Speeder

Re: RE: Vraagje voor de heren techneuten alhier V6 3.5 loopt

za sep 20, 2008 12:22

Als je spanningsregelaar stuk is, maar nog wel "iets" doet, zal je met een multimeter vaak niets of bijna niets zien. De pieken en dalen die je in je uitgaande voltage gaat krijgen zijn zo snel dat je multimeter gewoon niet de tijd krijgt om de waarde op het display, of de stand van het wijzertje te veranderen.

Met een scope maak je een plaatje waarbij tientallen keren (instelbaar) per seconde een lijntje van links naar rechts op een beeldscherm wordt getekend. De hoogte van het "puntje" wat die lijn tekent is afhankelijk van het voltage wat je meet. Je krijgt dan, in wat versnelde vorm, hetzelfde effect als je ook wel ziet als je zo'n hartslag-monitor beeld ziet in de film. Bij een mens is het de bedoeling dat je pulsjes ziet, bij een dynamo moet het lijntje vlak blijven.
Ik heb geleerd hoe te meten met een scope, dus ik snap precies wat je bedoeld. Bij de meting met de scope gaat het dus puur en alleen om het meten van de afgeregelde spanning aan de dynamo... oki thnx ;)

wilco
Member
Member

za sep 20, 2008 21:59

Misschien moet ik een apart topic aanmaken, maar wie legt mij eens uit waarom mensen dingen doen, vervangen, sleutelen aan auto's etc, en er totaal geen zinnige verklaring bij hebben WAAROM?
Gasklephuis massa?? een hoop massa-draadjes??? Alle massadelen verbinden?? Onverklaarbare storingen???
Ik dacht jij alles wist over een scoop.. dan zou je toch ook moeten weten dat aan de massa leggen o.a. interferentie rimpels tegen gaat. afgezien van het feit dat sommige sensoren aan de massa horen te liggen danwel de massa gebruiken als shield om de signaalkabel ;)

overigens heb ik zowel opleiding automonteur alswel electronica alswel programmeur gehad dus ik weet echt wel waat ik over praat lijkt me. of is alleen de ANWB alwetend ? :P
164 3.0 24V 1997

Andretti Molletti

RE: Vraagje voor de heren techneuten alhier V6 3.5 loopt ***

za sep 20, 2008 22:19

Een aardlus is een probleem in elektrotechnische installaties waarbij een magnetisch veld onbedoeld een elektrische spanning induceert in een gesloten elektrisch circuit. Een aardlus is een mogelijke (en veelvoorkomende) oorzaak van bromproblemen bij audio, strepen in beeld bij video of storingen in de gegevensoverdracht bij dataverkeer. Niet alle bromproblemen zijn overigens terug te voeren op een aardlus
Dus meer is niet beter!

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... c&start=15 ... doodgebloed door onzinnige antwoorden...

Je laatste zin ga ik niet op in, als je jezelf wilt verdedigen, of jezelf voelt aangevallen, lees dan nog maar eens goed.

wilco
Member
Member

zo sep 21, 2008 01:03

nee hoor.. niet de bedoeling een oorlog te ontketenen haha.. maar je kan er ook tips neer zetten zonder alles tot in den treure uit te leggen.
In een motorblok krijg je echt geen aardlus. aardlussen komen vooral voor bij electrische aansluitingen waarbij verschillende fases gebruikt worden zoals het opsplitten van een 380V 3 fase aansluiting.
en als muzikant weet ik maar al te goed hoe het voelt als je met je lippen op de microfoon/handen aan de gitaar zit en deze op 2 verschillende fases zitten.
in het geval van mijn 3 liter horen alle delen dezelfde massa te hebben dus ga je van 1 punt uit en van daar uit sluit je de rest aan.
Nogmaals ben niet van plan een wedstrijdje te houden over wie het meest weet maar voelde me enigzins aangesproken omdat jouw opmerking precies onder die van mij stond en je opmerkingen over die van mij gingen.
Aangezien ik aardig veel technische opleidingen heb gehad schoot het enigzins in het verkeerde keelgat dat je deze lachwekkend wegwuifde.
Verder geen probleem. Groetjes,
Wilco
164 3.0 24V 1997

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 21, 2008 18:26

[dan zou je toch ook moeten weten dat aan de massa leggen o.a. interferentie rimpels tegen gaat. afgezien van het feit dat sommige sensoren aan de massa horen te liggen danwel de massa gebruiken als shield om de signaalkabel ;)
In de kabelboom van de Motronic zitten alle benodigde massaaansluitingen verwerkt. geen een van de sensoren hoeft massa te maken met de carrosserie. De massapunten zijn geconcentreerd op een enkele plaats om problemen uit te sluiten. Ook de gaskleppositiesensor heeft geen massa nodig, deze werkt ook als je hem los in de lucht hangt.

