G.Hoogeveen

Olie

ma feb 18, 2008 17:35

Ik was vandaag even aan het kijken wanneer ik nieuwe olie moet hebben en ben er aan toe, nu zag ik dat aan mijn pijlstok een piepklein druppeltje bruine vloeistof hing.
Nu was ik even bij de garage langs gegaan om een afspraak te maken voor verversen en die keken even en zeiden dat het ``smuts`` was en dat kwam door korte afstanden rijden en daardoor beetje condens ontstaat in de motor de kleine afstanden kloppen wel vooral van de week veel snachts een ritje van ongv 3 km naar het werk toe voor storing en het was dus ook -3 tot -7 buiten dus laat in de motor zo goed mogelijk warm worden zonder veel gas te geven. Wanneer ik kwam voor de olie zei dit door middel van een motor reiniger wel redelijk weg konden krijgen en dan verversen en nieuw filter,
is hier iemand bekend mee of maak ik me voor niks een beetje druk?

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6711
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Olie

ma feb 18, 2008 18:51

Wat jij bedoelt heet sludge en is een combinatie van olie met koelvloeistof.
Kan een gevolg zijn van veel kleine stukjes rijden waarbij de olie niet volledig op temperatuur komt.
Beste remedie is net even wat meer tijd nemen voor het rijden, ondanks de extra kilometers.
Een ommetje komend weekend kan ook uitkomst brengen.
Dan wel, zodra de auto ongeveer 20km gereden heeft, even wat hoger in de toeren rijden.

Is nog een veel leukere manier om er vanaf te komen ook :wink:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Dries106
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 19:24
Locatie: Dalfsen

RE: Olie

ma feb 18, 2008 19:46

Niet zo bezorgd het is gewoon een klein euveltje van de boxer motoren dus 33 en 145/146 vaker dan normaal olie verversen wil ook helpen een motor reiniger kan uitkomst brengen kort daarna olie verversen ongeveer met 5000 kilometer en dan ook het olie filter vernieuwen dan ben je waarschijnlijk de sludge wel kwijt.
Het klopt dat het met name komt door korte ritten (motor wordt niet warm)!
Een misverstand bij vele mensen is dat de auto warm is wanneer de koelvloeistof op temperatuur is!! dit is een misvatting het blok is pas op temp. als de olie op temp is (dus olie temp. meter is GEEN overbodige luxe in de auto).
Ex Alfa's: Giulietta 1.8, 75 1.8 carb en T.S, 164 2.0 T.S. Alfa 166 2.0
Ex Lancia's, Dedra 2000 Turbo LX, Ex Fiat:Fiat Marea 2.0 HLX 20V weekend
BMW 320 D, Alfa 156 1.9 JTD Sportwgon, Alfa 75 2.0 TS
Huidige auto: Fiat Punto Multijet

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Olie

ma feb 18, 2008 22:03

Heel toevallig heb ik van de week hetzelfde geconstateerd bij mijn 33 16V. Even een maatje van me gesproken, die is monteur. Idd niks aan de hand, zei hij, noemen ze slugde.
Keer olie verversen kan geen kwaad. Misschien een oil catch tank monteren, die kan zulke dampen opvangen en laten condenseren.

G.Hoogeveen

RE: Olie

di feb 19, 2008 07:33

dank jullie wel!!!
dan ben ik weer helemaal gerust gesteld en zal de ritten wat langer proberen te maken!!!

groeten en bedankt!

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3036
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: Olie

di feb 19, 2008 09:23

Nieuwsgierig als ik was, hetzelfde geconstateerd :? Maakte me er al geen zorgen om, herkende het van mijn eerste 33.
Ik ga het lekker schoon maken en eens rustig op zoek naar een oil catch tankje, wie weet bied dit verlichting.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Olie

di feb 19, 2008 09:54

Ik kocht jaren terug mijn 33, die toen veel voor korte afstanden gebruikt was. Ook veel smurrie in de vulpijp dus.
Hoewel ik wel lange afstande reed (43km enkele reis) ging de smurrie niet echt weg. Schoonmaken tot waar dat lukt hielp wel, maar niet alles.
Pas toen ik een week lang iedere avond met 160 km/u naar een klusproject reed was het echt weg. :blue_cool:

Echt kwaad kan het niet, zolang de oliepomp maar echte olie blijft aanzuigen. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Olie

di feb 19, 2008 10:08

Staan hier nu bij AlfaCentro 5 33's waarvan de 16v's het meest sludgevorming vertonen. Eea heeft te maken met de constructie van de oliepijp - wanneer deze bijvoorbeeld bovenop een cylinderkop zou zitten had je de last niet.
De vorming van sludge gaat daarom ook niet zo 1-2-3 weg. Het zit ook alleen daar op het hogere deel waar condensvorming de olie plaagt. Meestal is het een beetje.

Spoelen heeft geen zin. Rijden op langere afstanden wel. Hou je oliepeil gewoon goed in de gaten (losstaand van sludgevorming of niet)
Mocht het je irriteren dan kun je het weghalen en bijvullen en kijken hoelang het duurt voordat het er weer zit.
Een goede thermostaat maakt ook dat de motor EERDER op temperatuur komt - zuiniger verbruik en minder sludgevorming...
Dus hoe goed en snel is ie op bedrijfstemperatuur?

Langere ritten zijn voor iedere auto fijner als korte - maar om er nu dikke kilometers voor te rijden......Gewoon 1x per week lekker uitlaten gecombineerd met het bezoek aan iets of iemand wat je toch als moest doen - of een Alfaclub evenment.... :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

G.Hoogeveen

RE: Olie

di feb 19, 2008 18:08

Ok dan nou vandaag nieuwe olie erop gekregen was er wel aan toe en dan zal ik eens jullie adviesen op gaan volgen en eens een fijne rit maken dat gebeurd wel eens vaker al maar zal er meer op gaan letten! Het zit iid ook alleen maar in het pijpje naar de olievuldop en een klein drupje aan de pijlstok maar die was weg met het verversen van de olie!

Ik snap nu het hoe en waarom die aanslag erin zit en maak me niet meer druk! Het is dus wel een bekend verschijnsel met deze dingen, zelf ben ik monteur in de landbouwmechanisatie en ook chauffeur maar daar was ik zoiets nog niet tegen gekomen dus ik had zoiets van nou laat ik het eens vragen hierzo!

Zal hem eens lekker uitlaten wanneer het weekend is, en hopen op mooi weer, want dat maakt een rit in een alfa toch nog mooier!

Bedankt en tot spreeks!

Jarno 1.3S

RE: Olie

di feb 19, 2008 22:14

condensvorming in de motor door het koelwater, Alfa33Q0??
Hoop dat de meeste mensen hier toch geen last van hebben..
De condens wordt veroorzaakt door de waterdamp die onstaat bij de verbranding, en langs de zuiger af in het carter terecht komt en bij koude motor hier condenseert..

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6711
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Olie

di feb 19, 2008 22:16

Weer wat geleerd :thumbs:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Terug naar “Algemene Technische vragen”