alfasud1972
Guru
Guru
Contacteer: Website

Hoe vervang ik een motordragend subframe?

do apr 07, 2005 15:45

Het subframe van mijn Lancia Delta 2.0 16v LS is verroest en deze moet worden vervangen. Nu heb ik op een sloperij een goed subframe gekocht.

Nu is mijn vraag hoe ik het subframe moet vervangen. Het subframe van de Delta is een constructie die dient als motorsteun maar waar tegelijk ook de draagarmen aan vast zitten. Ik geloof dat alle moderne alfa's (145/146 TS, 156, 147) ook een dergelijke constructie hebben.

Wat ik er van begrepen heb moet je er voor zorgen dat je de motor op de een of andere manier ondersteund want anders zakt deze naar beneden. Bij de Alfa/Fiat/Lancia garage hebben ze een speciale balk die er voor zorgt dat de motor ondersteund blijft als je het subframe los maakt. Ik heb alleen de beschikking over een brug en een versnellingsbak krik.

Ik vraag mij af of het vervangen van een subframe zonder speciale steunbalk een beetje te doen is. Als het wel te doen is, hoelang ben je er dan ongeveer mee bezig? Als ik een brug huur bij een doe-het-zelf garage heb ik van 8 uur 's ochtends tot 5 uur 's middags de tijd, het zou mooi zijn als het in een dag lukt.

Alvast bedankt.

Vr gr,

Rody

figlio del commesso
Advanced Member
Advanced Member

RE: Hoe vervang ik een motordragend subframe?

do apr 07, 2005 16:00

Bij mijn Fiat Marea (die volgens mij veel deelt van de ophanging van een Delta en 155) gaat het als volgt :

- Zet de auto op een hefbrug.
- Verwijder de voorwielen.
- Verwijder de voorste uitlaatpijp.
- Bouw aan beide zijden de wieldraagarm uit
- Draai de bevestigingsbouten van de motor-/versnellingsbaksteun (differentieelzijde) aan het subframe los.
- Draai de bevestigingsbouten van de motor-/versnellingsbaksteun aan de versnellingsbak los.
- Draai de bevestigingsbouten van het hitteschild los.
- Verwijder het hitteschild.
- Draai de bevestigingsbouten van het stuurhuis aan het subframe los.
- Plaats een hydraulische krik onder het subframe en draai de bevestigingsbouten met de carrosserie los
- Verwijder het subframe met de stabilisatorstang.
- Maak de stabilisatorstang los van het subframe.
- Controleer de rubbers en de stabilisatorstang op vervorming en beschadiging.
- Controleer het subframe op vervormingen en scheuren.
- Het inbouwen van de stabilisatorstang en het subframe gebeurt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.
- Monteer het subframe eerst provisorisch aan de carrosserie, waarna het subframe ten opzichte van de carrosserie moet worden gericht met behulp van twee pennen van circa 12 mm. Draai daarna de bouten definitief aan.
- Let op de stand van de stabilisatorstang (zie figuur 12.5).
- Controleer de wieluitlijning.
- Draai de bouten en moeren met de juiste aanhaalmomenten vast.

Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar als ik het zo lees en bekijk is het wel redelijk te doen.

Adios, JR

Rees Cees

do apr 07, 2005 16:02

Mij lijkt het makkelijkste om een balk zelf te maken. leg twee stukjes hout in de spatbordranden en daar dwars overheen een balk van links naar rechts. maak de motor met een stevige sjorband aan de balk vast.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 07, 2005 18:43

Of een takel cq ketting aan het plafond die het blok vasthoudt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”