Frederik

Defecte dashboardverlichting alfa 156

vr jan 28, 2005 00:57

Ik heb zonet vastgesteld dat de dashboard-verlichting van m'n alfa 156 niet meer werkt : meer bepaald gaat het om het lampje van de middenste airco-knop en het lampje achter de temperatuurmeter.

Is het doenbaar om dit zelf te vervangen, om zo te vermijden er een al te duur lampje van te maken :wink: ? Zo ja, hoe ga ik best te werk ?

Alvast bedankt voor jullie repliek !

Tunzafun

RE: Defecte dashboardverlichting alfa 156

zo feb 13, 2005 11:52

Ha Frederik,

Ik zit nu met hetzelfde, exact dezelde knoppen, ik mail je even, wellicht dat je het ondertussen opgelost hebt.

Als er anderen zijn die dit al hebben gefixed, hoor ik het graag. Zal op zich niet zo heel spanned zijn verwacht ik, alle extra info is welkom echter voordat ik aan het console ga trekken.

gr. Tunz :)

bartfrinking

zo feb 13, 2005 18:35

ik heb hetzelfde probleem gehad en het door de dealer laten doen. Heb begrepen dat er nogal wat werk aan zit maar de kosten vielen toen erg mee.

Hans156
Advanced Member
Advanced Member

zo feb 13, 2005 23:41

Heb ik ook gehad en ook door de dealer laten doen (garantie) :lol: , toch ga is eens vragen hoe je dat kunt doen.
Volgens zeggen is het niet zo lastig, zelf wilde ik al de knoppen los trekken of via de radio-inbouw proberen.
Ik ga het eens vragen en kom hier nog wel op terug. #-o

Wel waardeloos dat er geen handboek van de 156 verkrijgbaar is, wel is er iets te dowloaden maar dat is dacht ik 560 mb da's voor mij veel te groot om te doen duurt uren met telefoontikken en heb slechts een eenvoudig printertje. Als iemand het wil doen, voor mij ook dan zou dat erg prettig zijn.

Ga het weer even opzoeken :lol:
156 18TS 16V (Nero Fuoco)

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

ma feb 14, 2005 00:20

Hans geef die link eens door? (en tjek pb...)
It's not easy, being green (kermit)

Hans156
Advanced Member
Advanced Member

ma feb 14, 2005 16:55

Ben nog even aan het zoeken maar weet zeker dat ik hem moet hebben, zodra ik wat heb komt het eraan. :lol:

van Bummelen
Newbie
Newbie

ma feb 14, 2005 20:33

Frederik,

Vervangen is goed zelf te doen maar dan wel binnen en verwarmd in deze tijd van het jaar.

Heb het zelf ondertussen twee keer zelf gedaan. Met vraagbaak ging het makkelijker aangezien er redelijk wat uit de middenconsole moet worden gedemonteerd.

Eerst radio + houder en buitenring van je klimaat knoppen verwijderen. Hierna de centrale plaat in de middenconsole (standaard titanium kleur). De boutjes hiervoor vind je op verschillende plekken (o.a. achter radio, bij afvalbakje, onder afdekhoes versnellingspook).
De lampjes zitten in de draaiknoppen en kunnen alleen "makkelijk" vervangen als je de set van 3 knoppen ook demonteerd aangezien je ze alleen van achteren kan verwijderen.
Doe ze alle drie tegelijk anders ben je binnen een paar weken voor de andere lampjes aan de beurt.
Ook is het slim om voordat je aan de klus begint de lampjes aan te schaffen aangezien het met een auto zonder middenconsole niet prettig rijdt. Ik heb ook geen idee wat je klimaat regeling doet als de bediening niet is aangesloten.
Wees ook voorzichtig met weer in elkaar zetten van de middenconsole. Het is allemaal plastic als je boutjes te vast draait breekt het e.e.a. makkelijk af.

Met een beetje handigheid en geduld moet het binnen een uur te doen zijn.

Er is overigens eens een topic hierover geweest van iemand die een lichtblauwe 156 heeft of had. Hij heeft een eigen website waarop er meer onderhouds tips en trucs staan. De link ben ik helaas kwijt. De persoon in kwestie komt uit regio Maasluis aangezien ik hem heb zien rijden tijdens gassen tussen de kassen 2004.

Vraagbaak vind ik altijd wel handig, kan in sommige gevallen een hoop dealerbezoekjes uitsparen en je hebt ook een beter beeld van wat de dealer uitspookt als hij delen wil of heeft vervangen.

Succes met sleutelen en prutsen

Van Bummelen

CvAlfa

zo mei 15, 2005 20:23

Ja, zo heb ik het ook gedaan en dat lukt inderdaad met een uurtje prutsen (of iets meer)

Let ook op dat er bij de radioplaats twee inbusboutjes zitten en twee parkers.
Verder achter de asbak (die je geheel moet verwijderen) en onder de hoes van de versnellingspook!! Deze hoes kun je er uit klikken.
Het witte kastje met de drie knoppen helemaal eruit halen en dan openen door de schroefjes te verwijderen. Lampjes er met een halve draai uithalen en de nieuwe er ook zo weer inzetten.

succes :idea: :idea: :idea: past er wel bij

Hans156
Advanced Member
Advanced Member

zo mei 15, 2005 21:15

SCARB-lid..... heel goed, nu ook Lid worden van de alfaromeo156club, op ons forum staat bijna alles m.b.t. storingen aan 156 omschreven hoe te handelen en op te lossen met foto 's en detailtekeningen en nog veel meer dan dat.

C.M.
Newbie
Newbie

zo mei 15, 2005 23:38

DE oplossing die er gegeven wordt werkt alleen als je een 156 met airco hebt.
Bij een 156 met gewone kachel is het iets lastiger.
Als dat het geval is laat het mij dan weten dan kan ik het voor je op de site zetten want het is nog al een heel verhaal en ik ben niet z'n schrijver C.M.
BEROEP: ALFA MONTEUR
Race engineer alfa 147 gta cup
kampioen 2004 o.c.
Fiat 850, 128, 128 rally, 131, Ritmo 85s, Croma 2.0
Alfa 156 1.8

Terug naar “Algemene Technische vragen”