blijft je motor heel. Een oorzaak voor dit probleem zou kunnen zijn een vervuilde (dichtgeslibde) radiator.

Als je op het dashboard niets bijzonders gezien hebt zijn er nog twee mogelijkheden:
Eén: er is een drijfstanglager uitgelopen. Oorzaak te weinig olie of een oude lagerbeschadiging (ooit met te weinig olie gereden).

Tweede mogelijkheid: motor is warmgelopen waardoor er zuigers zijn gaan vreten in de cilinderwand. Dit heb ik zelf meegemaakt bij het testen van de top in Duitsland, bij 180 ging hij niet harder meer en op de afrit sloeg de motor af bij het intrappen van de koppeling. Hierna leek hij vast te zitten maar na even afkoelen startte hij weer. Wel een flink geratel door de beschadigde zuigers die konden kantelen in de cilinders. De oorzaak hiervan heb ik nooit gevonden maar waarschijnlijk was het de combinatie van een vacuumlek (te arm mengsel) en een verkeerd gesteld ontstekingstijdstip (afgesteld op het gehoor, dan zit je meestal te vroeg).

Deze opties sluiten dus aan bij de mogelijkheden die Michel al aangedragen heeft.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: 33 aan de kook

wo apr 06, 2005 20:53

Als dat zo is dan heb je de meter en het lampje genegeerd, waarna de motor kapot is gegaan. Als je stopt op het moment dat het oververhittingslampje aangaat blijft je motor heel.
Die vraag heb ik me ook gesteld. Of hij moet plots heel snel de hoogte in gegaan zijn !
Dat kan bv. komen door:

- een losgeraakte slang (ooit zelf meegemaakt, maar toch nog tijdig gemerkt door de plof en het witte misttapijt achter mij). Maar dan zou je vloeistofpeil nu niet meer ok zijn, uit te sluiten dus.

- het plots wegvallen van de circulatie, bv door het vastslaan van de pomp. Maar dat had je dan toch een gebroken V-snaar, voorafgegaan door een hoop gegil, moeten opleveren ? ook had je laadstroomlampje moeten gaan branden, want ik kan me moeilijk voorstellen dat ie de riem nog rondkrijgt als de pomp vastslaat.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:08
Locatie: Haaksbergen
Contacteer: Website

RE: 33 aan de kook

wo apr 06, 2005 21:23

Ik had precies de zon in het dashboard staan, dus waarschijnlijk te laat gezien dat de auto te heet was. Toen ik hoorde dat de lagers kapot waren viel ook wat van de druk weg, waardoor er vermogens verlies was. Aangezien ik net bij een knooppunt reed, kon ik dus geen kant op.... Moest dus noodgedwongen iets verder rijden (wel veel rustiger) dan gewenst, maar de schade was op dat moment toch al geleden...

Het zou inderdaad wel eens kunnen dat de drijfstanglager uitgelopen is. Had ik zelf nog niet eens aan gedacht... De auto loopt nog wel, maar bij het stationair draaien of koppeling intrappen slaat de motor af.

Ik denk dat het dus toch een ander blokkie kopen wordt en weer een dag sleutelen.... Ik blijf alleen proberen om te achterhalen waar de kokerij vandaan komt...

Groetjes,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Terug naar “Algemene Technische vragen”