alfetta20Qo
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: vr nov 23, 2007 22:34

lassen

ma jul 21, 2008 11:27

waarom word er eigenlijk gepuntlast bij een dorpelen geen worm gelast?
en na het lassen wat word er daarna overheen gedaan? zink en dan primer en dichtkitten?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: lassen

ma jul 21, 2008 12:25

waarom word er eigenlijk gepuntlast bij een dorpelen geen worm gelast?
en na het lassen wat word er daarna overheen gedaan? zink en dan primer en dichtkitten?
Kromtrekken, als je helemaal aflast krijg je vervormingen of je moet het heel voorzichtig stukje bij beetje doen, kost uren en uren. Vandaar dat in ieder geval voor "gewone" produktie puntlassen voldoet.

alfetta20Qo
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: vr nov 23, 2007 22:34

Re: lassen

ma jul 21, 2008 12:28

waarom word er eigenlijk gepuntlast bij een dorpelen geen worm gelast?
en na het lassen wat word er daarna overheen gedaan? zink en dan primer en dichtkitten?
Kromtrekken, als je helemaal aflast krijg je vervormingen of je moet het heel voorzichtig stukje bij beetje doen, kost uren en uren. Vandaar dat in ieder geval voor "gewone" produktie puntlassen voldoet.
word er dan ook gekit na het puntlassen om de overige gaten te dichten?

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: lassen

ma jul 21, 2008 13:02

ja met strijk-kit.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Andretti Molletti

je moet gassen niet lassen

ma jul 21, 2008 13:45

Het is meer dat je de te lassen delen moet inklemmen... doe je dat met koperen stiften dan kun je pal na het correct inklemmen ook lassen.
Structureel wordt het puntlassen ook gebruikt om bepaalde stevigheid en "kreukelzone"in te bouwen.
Naast de geringe warmte is het ook energie zuiniger, gebruikt het geen gas, en geeft het ook veel minder warmte(verlies) én behoeft het geen dure nabehandeling/afwerking.
Gewoon mig lassen wordt wel gedaan maar alleen op plaatsen waar dat echt nodig is: chassisbalken en dragende delen.
Er wordt niets verzinkt, de carrosserie wordt na het lassen en assembleren in een dompelbad gedaan ter conservering. Daarna worden de naden evt dichtgekit met een strijkrobot :-D

Doorlassen van een koets is daarom ook niet aan te raden buiten het circuit, en ook al amper te behandelen tegen roesten van binnen-uit...

Terug naar “Algemene Technische vragen”