Gebruikersavatar
Alfer
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: za okt 01, 2005 19:50
Locatie: Oosthuizen, NH

Re: RE: 159 rammels en kraakjes

vr jan 04, 2008 21:10

Als je denkt dat de 159 als nieuw model belabberd is, dan kan ik je ook vertellen dat niet alleen Alfa Romeo die kwalen kent.

De nieuwe E90 BMW 3 serie heeft zelfs Phil Collins (je weet wel, de drummer) in het dashboard verstopt, zulke rare tikjes erin zitten. De deurklinken sluiten niet meer na verloop van tijd, alsmede dat een serie Run Flat banden spontaan konden scheuren. Luchtroosters kraken en de binnenverlichting viel er spontaan uit tussen de rijder en bijrijder. Als uitsmijtertje heb ik dan nog de geur van natte honden uit de airco (niet de climate control) unit.

Dus. Ik denk dat je genoemde kinderziektes erg inherent aan een modelintroductie zijn. Gelukkig dus niet Alfa specifiek :)
Ik overwoog net het probleem met oordopjes ter waarde van 65 euro centen op te lossen...................maar wat nou als je nog natte honden blijft ruiken? Ik vind de 159 al duur maar na BMW centen uitgegeven te hebben mag je toch iets nabij perfect verwachten. Join de naieve consumenten club!
147 1.6 120pk 2004; F328 GTS 1988; 320d T 2011
had: SZ/ ES30; F308 GTB; Alfetta 2.5GTV6; Spider 2000 Veloce; 159sw, 156sw; 155 Trofeo; 146L; 33 1.7sw; Sud 1.5TI

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: 159 rammels en kraakjes

vr jan 04, 2008 21:11

Ik vind het ook altijd erg kortzichtig van mensen om Alfa direct af te vallen als het gaat om kwaliteit, rammeltjes, betrouwbaarheid etc. Ik heb erg veel auto's gereden, van allerlei makelaarij (Duits, Italiaans, Zweeds, Amerikaans, Japens, Koreaans noem maar op) en allerlei leeftijden. En daarbij heb ik bij de maatgevende Duitse vrienden al toch wel veel dingetjes opgemerkt, piepend stuur als je draait, rammeltjes in het dashboard (deurpanelen), knoeken uit de ophanging etc (zelfs bij een Phaeton, overigens een briljante auto). En toen ik laatst weer opstap was met een 159 (een 1.8 mpi) viel me toch op hoe ontzettend goed die auto in elkaar zat. Zelfs een 1.8, die er toch wel behoorlijk aan moet trekken en behoorlijk wat toeren draait was echt ongelovelijk stil bij snelheden rond 140km/h.

Een 159 komt absoluut erg goed mee met het zo begerenswaardige 'premium' segment in mijn ogen!

Het heeft ook te maken met de berijder, daar ben ik van overtuigd. Je merkt het direct wanneer iemand niks geeft om zijn auto en iemand die er gewoon zorgvuldig mee omgaat.

Het heeft inderdaad met kwaliteitscontrole te maken, meer dan met de productie denk ik zo.

@Alfer, ik zeg absoluut niet dat dit bij jou het geval is hoor, echt geen persoonlijke aanval o.i.d. ;)
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Alfer
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: za okt 01, 2005 19:50
Locatie: Oosthuizen, NH

RE: 159 rammels en kraakjes

vr jan 04, 2008 21:26

Nou Maxtor, da's op het randje hoor :lol: Laat ik duidelijk zijn dat ik super zuinig ben op mijn auto's en ik de 159 met z'n 1.9 8V jtdm ook niet heb om stevig mee te rijden, daarvoor heb ik mijn 328. Maar je hebt zeker gelijk dat je na verloop van tijd kunt zien hoe er met de auto is omgegaan. Toch merk ik nogmaals op dat wij mogen verwachten dat de 159 beter is dan z'n voorgangers die ik allemaal heb gehad, waarbij opgemerkt dat ik vanaf 1983 niks anders dan Alfa heb aangeschaft (en 2xF). Wellicht dat mijn 159 een wat ongelukkig exemplaar is, maar ik zal de rammels vinden en wellicht dan hier een aantal anderen gelukkig maken. =D>
147 1.6 120pk 2004; F328 GTS 1988; 320d T 2011
had: SZ/ ES30; F308 GTB; Alfetta 2.5GTV6; Spider 2000 Veloce; 159sw, 156sw; 155 Trofeo; 146L; 33 1.7sw; Sud 1.5TI

