Geachte allemaal, klein vraagje..
Ik ben in het bezit van een 75 met ABS zonder dat deze werkt, dus heb ik het nou wel of niet?

Nu heb ik al een aantal keer gelezen dat het ABS systeem een drama is. Maar in hoeverre is een niet werkend ABS systeem "gevaarlijk"
Is het zo dat het systeem als een normaal remsysteem zonder ABS gaat werken? Hoe zit dat? Is het de moeite om dit weer naar behoren te laten werken?
Had vandaag namelijk dat ik ineens een hard pedaal had en de auto voor geen meter afremde, ik voelde het al aankomen en was dicht bij huis gelukkig. Mijn waarschuwingslampje brandde ook al, echter na checken van remolie en met de auto aantal keer flink geremd, dacht ik weer in het ooitje te worden genomen door de ARC... je zit met die onbetrouwbaarheid zit je mee. Kan het ook iets anders zijn? HRC geklapt? Ik zeg maar wat hoor, zit even hardop te denken.
Ik heb verder nog niet gekeken omdat het nu donker is. Even een goede revisie tegenaan gooien maar...
bvd,
gr Ralph.
Nu heb ik inmiddels de achterschijven/blokken vervangen en de remklauwen voorzien van nieuwe rubbers etc. Ook de remleidingen voor + achter vervangen. De oude remblokken waren achter helemaal op en ik denk dat de cilindertjes op einde slag zaten en dus de seal kapot, einde verhaal.
Bij het ontluchten van de voorremmen had ik eerst uiteraard een gehele slag en werd het pedaal harder, zoals verwacht! Bij het ontluchten bij de achterremmen was het pedaal weer kneiterhard en kwam er vervolgens geen olie uitzetten bij het indrukken van het pedaal (En ontluchtingsnippel open, zal de grappenmakers voorzijn).
Nog een testronde gereden, maar alleen de voorremmen werken en van achter gebeurd er NIETS.. Dit was ook te zien aan de oude remschijven aangezien hier nog roest op zat nadat er net daarvoor nog geprobeerd was om mee te remmen.
Mijn conclusie; Achterremmen krijgen geen oliedruk dus werken niet..
Kan het zijn dat door het slopen van een seal in de remklauw en daarmee gepaarde olieverlies de HRC is drooggelopen en dus niet meer werkt?
Waarom dan alleen de achterremmen vraag ik mij af.
Lampje van de remmen brand ook nog steeds --> wel een vol reservoir.
Iemand nog iedeetjes?
bij voorbaat dank.