do sep 04, 2008 09:56
Aha, Bosch Motronic. Als het goed is heb je dan een aantal onderdelen onder de motorkap, te weten: een luchtmeter (grote aluminium doos met "ribbels"), een injector-rail met 4 (waarschijnlijk gele) injectors er aan en een gasklep. Aan de gasklep zit als het goed is ook een sensor met een stekker. Omdat het een Nord is vermoed ik dat je een systeem hebt wat ook op de 75 geleverd is, de M4.1, zonder lambda-sonde. Het zou helpen als je even wilt verifieren of deze onderdelen inderdaad aanwezig zijn, dan weten we met welke techniek we precies te maken hebben. Er zijn een aantal veel voorkomende oorzaken die de storingen die je omschrijft kunnen veroorzaken. De schakelaar die controleert of je gasklep dicht staat (dus je motor stationair moet draaien) kan vies of kapot zijn, de bedrading daar naar toe kan niet in orde zijn (vieze contacten op het stekkertje). Je zou dit met een multimeter kunnen meten, schoonmaken met contactspray kan nooit kwaad. Je injectors kunnen vuil zijn, zeker als je auto een tijdje stil heeft gestaan kan er uitgedroogde benzine in je injectors zitten. Injectorreiniger werkt soms voldoende, maar wat het beste werkt is je injectors wegbrengen naar de automaterialen-handel. Die hebben meestal een service waarbij zij die injectors ergens ultrasoon laten reinigen, er nieuwe filters in laten zetten en ze laten testen op sproeibeeld en "opbrengst". Een flesje injectorreiniger door je systeem halen is makkelijk zelf gedaan, dus je kan overwegen dat eerst te proberen, voordat je de wat duurdere optie kiest om je injectors te laten ultrasoonreinigen. Je luchtmeter kan een "dood punt" hebben. De luchtmeter is in feite een klep die met een veer wordt dicht gehouden. Doordat je motor lucht aanzuigt, wordt deze klep opengedrukt door de aangezogen lucht. Hoe meer er aangezogen wordt, hoe verder de klep open gaat. Zo meet de motronic hoeveel lucht je motor aanzuigt en dus hoeveel brandstof er bij gemengd moet worden. Als die klep niet soepel beweegt zal de meting niet kloppen en gaat je motronic verkeerd mengen, met als resultaat een slecht lopende motor. Je kan even kijken of je die klep soepel beweegt, gewoon voorzichtig uitbouwen en met een vinger of stomp kunstof voorwerp de klep helemaal in kan duwen. Zet niet meer kracht dan noodzakelijk, het plaatje aluminium wat de feitelijke klep vormt is maar iets van 1 mm dik en als je het krom duwt krijg je het waarschijnlijk niet goed meer recht. Als de klep met licht duwen niet helemaal open wil is er iets mis, dan moet je het niet gaan forceren.