Gebruikersavatar
Dries106
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 19:24
Locatie: Dalfsen

OBD2 handset

do jul 10, 2008 00:05

Beste mede Alfisti, wie van jullie kan mij vertellen of hetzinvol is een OBD2 handset (luxe uitvoering) staat ook op marktplaats, aanteschaffen :D ???
Er zeggen er dat dat niet kan werken maar anderen zeggen mij het tegen over gestelde< waarom wil ik zo'n apperaat aanschaffen?? nou ik ben in het bezit van een Fiat Stilo 2.4 Abarth selespeed en zoals bij velen bekend zit die auto vol met electronica dus geeft die nogal eens foutmeldingen die niet relevant zijn, dus moet hij eens in de zoveel tijd helemaal gereset worden!(moet niet, maar is beter) kosten 40,- euro per keer, theoretisch heb ik dit ding dus zo terug verdient!! :idea: (jammer dat hij niet werkt op de 75 T.S. of wel met enige aanpassing???) gelukkig heeft de 75 geen storingen!!! dus daar niet nodig. :lol:
Maar er rijden in dit gezin nog meer italiaanse schonen :lol: (nee niet alleen mijn dochters en vrouw bedoel ik :oops: ) de auto's Fiat, Alfa, Lancia. :lol:

MOET IK UIT DE DROOM GEHOLPEN WORDEN :? ??? of werkt zoiets nou echt???? wie o wie van jullie heeft er ervaring mee of verstand van?????

Ik verneem dit graag van iemand!!! of hier op ht forum of via PB



Grt Dries106
Ex Alfa's: Giulietta 1.8, 75 1.8 carb en T.S, 164 2.0 T.S. Alfa 166 2.0
Ex Lancia's, Dedra 2000 Turbo LX, Ex Fiat:Fiat Marea 2.0 HLX 20V weekend
BMW 320 D, Alfa 156 1.9 JTD Sportwgon, Alfa 75 2.0 TS
Huidige auto: Fiat Punto Multijet

Andretti Molletti

RE: OBD2 handset

do jul 10, 2008 00:11

Werkt zowiezo alleen op auto´s vanaf 2001 en jonger en dan ook nog eens NIET op het Selespeed gebeuren... en daar zit de meeste pijn gok ik zo :wink:

Je zou zo´n ding eerst eens moeten testen of lenen :idea:

Gebruikersavatar
Dries106
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: zo jun 10, 2007 19:24
Locatie: Dalfsen

RE: OBD2 handset

do jul 10, 2008 00:54

Bedankt voor jou reactie! nee de meeste pijn zit NIET in het selespeed gebeuren, maar een melding zoals koelvloeistof niveau te laag (terwijl er nog voldoende inzit) een lampje kapot achter terwijl er GEEN kapot is! e.d.
Ex Alfa's: Giulietta 1.8, 75 1.8 carb en T.S, 164 2.0 T.S. Alfa 166 2.0
Ex Lancia's, Dedra 2000 Turbo LX, Ex Fiat:Fiat Marea 2.0 HLX 20V weekend
BMW 320 D, Alfa 156 1.9 JTD Sportwgon, Alfa 75 2.0 TS
Huidige auto: Fiat Punto Multijet

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: OBD2 handset

do jul 10, 2008 12:15

De "gremlins" die je opnoemt ga je niet met een OBD2 uitlezer oplossen hoor. Misschien dat je zo'n melding kan resetten, maar de oorzaak (sensor niet goed kunnen uitlezen door defecte sensor of draadbreuk) doe je niets mee. Zo'n apparaat gaat je over het algemeen geen nuttige suggesties geven hoe je een storingsmelding moet interpreteren en wat je als mogelijke oorzaken/oplossingen moet gaan onderzoeken, het is puur om een foutmelding met iets meer detail te kunnen bekijken en om evt. de melding te "clearen".

Zoals Dre al aangaf, alleen fiat-groep auto's van na 2000-2001 ongeveer zijn gedeeltelijk met zo'n apparaat uit te lezen, voor de oudere is er een redelijk betaalbare oplossing via de software van sanderQV en een universele interface die hij ook regelmatig in bulk in koopt.

Lemans
Member
Member
Berichten: 157
Lid geworden op: vr jul 20, 2007 12:39
Locatie: Riemst - Limburg /Toucy France

RE: OBD2 handset

vr jul 11, 2008 22:59

Ik heb een memoscan gekocht bij Smeetssolutions. Het toestel maakt contact en leest blijkbaar "iets" maar geeft verder
geen foutcodes bij mijn 156 2.4 jtd 1999. (staat nu al 5 weken aan de kant, gelukkig heb ik nog andere betrouwbare Alfa's ;-) )
Ik heb ook Sander zijn software en een interface aangeschaft maar daar geraak ik voorlopig zonder hulp niet wijs uit.
Ik denk dat ik wat communicatie-protocols zal moeten opzoeken en de broncode proberen te analiseren voordat ik er wijs uit word.

Gebruikersavatar
Dieseltje
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo aug 19, 2007 08:37
Locatie: Belgie

RE: OBD2 handset

za jul 12, 2008 09:59

Ik heb ook zo'n universele tester gekocht. 100 euro op marktplaats.
Die dingen werken alleen voor het motormanagment, aibag en abs resetten is dus niet mogelijk.

Ik had regelmatig een storing/noodloop door een te hoge turbodruk het gemak is dus dat ik al rijdend de storing kan wissen en de auto meteen uit de noodloop gaat. (ik hoefde dus niet meer te stoppen en de motor stil te zetten) En de melding in de boordcomputer is dan ook direct weg.
Voor die paar centen is het een leuk hulpmiddel maar vewacht er geen wonderen van!
Alfetta Gtv 2000

Terug naar “Algemene Technische vragen”