@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Fan van een 33

za mei 07, 2005 17:38

Probleem opgelost. Na enkele uurtjes meten, meten en meten op alle bedrading van en naar de fan:

De stekker van de fan gaf duidelijk verlies. Schoongemaakt, WD40 d'r op en klaar.
Stekker aan de nieuwe fan was erger gecorrodeerd dat bij de oude. Dat verklaart waarom de oude 't soms nog deed en de nieuwe helemaal niet.

De nieuwe fan is ook van een nieuwer type ('92, plastic behuizing). 't valt me op dat deze minder lang moet draaien en de temp sneller omlaag krijgt. 2 mogelijkheden: OF 't motortje van de oude lag op sterven, OF de nieuwere types z'n gewoon beter.

Gefeliciteerd. :!: Dat ie minder lang moet draaien komt doordat ie een hogere spanning krijgt nu alles weer fris is.. Meer toeren s(ch)nappie..... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Huib
Guru
Guru

za mei 07, 2005 21:41

Ik zou eerst de bedrading doormeten voor je de fan gaat vervangen.
Dus meten hoeveel spanning (belast, dus met draaiende fan) je op de plus-aansluiting krijgt. En of er spanningsverschil is tussen de min-aansluiting en de massa (motorblok of carrosserie).

Als er spanningsverlies in de bedrading is vanwege een overgangsweerstand komt de fan misschien ook niet op gang. De fan heeft de hoogste stroom nodig om op gang te komen.
:mrgreen: :blue_cool:
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 08, 2005 20:45