Extra massaverbindingen aanleggen slaat derhalve als een tang op een varken. Het enige dat van belang is is dat de bestaande, originele verbindingen goed zijn.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Roeltje 164

do sep 25, 2008 20:57

Hallo allemaal daar waren we weer,

Na een lange week werken ( 7 dagen ) nu een dag of 4 vrij en vanmiddag samen met sleutelvriend Arjen weer aan de gang gegaan met de 3.5
Arjen is goed met schema's hij werkt al een jaar of 20 met vliegtuigen en meten is weten .
Labtop met schema's boven op het dak van de auto in het zonnetje....
Wel goed ik zal zo goed mogelijk proberen te vertellen wat we gedaan hebben.

Massa's gecheckt, sommige losgehaald oxidatie weggehaald en weer aangesloten, dynamo doorgemeten was 12,9 volt.
164 start redelijk maar zodra het licht of de fan wordt aangezet dan slaat de motor af.
Andere bougiekabels voor de voorste cilinderbank met de bobine aansluiting geprobeerd, geen verschil.
schutbord aansluiting gecheckt o.a zekering 40 A , lampen losgehaald en bekeken en gemeten.
Niks gevonden, wat blote kabels en slechte verbindigen vervangen en geisoleerd.

Later nog een nieuwe accu gehaald en erop gezet, geen verandering...
Ook hebben we geprobeerd met de spullen van sander QV de ECU van de 164 uit te lezen maar we kregen geen contact met de ECU.
Wat wel lukte op een gegeven moment was de watertempratuur en het voltage etc. etc.
Later vonden we ook de voltage van de ECU deze stond op 12.8 volt en terwijl we starten zakte die naar een waarde van 4.65 volt.
We konden dit zin via een grafiek maar er was zoveel uitslag naar boven en beneden dat we zijn gaan twijfelen aan de ECU.
Welke spanning heeft een ECU nodig om goed te functioneren??

Neemt niet weg dat als je het licht ( aftermarket xenon ) aanzet of de fan dan slaat de motor af.
Ook bij 1500 rpm, 2000 rpm , 2500 rpm, 3000 rpm stilhouden gas continue, stottert en ploft de motor en lijkt het net of ie op 5 poten loopt.

Goed morgen maar eens de ECU vervangen voor een originele zonder chip.
Verder maar eens horen wat jullie allemaal nog te melden hebben.

Mijn sleutelmaat is er van overtuigd dat het niet de dynamo is en ja die kan ik gaan laten reviseren, maar ik heb géén 2e ervan en die vind ik ook niet één twee drie, ik heb de 3.5 weer op de USA manier opgebouwd en daar zit alles net weer even anders als bij de eropeese 164.
Ach ja je wil iets aparts, maar krijg toch een beetje de gedachte een mooie 164 koets te kopen en daar de 3.5 in te hangen........

Amerikaanse rommel :roll: :wink:

Gr Roel

164 TD
Newbie
Newbie

do sep 25, 2008 21:42

Ik zeg niet dat het de dynamo niet is, maar dat het er op lijkt dat het de dynamo niet is.
De dynamo levert gewoon 14,3 V aan het net, ook vlak na het starten wanneer er een vrij grote stroom teruggaat naar de accu om deze weer op te laden.Schakel je, bij draaiende motor de fan in dan stopt de motor in de meeste gevallen.De fan is 40A gezekerd, dus de aanloop stroom die gevraagd wordt zal zo rond die 40A zitten.Die zou de accu zonder problemen moeten leveren zonder dat de spanning al te veel onder de 12V zakt.(Geen idee hoeveel volt de ECU nodig heeft om correct te werken, iemand?)
De bedrading van de wagen is een groot drama.Nadat hij in 1990 in Arese van de band af is gerold heeft de wagen zowel in Amerika als na zijn terugkomst in Europa verschillende modificaties meegemaakt die het daglicht eigenlijk niet kunnen verdragen.
Naast het amerikaanse elektrische gedeelte van auto zit er een europese motor en motorkabelboom in en een ECU van "unknown origin" .De software van Sander QV kon wel contact maken met de ECU, maar aangezien ik geen .def files had voor ML4.1 ,heb ik met de .def files van de Q4 gekeken.
Met de motor af en het contactslot aan las ik 12,7V af as spanning die de ECU kreeg, met een lopende motor bleef hier nog maar 4,7V van over.Ik vermoed dat dat niet kan, de ECU zal waarschijnlijk een hogere spanning nodig hebben om uberhaupt te functioneren.
Ik vermoed een slechte massa of een hoge overgangsweerstand, niet zozeer statisch, maar wel onder belasting.

Maar weer even de schema's in.....

Arjen
164TD '90 432.000 km (waarvan de laatste 30.000 op slaolie) in ruste
164TD '94 300.000 km daily driver
164 Q4 '94 210.000 km medicijn tegen de midlife crisis.