Gebruikersavatar
Alfer
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: za okt 01, 2005 19:50
Locatie: Oosthuizen, NH

RE: 159 rammels en kraakjes

vr mar 07, 2008 20:34

Ik heb één rammel gevonden en opgelost. Dat is een resonantie dat ontstaat bij een snelheid van ca. 100km/uur en hoger en aan de onderzijde van de voorruit lijkt te komen. Dat laatste is dus ook het geval want het was de kunststof parafan. Deze verwijdert middels door plastic dopje verborgen ster schroefjes aan weerszijden en plastig klemmen aan de voorzijde. Ook de ruiten wissers moeten worden gedemonteerd en dan voorzichtig de parafans weg halen. De witte plastic klemmetjes aan de achterzijde resoneren tegen de onderzijde van de voorruit en daar heb ik een dikke tape tussen aangebracht. :D Wellicht dat iemand hier wat aan heeft.
Hoop dat ook andere eigenaren zich melden als een rammel is verholpen. :idea:
groeten, Menno
147 1.6 120pk 2004; F328 GTS 1988; 320d T 2011
had: SZ/ ES30; F308 GTB; Alfetta 2.5GTV6; Spider 2000 Veloce; 159sw, 156sw; 155 Trofeo; 146L; 33 1.7sw; Sud 1.5TI

Ruudalfa159
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: za jul 06, 2013 13:15

RE: 159 rammels en kraakjes

za jul 06, 2013 16:36

Vandaag heb ik na lang zoeken en proberen een heel irritante resonantie opgelost!! :-)
Eigenlijk geheel per toeval....

Ik heb een 159 1.9jtdm 8v uit 2006. Ik heb de auto inmiddels ruim een jaar, en na +/- 60dkm ben ik nog steeds dik tevreden over de auto. Geen rare mankementen gehad, en iedere dag geniet ik van de looks van deze Bella!!
Ik had echter 1 dingetje waarvan ik helemaal gek werd; een irritante resonantie die optreed bij een snelheid van ong. 130 km/h. Dit geluid leek vanaf de onderzijde van de ruit vandaan te komen.

Vandaag was ik bij Carglass om een nieuwe ruit te monteren, de oude was gescheurd na een steentje op de Duitse autobahn....

Tijdens het demonteren van de oude ruit raakte ik aan de praat met de monteur. Ik gaf aan dat ik al enige tijd last had van een rammeltje dat van de ruit leek te komen. Waarna de monteur mij meteen uitlegde waar dit door kwam; aan de onderzijde van de ruit zitten 4 hulpstukjes die de ruit in de fabriek op zijn plaats moeten houden als een robot de raam erin plakt. 2 rubber blokjes die de ruit op een bepaalde afstand van het staal houden. En 2 witte plastic blokjes met kleine "vingertjes" die de ruit omhoog in de sponning drukken. Deze rubber en plastic blokjes harden uit na verloop van tijd waardoor er resonantie ontstaat.

De enige functie van deze hulpmiddelen is om het mogelijk te maken om direct na montage van de ruit verder te gaan met assembleren van de rest van de auto. Je kunt ze dus gewoon verwijderen.

We hebben dus alle blokjes verwijderd voordat de nieuwe ruit erin ging en voilà; weg resonantie!!!!! :D :D :D :D :D :D

Volgens mij moet het mogelijk zijn om in ieder geval de witte blokjes aan de onderzijde van de ruit te verwijderen zonder dat de gehele ruit eruit moet. Deze zitten met kit tegen het staal geplakt. Een klein tikje met een schroevendraaier en dan zijn ze los...
De rubber afstandsblokjes kun je niet bij zonder de ruit eruit te halen.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!!
Gr. Ruud

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8047
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 159 rammels en kraakjes

za jul 06, 2013 21:07

Goeie tip Ruud! Moet zeggen dat mn 2009 jtdm nog volledig rammelvrij is tot op heden maar wat niet is kan nog komen natuurlijk... :lol:

Grtz,fRank

Terug naar “Algemene Technische vragen”