@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: inbouwen electr.ventilator in plaats van mechanische

ma jul 30, 2007 12:56

Ik heb een thermoschakelaar van VW gebrukt. (83 graden) (andere merken kan ook als de temperatuur maar niet te hoog is.( 1 die bij 80 schakelt is nog beter)

Zelf dien je een aansluitstuk te maken in de onderste radiateurslang. Ik heb ee stukje RVS buis genomen met dezelfde buitendiameter als de binnendiameter van je onderste radiateurslang. In het midden hiervan een gat geboord en daarop een moer gelast waarin je thermosensor past. Nu stukje uit je onderste radiateurslang zagen en je "t-stuk" hier weer met twee slangklemmen tussen zetten. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

thomfr
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 30, 2007 16:57

Hoi,

Vanweg het niet verstoren (fanmotor zit dan in de luchtsroom) van de koele luchtstroom ben ik eigenlijk voorstander van de fan achter de radiateur bouwen (ja als je voor de auto staat, dwz dus aan de kant van de motor).
Maar de ruimte is daar wel erg beperkt als je de accu en dynamo wilt laten zitten..
Wie heeft hier een mooie oplossing voor gevonden (mooi platte fan) en heeft hier foto's van met type fan.
Het gaat trouwens om een Giulia Super.

Je kunt trouwens bij een Giulia de (plastik) fan van de waterpomp polie afschroeven en dus geen rare stunts uit te halen voor de waterpompaandrijving als je een electrische fan monteerd.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 30, 2007 20:02

SPAL is gewoon goed. Of je die fan nou voor of achter de radiateur zet, hij verstoort je luchtstroom toch wel hoor...

Andretti Molletti

ma jul 30, 2007 22:24

Spal is idd goed en de luchtstroom gaat door de radiateur dus voor of achter is nagenoeg gelijk.. ervoor geeft iets minder "frontale" koeling maar is dat meetbaar?
Goedkoop is op de sloop een fan van een peugeot oid scoren... die zitten voor de radiateur en zijn erg vlak!
Omkeren van een fan motor (draairichting) is niet adviseerbaar.

@d
Newbie
Newbie

ma jul 30, 2007 22:57

Wat is het voordeel van een electrische fan tov een mechanische??,
in mijn Bertone uit '75 zit een mechanische en de watertemp is/blijft prima .

Gr Ad
Alfa 156 2.0 JTS SW Selespeed
Alfa 145 1.4 Boxer
Alfa 1300 GT Junior LussoKlik hier

Andretti Molletti

ma jul 30, 2007 23:06

Een elektrische blaast alleen als t nodig is, een mechanische altijd, ook als je vermogen op de wielen wilt!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 30, 2007 23:49

Zit er eigenlijk zo'n warmtegevoelige koppeling op de fan van die oude alfaatjes? Vroegah toen ik nog een bmw 323 (1e serie) had 16 jaar geleden, zat daar wel zo'n koppeling op dat ie alleen bij warme motor op volle snelheid draaide...

Andretti Molletti

Re: RE: inbouwen electr.ventilator in plaats van mechanische

di jul 31, 2007 01:43

Zit er eigenlijk zo'n warmtegevoelige koppeling op de fan van die oude alfaatjes? Vroegah toen ik nog een bmw 323 (1e serie) had 16 jaar geleden, zat daar wel zo'n koppeling op dat ie alleen bij warme motor op volle snelheid draaide...
NOPE!
Al die extra massa maakt dat je motor niet op toeren komt... het in en uitschakelen geeft vreemde belastingen op je V-snaar en dus waterpomp...

Alfa heeft gekozen voor een simpelere oplossing, Fanni permanente 8)

Dat was ook de reden dat de 1600GTA de 2002 geheel zoek reed, de lagere neusmassa van de GTA zorgde dat de wegligging dramatisch beter was dan die van BMW...
Zelfs de 2002 Turbo was kansloos tegen de 1300 en 1600 GTA... In die tijd werden er meestal meerdere uren gereden, en dat hield die turbo niet vol :lol:

Welkom op het Alfa forum... viscose-koppeling is het woord wat je zocht 8)

Peter-F
Member
Member

di jul 31, 2007 10:02

Ik heb een thermoschakelaar van VW gebrukt. (83 graden) (andere merken kan ook als de temperatuur maar niet te hoog is.( 1 die bij 80 schakelt is nog beter)

Zelf dien je een aansluitstuk te maken in de onderste radiateurslang. Ik heb ee stukje RVS buis genomen met dezelfde buitendiameter als de binnendiameter van je onderste radiateurslang. In het midden hiervan een gat geboord en daarop een moer gelast waarin je thermosensor past. Nu stukje uit je onderste radiateurslang zagen en je "t-stuk" hier weer met twee slangklemmen tussen zetten. :wink:
Het dient zeker wel RVS te zijn? Met gewoon staal heb je teveel kans dat er troep (roest) in het koelcircuit komt?

RVS kan ik niet lassen, dus dan zou ik zo'n sensor T-stuk moeten kopen. Iemand een idee waar je dat goedkoop kan halen?

Ik heb wel op de site van Guus de Koster Racehardware zo'n T-stuk gezien + bijbehorende sensors, maar kan het ook goedkoper. (bijvoorbeeld een standaard t-stuk uit een ....??)
GT 1300 Junior, 1969

Peter-F
Member
Member

di jul 31, 2007 10:51

Heb zojuist een T-stuk gevonden, alleen daar zit een 3/8" aansluiting op. (ik zit in de installatietechniek het is dus ook geen automotive t-stuk)

Weet iemand of er ook 3/8" thermoschakelaars zijn?
GT 1300 Junior, 1969

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jul 31, 2007 11:26

Hoi,

Vanweg het niet verstoren (fanmotor zit dan in de luchtsroom) van de koele luchtstroom ben ik eigenlijk voorstander van de fan achter de radiateur bouwen (
Maakt bijna niet uit Thom, want de Fan draait door de rijwind natuurlijk vrolijk rond als je rijdt.. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”