Andretti Molletti

do sep 25, 2008 21:42

Je bent er bijna, goed gemeten en goed verslag!!!

De spanning op je ECU mag natuurlijk niet zo laag worden!
Wat het kan zijn?
1) de pluskabels (voeding) naar de ecu... dat zijn er meerdere.
2) de minkabels (massa) naar de ecu... dat zijn er ook meerdere.
3) de ecu zelf, maar dat is te repareren dan!

meet de spanningsval over je voeding van je ecu dus zowel de plus als de min. dan zal er een kabel uitspringen waarover een paar Volt verlies staat en die moet je repareren.
Het feit dat een ECU uitlezing 4,65V geeft is duidelijk niet goed.. de spanning IN de ecu is dan te laag..nu even meten of dat in de bekabeling zit, dus ook de spanning OP de ecu 4,65V wordt. Of dat het in de ecu zelf zit ... en dan ben je er uit!!

164 TD
Newbie
Newbie

do sep 25, 2008 21:43

Ik zeg niet dat het de dynamo niet is, maar dat het er op lijkt dat het de dynamo niet is.
De dynamo levert gewoon 14,3 V aan het net, ook vlak na het starten wanneer er een vrij grote stroom teruggaat naar de accu om deze weer op te laden.Schakel je, bij draaiende motor de fan in dan stopt de motor in de meeste gevallen.De fan is 40A gezekerd, dus de aanloop stroom die gevraagd wordt zal zo rond die 40A zitten.Die zou de accu zonder problemen moeten leveren zonder dat de spanning al te veel onder de 12V zakt.(Geen idee hoeveel volt de ECU nodig heeft om correct te werken, iemand?)
De bedrading van de wagen is een groot drama.Nadat hij in 1990 in Arese van de band af is gerold heeft de wagen zowel in Amerika als na zijn terugkomst in Europa verschillende modificaties meegemaakt die het daglicht eigenlijk niet kunnen verdragen.
Naast het amerikaanse elektrische gedeelte van auto zit er een europese motor en motorkabelboom in en een ECU van "unknown origin" .De software van Sander QV kon wel contact maken met de ECU, maar aangezien ik geen .def files had voor ML4.1 ,heb ik met de .def files van de Q4 gekeken.
Met de motor af en het contactslot aan las ik 12,7V af als spanning die de ECU kreeg, met een lopende motor bleef hier nog maar 4,7V van over.Ik vermoed dat dat niet kan, de ECU zal waarschijnlijk een hogere spanning nodig hebben om uberhaupt te functioneren.
Ik vermoed een slechte massa of een hoge overgangsweerstand, niet zozeer statisch, maar wel onder belasting.

Maar weer even de schema's in.....

Oeps!! Dubbele posting!!

Arjen
Laatst gewijzigd door 164 TD op do sep 25, 2008 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Andretti Molletti

do sep 25, 2008 21:47

ow kijk nog meer info !!

Ik vermoed nu dat de spanning op de ingang van de ECU te laag wordt... dat is dezelfde spanning als op de plus-kant van de injectoren!
En dat is de kant waar je evt een onderbreking maakt voor een alarm systeem (want daar zit zo uit het hoofd ook de pomp aan vast?)....en dat zou logisch zijn dan ;)
De minimum spanning voor een ECU is meestal iets van 9-9,5V... maarrrr tijdens het starten zijn er ecu's die de +50 (=startsignaal) meten en dan gewoon blijven proberen te functioneren, ook al is de spanning miniem.

164 TD
Newbie
Newbie

do sep 25, 2008 22:01

De motronic heeft "hot at all times" op puntje 18 staan.Typisch zo'n draad waar een relais van het alarm aan wordt gehangen wordt.
Daarnaast krijgt hij een geschakelde 12V van relais S12B(die met de diode en diagonale streep.).Puntje 35 op motronic.

Volgende stappen om door te meten.

Andretti Molletti

do sep 25, 2008 22:05

ja! 35 dus... blijft die accuspanning ipv 4,65V?

Gaat goed komen met Arjan ... ben ik overtuigd van!! :thumbs:

Roeltje 164

do sep 25, 2008 22:23

Thanx, maar het gevalletje motor uitvallen bij inschakelen koplampen en fan baart me dan wel weer zorgen , is toch niet gerelateerd aan de ECU??? spanning???
Arjen bedankt voor wat onderbouwing van het verhaal..

gr roel :wink:

Andretti Molletti

do sep 25, 2008 22:27

Juist bij het inschakelen stort door stroomverbruik de spanning in.. daarom slaat i af.. de spanning van 4.65 V daar doet i het niet op ;)
Kortweg als je de spanning in orde hebt op de ecu dan zal deze bij inschakelen van verbruikers (spanningsdaling) niet meer afslaan.

Terug naar “Algemene Technische vragen”