deconstruction
Newbie
Newbie

Alfa 33 afstellen achterremmen

zo apr 20, 2008 13:56

33 Imola

Als je met een schroevendraaier door een wielboutgat gaat dan kan je aan het getand wieltje van de 'automatische' afstellingsmechanisme draaien:
- óf om de schoenen naar binnen te laten gaan, bijvoorbeeld om de trommel makkelijker af te trekken
- óf om de schoenen iets naar buiten te zetten, bijvoorbeeld om de een hardere pedaal en betere handrem te krijgen

De hamvraag is: in welke richting moet het wieltje? Naar boven of naar beneden?

Natuurlijk kan ik gewoon proberen, maar ik heb een keer eerder meegemaakt dat een klein veertje / flapje in de afstellingsmechanisme los schoot en toen moest alles uit elkaar, en dat viel helemaal niet mee, mede om dat de trommel niet makkelijk over de schoenen af te trekken viel.

In dit geval wil ik de schoenen iets naar buiten zetten, aan ene kant, want bij de APK is er een verschil tussen links en rechts geconstateerd en aan ene kant is de handrem ook zwak. Dit heb ik vorig jaar en het jaar er voor ook hoeven doen, maar ik ben mijn notitie's kwijt. Drie jaar geleden is alles vernieuwd, en er is geen lekkage (te merken).

Alvast bedankt voor het meedenken en het advies :)

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Alfa 33 afstellen achterremmen

zo apr 20, 2008 14:16

joh geef dat ding twee slagen en dan voel je toch al snel of ie losser of vaster gaat??
ik zou denken linksom is vast en rechtsom is los.....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Huib
Guru
Guru

RE: Alfa 33 afstellen achterremmen

zo apr 20, 2008 18:22

In princinpe is het een zelfstellend mechanisme, maar in de praktijk werkt dit vaak niet. De beste oplossing is om het even uit elkaar te halen en goed in te vetten. Dan werkt het weer een tijdje. Je kunt dan heel gemakkelijk de remschoenen zo wijd zetten dat je de trommel er nog net op kunt schuiven. Als je dit aan beide kanten doet dan is je remwerking meestal aardig gelijk, zit het pedaal lekker hoog en zit ook de handrem op 2 klikjes vast. Een randje in de trommel maakt het iets lastiger, dus dat kun je er het beste uit laten draaien.

Als je de trommel er moeilijk af krijgt kun je het wiel terug zetten, dan kun je wat meer kracht zetten. Dus eerst naafmoer en lager eruit, en daarna het wiel weer met 2 bouten erop.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Algemene Technische vragen”