RenoZ

Spontaan uitvallen en even wachten lopen als zonnetje 15 min

za mei 05, 2007 00:27

Hallo Advanced Members!!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om te bepalen wat de mogelijke oorza(a)k(en) kunnen zijn.

Ik heb een alfa romeo 156 1.6 16v ts 1999

Probleem: start perfect.... tijd rijden geen happeringen, gewoon goed... en ineens uit het niets... geheel de motor uit... contact doet het startmotor draait maar de motor slaat niet aan. Na ca 10 min wachten start weer als een zonnetje zonder happeringen en draait 15 min en het gebeurt steeds weer.

Ik hoop dat er iemand is die kennis hiervan heeft, vandaar ook Advanced Members.

Bij voorbaat dank!!!

Groeten Renco :)

Andretti Molletti

RE: Spontaan uitvallen en even wachten lopen als zonnetje 15

za mei 05, 2007 00:47

Als je start en hij doet het niet slaat je toerenteller dan wel uit??
Zo niet dan is je BDP sensor niet goed meer en krijg je dit soort storingen...

RenoZ

Re: RE: Spontaan uitvallen en even wachten lopen als zonnetj

za mei 05, 2007 10:19

Als je start en hij doet het niet slaat je toerenteller dan wel uit??
Zo niet dan is je BDP sensor niet goed meer en krijg je dit soort storingen...
Hallo Andretti,

Bedankt voor de snelle reactie, wat jij zegt over de toerenteller heb ik nog niet op gelet, zal het effe doen!
En wat is een BDP sensor en wat is zijn functie?

Groeten Renco

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Spontaan uitvallen en even wachten lopen als zonnetje 15

za mei 05, 2007 10:34

Luchtdebietmeter ? Als de draad doorgebrand is gaat hij op noodprogramma lopen tot het zaakje weer warm is...
Als hij't weer doet haal de stekker dan eens van die luchtdebietmeter (zwarte cilindervormige kunststof Bosch : zit via verbinding tussen blok en luchtfilter) dan wordt noodprogramma weer geactiveerd .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
Woody34
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 562
Lid geworden op: di jan 04, 2005 17:20
Locatie: Capelle a/d IJssel

RE: Spontaan uitvallen en even wachten lopen als zonnetje 15

za mei 05, 2007 10:53

BDP sensor of het is een lancia. Oh nee daar viel altijd alles uit. :wink:
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

RenoZ

Re: RE: Spontaan uitvallen en even wachten lopen als zonnetj

za mei 05, 2007 12:38

Als je start en hij doet het niet slaat je toerenteller dan wel uit??
Zo niet dan is je BDP sensor niet goed meer en krijg je dit soort storingen...

Hallo ik heb inmiddels alweer effe een stukje gereden door de stad, en alles doet het goed. Geen uitval gehad, maar het zal ongetwijfeld weer gebeuren.
De BDP sensor heb ik mij laten vertellen kan alleen problemen geven met het starten en een spontane uitval tijdens dat ie goed loopt wil niet zeggen dat dan de BDP sensor stuk is.
Hoop dat iemand anders nog wat weet. Ik zal de COMP es resetten, moet alleen nog effe zoeken hoe ik dat precies doe, hopelijk zal dat wat resultaat opleveren?

Groet Renco

Gebruikersavatar
Woody34
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 562
Lid geworden op: di jan 04, 2005 17:20
Locatie: Capelle a/d IJssel

RE: Spontaan uitvallen en even wachten lopen als zonnetje 15

za mei 05, 2007 15:10

Vervang je toch gewoon de hele motor. :)
Je vraagt advies krijgt het uit diverse hoeken en dan is het volgens jezelf toch iets anders. Die iemand heeft ook vast de oplossing als onze adviezen nergens op slaan.
Succes.
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Spontaan uitvallen en even wachten lopen als zonnetj

za mei 05, 2007 15:21

Als je start en hij doet het niet slaat je toerenteller dan wel uit??
Zo niet dan is je BDP sensor niet goed meer en krijg je dit soort storingen...

Hallo ik heb inmiddels alweer effe een stukje gereden door de stad, en alles doet het goed. Geen uitval gehad, maar het zal ongetwijfeld weer gebeuren.
De BDP sensor heb ik mij laten vertellen kan alleen problemen geven met het starten en een spontane uitval tijdens dat ie goed loopt wil niet zeggen dat dan de BDP sensor stuk is.
Hoop dat iemand anders nog wat weet. Ik zal de COMP es resetten, moet alleen nog effe zoeken hoe ik dat precies doe, hopelijk zal dat wat resultaat opleveren?

Groet Renco
comp. resetten gaat je hier geen oplossing brengen....
Andretti schreef niet dat het per se de BDP sensor is die stuk is maar Andretti gaf aan dat het een mogelijkheid betrof als de toerenteller, tijdens het starten als ie het weer eens niet doet, niet meer uitsloeg dan zou je bdp sensor kapot kunnen zijn....
Overigens wil het spontaan uitvallen ook niet zeggen dat de BDP-sensor WEL goed is....

m.a.w. dit is niet een 123 storing maar je zult dingen moeten gaan uitsluiten... Een begin is door exact aan te geven wat er wel/niet gebeurd tijdens zo'n storing.....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
paulson
Junior Member
Junior Member
Berichten: 97
Lid geworden op: za mar 26, 2005 19:45
Locatie: 's-Gravenzande

RE: Spontaan uitvallen en even wachten lopen als zonnetje 15

wo okt 31, 2007 12:22

Inmiddels al achter de oorzaak?

