Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen?

di apr 26, 2005 13:22

Ik denk er momenteel over na om Colombo & Bariani nokkenassen in mijn Q4 te monteren maar ben erg benieuwd naar de gevolgen hiervan op de rijdbaarheid van de auto. Op dit moment is het nl. nog niet zeker of ik de auto ook voor dagelijks gebruik blijf rijden of dat hij alleen voor evenementen ingezet gaat worden.

Wie o wie heeft hier ervaring mee of kan er iets over vertellen?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

di apr 26, 2005 15:53

Op dit moment is het nl. nog niet zeker of ik de auto ook voor dagelijks gebruik blijf rijden of dat hij alleen voor evenementen ingezet gaat worden.
Doet hij het al dan?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

di apr 26, 2005 19:39

Nee:) maar ik weet dat ik meer wil dan de 16v standaard geeft....
Vandaar mijn interesse
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
sjoerdb
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:24
Locatie: venhuizen

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

di apr 26, 2005 20:59

er zwerft op internet een bestand rond hoe je behoorlijk veel pk's uit een 1.7 8V kan halen. hoef je alleen nog maar uit te voeren! makkelijker kan niet
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkena

di apr 26, 2005 21:25

er zwerft op internet een bestand rond hoe je behoorlijk veel pk's uit een 1.7 8V kan halen. hoef je alleen nog maar uit te voeren! makkelijker kan niet
het gaat hier om een 16v :wink:

ligt aan de type nokkenassen die je wilt gaan gebruiken. Hoe "sneller"hoe onrustiger maar gebruik de zoek functie eens want met alleen andere stokken red je het vaak niet...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

di apr 26, 2005 22:16

Het gaat bij tunen om het totaalpakket, zoals ravado ook aangeeft. Om echt wat te winnen moet je behalve de nokkenassen ook het inlaattraject, het uitlaattraject en de verbrandingsruimte aanpassen. En natuurlijk de brandstofinspuiting. Squadra verkoopt die nokkenassen, ik neem aan dat Stephan je ook wel wat kan vertellen over aan te bevelen andere aanpassingen.

Gezien het koppelverloop van een standaard 16v denk ik trouwens ook niet dat er veel te halen is. 'snelle' nokkenassen geven meer lift en klepoverlap. Hiermee wordt het toerental waarbij de cilindervulling optimaal is omhoog gebracht. Optimale cilindervulling = maximum koppel, maal het hogere toerental = meer vermogen. Maar aangezien deze toerentallen voor de 16v al behoorlijk hoog liggen denk ik niet dat er op dat gebied nog veel valt te winnen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

wo apr 27, 2005 09:50

Ik heb intussen van Stephan ook een antwoord, ervaring met de nokkenassen heeft hij niet, maar vertelde ook at inderdaad het maximale vermogen bij een wat hoger toerental komt te liggen. Ik heb ook al vernomen dat de nokken nog goed rijdbaar zijn(C&B heeft twee types, de 'normale' versie die ik op het oog heb en de raceversie, die niet meer rijdbaar is en waarvoor je ook mechanische klepstoters nodig hebt.
De auto zal wel opnieuw op de bank moeten (leuk met 4-wielaandrijving.., maar hiervoor heb ik al een schakeling voor uitschakelen gemnaakt) om de chip opnieuw in te regelen.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Mobster

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

wo apr 27, 2005 20:46

Moet je niet gewoon een relais uittrekken om je 4WD uit te schakelen?

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

wo apr 27, 2005 22:14

dat kan, onder de motorkap zit dat relais, maar een schakelaar is natuurlijk een mooiere oplossing.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Mobster

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

wo apr 27, 2005 23:10

idd, dacht dat je dat niet wist.

In de APK weten ze dat blijkbaar ook niet zitten, altijd leuk die remtest :D

p.s. Ik heb die C&B milde assen gemonteerd gezien in een 16V, niet slecht, maar ook geen echte aanrader. Topvermogen is stuk hoger, rond de 165 pk dacht ik, maar koppel in lage toeren wel voor een stuk kwijt, ook zéér onrustig draaien van de motor stationair, kortom motor in toeren houden.

Niet dat je ontevreden zal zijn met die nokkenassen, maar als je het écht goed wil doen, dan moet je ook wat aan je kleppen, in-en uitlaattraject doen

Ik zou eerder zeggen, ga voor de carbs-oplossing, daar kun je ook een goede 150 pk mee halen en véél meer koppel onderin, leuker rijden.

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3963
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

wo apr 27, 2005 23:18

? welke problemen heb je dan gehad bij de remtest? De 4wd sahakelt zich vanzelf uit bij een vertraging van meer dan 0,2G nl. Een rollenbanktest wordt wel iets gevaarlijker ;)

Overigens heeft een amerikaan die in Duitsland gelegerd was ooit een Q4 van Turbo voorzien en het abs system ook geschikt laten maken voor tractiecontrole, unieke auto!!
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Mobster

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

wo apr 27, 2005 23:45

Nee, dan moeten zu'm buiten gaan testen, ik zeg hen lekker niet waar dat relais zit.

Gebruikersavatar
Woody34
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 562
Lid geworden op: di jan 04, 2005 17:20
Locatie: Capelle a/d IJssel

Re: RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkena

do apr 28, 2005 08:13

er zwerft op internet een bestand rond hoe je behoorlijk veel pk's uit een 1.7 8V kan halen. hoef je alleen nog maar uit te voeren! makkelijker kan niet
waar dan?
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding


Rees Cees

RE: Motorgedrag 33 16v met Colombo & Bariani nokkenassen

do apr 28, 2005 21:17

simpel antwoord:

NIET DOEN je hebt er NIETS aan onder de 4000 toeren (leuk in de file bij Eindhovuh)

en net als een eerder gemaakte opmerking: eerst RDW :wink: :wink: :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”