Baresi23

RE: schokdempers 33 wat is de beste keuze?

di sep 23, 2008 16:04

Denk dat het idd met de chassisnummers te maken heeft. Ik heb toevallig ook zitten kijken vandaag op de site van Efka Import.
Ikzelf heb een 33 16V QV met 4-gaats veerpoten en het chassisnummer begint met 058******enzovoort...

Daar zou het verschil in kunnen zitten, en tevens betekenen dat er voor mijn type niets te krijgen is???? :?

@Gerwin: nog bedankt voor je heldere uitleg. Ik haalde inderdaad vering en demping door elkaar. Excuses voor de verwarring. 8)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: schokdempers 33 wat is de beste keuze?

di sep 23, 2008 16:35

nee, type met 4 moeren is juist beter (vind ik)
daar kan je alle onderdelen nog los van kopen (ten minste 3 jaar geleden), maar sowieso is de veerschotel los (ipv vast bij de 3 moers)
4 moers ligt ook iets lager dan de 3 moers en tevens is er voor 4 moers meer te krijgen dan de 3 moers
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
ToonQVp4
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: ma aug 01, 2005 20:01
Locatie: Oost Souburg (Zeeland)

RE: schokdempers 33 wat is de beste keuze?

di sep 23, 2008 16:36

:shock: het wordt steeds ingewikkelder met dat 3 gats 4 gats,maar goed omdat Serge nog nooit een p4/Q4 (mischien dat hier het verschil inzit) met 3 gats bevestiging had gezien begon ik aan mezelf te twijfelen,dus ben ik na m'n werk even wezen kijken(auto staat niet hier) en gelukkig wordt ik nog niet gek want mijn 33je heeft idd 3 gats bevestiging.

vwb de bestelling van de koni's de garage zou alles regelen dus heb ik er alle vertrouwen in dat het goed komt.

Grtz Toon
156 sw 2001 facelift 2004 parelmoer wit




gehad:33 1.7 16v QV permanent 4.(2wd :( )'93 :(
2x33 1.4 imola '93
1.7 16v QV '91
Spider 2.0 ts '97

non alfa:

Volvo 850 estate 2.0 '95 dagelijks voor m'n vriendin

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: schokdempers 33 wat is de beste keuze?

di sep 23, 2008 16:42

nee, type met 4 moeren is juist beter (vind ik)
daar kan je alle onderdelen nog los van kopen (ten minste 3 jaar geleden), maar sowieso is de veerschotel los (ipv vast bij de 3 moers)
4 moers ligt ook iets lager dan de 3 moers en tevens is er voor 4 moers meer te krijgen dan de 3 moers
De laatste types zijn niet voor niets geleverd met 3-gaats ;)

Wat betreft de veerpootlagers heb je gelijk, die zijn los te vervangen. De veerpoot (demper) draait in zijn geheel eigenlijk door de veer, die eromheen zit en niet mee draait. Jammergenoeg komt er wel meer vuil bij en gaan die veerpootlagers regelmatig kapot. De 3-gaats hebben daarentegen slechts 1 lager, welke zich bevind in de bovenste veerschoten en daardoor al veel minder kwetsbaar is. Overigens zijn deze tevens los te vervangen!

Dan de verwisselbare onderste veerschoten. Die is bij een 4-gaats veerpoot te vervangen, en bij een 3-gaats inderdaad niet. Ik heb bij een 3-gaats veerpoot echter nog nooit een doorgerotte onderste veerschotel gezien.