Wij hebben namelijk hetzelfde probleem met onze 145 Junior 1.4 ts

De auto viel na het rijden op de snelweg (stevig doorijden 140 a 150) spontaan uit.
Na het uitlezen bij de garage kwam aan het licht dat en de LMM en de lamba sensor kapot waren. Deze zijn nu dus vervangen.
Echter gister avond op hetzelfde stuk snelweg weer stevig doorijden viel de auto weer spontaan uit (toevallig op precies hetzelfde punt als vorige keer).

Als je het contact aan zetten gaat na verloop van tijd het lampje van de injectie uit, echter ging het direct weer aan. (was de vorige keer niet zo, volgens mijn vader) Heb niet opgeled of de toerenteller uitsloeg

Tijdens het wegslepen (15 min. na het uitvallen) na een paar hondert meter toch nog eens een keer geprobeert te starten wat lukte (dit zelfde was de eerste keer ook, ook 20 min. stil gestaan en tijdens het slepen kon er weer gestart worden).

Aangezien de auto stilviel op de afrit van de snelweg nog geprobeert om op de motor te starten (contact aan, in zijn twee en koppeling op laten komen) maar de motor sloeg niet aan.

Wat me trouwens wel opviel was dat vlak voor de afrit ik achter een auto zat, ik ga daardoor geen gas. Nadat de auto weg was gaf ik gelijk vol gas, en toen voelde ik een bonk, dat kwam mijn inziens van de motor.

Zou ook hier de BDP sensor het begeven hebben?
Alfa mogen kraken, piepen en kapot gaan, ze hoeven alleen mooi en snel te gaan

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: Spontaan uitvallen en even wachten lopen als zonnetje 15

wo okt 31, 2007 13:01

Misschien een oververhitte bobine
Heb hetzelfde euvel wel eens gehad en toen was dit het probleem.
Was overigens een Nord blok,misschien is het appels met peren vergelijken,maar je weet nooit

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Spontaan uitvallen en even wachten lopen als zonnetj

wo okt 31, 2007 22:51

Na het uitlezen bij de garage kwam aan het licht dat en de LMM en de lamba sensor kapot waren. Deze zijn nu dus vervangen.
Echter gister avond op hetzelfde stuk snelweg weer stevig doorijden viel de auto weer spontaan uit (toevallig op precies hetzelfde punt als vorige keer).
Vraag me ernstig af of de LMM en de lambda kapot waren.... :? Dat ding liep toch als een zonnetje tot de uitval?
Van een defecte LMM en/of lambdasonde krijg je niet een drop-out van de motor zoals je beschrijft. Die conclusie hadden die monteurs ook wel kunnen stellen, maar goed. Hebben ze er ook een paar nieuwe banden omheen gelegd, je weet per slot van rekening maar nooit :wink:

Hoe lang kan je weer rijden na een uitval tot de volgende uitval?
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Spontaan uitvallen en even wachten lopen als zonnetj

wo okt 31, 2007 22:52

Misschien een oververhitte bobine
Heb hetzelfde euvel wel eens gehad en toen was dit het probleem.
Was overigens een Nord blok,misschien is het appels met peren vergelijken,maar je weet nooit
Een TS 16v heeft per cilinder zn eigen disbobine, ze zullen wel niet allemaal tegelijk uitvallen.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
paulson
Junior Member
Junior Member
Berichten: 97
Lid geworden op: za mar 26, 2005 19:45
Locatie: 's-Gravenzande

RE: Spontaan uitvallen en even wachten lopen als zonnetje 15

do nov 01, 2007 09:31

Nee, hij liep niet als een zonnetje, voordat de LMM en de lamba sensor vervanger werden ook inhouden en een hoog verbruik
Alfa mogen kraken, piepen en kapot gaan, ze hoeven alleen mooi en snel te gaan

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Spontaan uitvallen en even wachten lopen als zonnetje 15

do nov 01, 2007 10:14

LMM en lambda waren dus waarschijnlijk wel stuk, maar niet de oorzaak van het uitvallen. Tot nu toe klinkt het allemaal als een electrisch probleem in een van de belangrijke sensoren voor je motormanagement of de bekabeling daar naar toe. De BDP sensor en de fasesensor zijn dan wel de meest voor de hand liggende punten, het enige andere wat ik nog kan verzinnen is de bedrading naar je brandstofpomp. Als het niet een sensor zelf is kan je de bekabeling even nalopen en alle kontakten schoon maken. Verder zitten er een aantal relais met kontakten die vaker problemen opleveren aan de accubak vast, kijk die ook even na. Als je de mogelijkheid hebt, lees de computer uit en probeer aan de hand van de foutmelding te achterhalen welke sensor niet goed uit te lezen viel, als er geen storing in het geheugen van je ECU te vinden is is de meest voor de hand liggende oorzaak toch je brandstofvoorziening...

Gebruikersavatar
paulson
Junior Member
Junior Member
Berichten: 97
Lid geworden op: za mar 26, 2005 19:45
Locatie: 's-Gravenzande

RE: Spontaan uitvallen en even wachten lopen als zonnetje 15

do nov 01, 2007 15:08

Wanneer je de auto op het contact zetten toen hij was uitgevallen hoorde je de brandstofpomp pompen, dus lijkt me dat die gewoon werkt, maar kan inderdaad de relais even controleren.
Alfa mogen kraken, piepen en kapot gaan, ze hoeven alleen mooi en snel te gaan

Terug naar “Algemene Technische vragen”