In mijn ogen is de 3-gaats veerpoot doordat hij in zijn geheel draaid, en dus maar gebruik maakt van 1 veerpootlager, degelijker en minder gecompliceerd. 1 nadeel is echter dat de onderste veerschoten niet los te vervangen is. Als je t allemaal in de gaten houd is dit ook niet nodig. De handige sleutelaar last er overings ook zo een nieuwe op ;)
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: schokdempers 33 wat is de beste keuze?

di sep 23, 2008 16:54

:shock: het wordt steeds ingewikkelder met dat 3 gats 4 gats,maar goed omdat Serge nog nooit een p4/Q4 (mischien dat hier het verschil inzit) met 3 gats bevestiging had gezien begon ik aan mezelf te twijfelen,dus ben ik na m'n werk even wezen kijken(auto staat niet hier) en gelukkig wordt ik nog niet gek want mijn 33je heeft idd 3 gats bevestiging.

vwb de bestelling van de koni's de garage zou alles regelen dus heb ik er alle vertrouwen in dat het goed komt.

Grtz Toon
Toon ziet door de bomen het bos niet meer, haha ;)

Het is heel simpel. De 33 is in het begin altijd geleverd met veerpoten die met 4-moeren vast zitten in de motorruimte. Na 1992 is men met horten en stoten overgestapt op de 3-gaats. Er is een soort van overgangsgebied geweest waardoor 1992'ers soms met 4-gaats, en soms met 3-gaats veerpoten geleverd zijn. Dat was dus even vraag 1. Die vraag is nu beantwoord JIJ HEBT 3-gaats! :D

Jij wilt graag koni schokdempers hebben. Helaas levert koni geen complete veerpoten. Wat ze wel leveren is een zogenaamde cartridge. In feite is dit gewoon de demper zonder omhulsel. Wat jij dus moet gaan doen, is jouw bestaande veerpoot open flexen, de oude demperstang etc eruit halen en de nieuwe koni cartridge monteren. Dit is vaker gedaan bij 4-gaats, maar of dit bij 3-gaats veerpoten ook kan is voor mij dus nog even de vraag. Vraag nummer twee is dus: worden er ook cartridges geleverd voor 3-gaats veerpoten?

Die tweede vraag heb ik geprobeerd te beantwoorden met de informatie die ik van de KONI website heb gehaald. Voor de voorzijde worden er verschillende cartridges geleverd, afhankelijk van het chassisnummer van de auto. Dit zal denk ik dus verband houden met het verschil in schokdempers dat toen der tijd gemonteerd is. Wat ik dus zou doen als ik jou was, is het chassisnummer van de 33 checken, en aan de hand daarvan kijken of KONI daarvoor cartridges levert! Simpel als dat. Ik denk dat ze zich bij de garage nog best wel is kunnen vergissen hierin ;)

De 33 schokdempers voor achter zijn trouwens gelijk voor ALLE bouwjaren. Schokdempers voor de achterzijde kan je dus onheroeplijk bestellen en monteren.
Laatst gewijzigd door Speeder op di sep 23, 2008 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: schokdempers 33 wat is de beste keuze?

di sep 23, 2008 16:59

haha speeder, nu maak jij zelfs ook nog een fout....

lees het nog eens, je hebt nu 2x 4 moers haha
:lol: :lol:
Het is heel simpel. De 33 is in het begin altijd geleverd met veerpoten die met 4-moeren vast zitten in de motorruimte. Na 1992 is men met horten en stoten overgestapt op de 3 (ja er stond eerst wat anders hahaha :wink: )-gaats
Laatst gewijzigd door alfaqv75 op di sep 23, 2008 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: schokdempers 33 wat is de beste keuze?

di sep 23, 2008 17:01

owja speeder,

die 2 verschillende koni's die jij hebt gepost is voor het oude type (type 1 en 2) en die zijn wel degelijk anders in lengte dacht ik (maar ja, dacht ik..... :? :wink: )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
ToonQVp4
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: ma aug 01, 2005 20:01
Locatie: Oost Souburg (Zeeland)

RE: schokdempers 33 wat is de beste keuze?

di sep 23, 2008 17:01

thnx speeder nu wordt het tenminste wat duidelijker. :( :( heb net dus het chassisnr gecontroleerd,die van mij begint met 59********* het ziet er dus naar uit dat koni's niet gaan passen
156 sw 2001 facelift 2004 parelmoer wit




gehad:33 1.7 16v QV permanent 4.(2wd :( )'93 :(
2x33 1.4 imola '93
1.7 16v QV '91
Spider 2.0 ts '97

non alfa:

Volvo 850 estate 2.0 '95 dagelijks voor m'n vriendin

Gebruikersavatar
digiblast
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:48
Locatie: Oldenzaal (Twente)

RE: schokdempers 33 wat is de beste keuze?

di sep 23, 2008 18:03

Neem ff contact op met http://www.verlagingssets.nl/ (jb verlaging)
Hier heb ik ze ook vandaan.(scherpe prijs) volgens mij heb ik de 86-2448Sport. jb weet het als het goed is wel.
Patronen heb je er zo inzitten. Als je toch bezig bent ook maar meteen de veerpoten opknappen ? schotels zitten bij dit laatste type vast gelast en als de roest duivel eenmaal toeslaat heb je een probleem.Er gaat wel veel tijd inzitten (Flink schuren/ Likje verf) maar het resultaat mag er dan zijn;)
suc6 :!:

Zie:
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... highlight=
11-4-2003-21-2-2009 in het bezit geweest van een Alfa 33 flat four 1.4 ie '94 HL-PR-89 Afbeelding
2-2 2009-Fiat Barchetta Rosso'95.
12-3 2011-Alfa 156 1.8 Cf3 140pk

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3957
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: schokdempers 33 wat is de beste keuze?

di sep 23, 2008 18:35

OK, nu ben ik weer aan de beurt :) Toon heeft dus 3-gats. Net als bij de 4 gats zijn het voor de 3-gats ook patronen die Koni levert, gewoon die bestellen dus. Het verschil in onderdeelnummer bij Koni wijst op dat verschil.
Wat betreft de constructie ben ik het met Speeder eens, Alfa heeft het niet voor niets veranderd naar een onderste vaste veerschotel, bij de 4 gats (met onderste losse schotel) was het draailager een zwak punt. Maarrrrrrrr, bij de versie met 3 gats bevestiging is die onderste schotel juist een een zwak punt, deze roest dus wel! :( Ik heb twee 33's gehad met 3 gats bevestiging die door hun hoeven gingen door een losgeroeste onderste schotel. Bij de 4 gats roesten deze ook, maar kan je gewoon vervangen zonder een neuwe veerpoot te hoeven kopen.

Voor de 4 gats bevestiging worden nekle onderdelen trouwens nu ook schaars, het storubber is bv niet nieuw meer te leveren, voor het stootrubber geldt hetzelfde (al zijn ze nog wel te vinden)

Mijn Q4 is overigens uit '93 en heeft de 4 gats bevestiging....... Maar het zou mij niet verbazen, omdat het een SW is, dat deze een tijdje bij Pininfarina op de plank heeft gelegen om later aan te passen voor de 4wd... Ik zal de bijbel er eens op gaan naslaan.

Toon, kan je mij eens jouw chassisnummer geven (van je P4 dan... :wink: ), en heeft jouw 33 het dashboard met de smalle rechhoekige drukschakelaars? (dit loopt meestal, ik zeg meestal :wink: ), parallel aan de switch naar 3 gats veerpootbevestiging.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: schokdempers 33 wat is de beste keuze?

di sep 23, 2008 19:32

serge, wat bedoel je met storubber? of bedoel je nu 2x stootrubber...
en dat stootrubber is wel het laatste waar ik me zorgen om zou maken (is makkelijk zelf te maken)

het stootrubber is ook iets wat men zo vaak vergeet bij verlagen, dat rubber MOET je inkorten, anders ligt hij op dat rubber, voelt je auto wel lekker stijf aan maar het is gewoon ..... (sorry maar het is ook echt slecht, waar om heb je dan nog veren onder je auto....)

gaat mij om de veerschotels en veerpootlagers, als ik nog 33 zou hebben zou ik ze op voorraad houden (ach deed ik vroeger eigenlijk al)

maar ja, dit gaat dan allemaal over de 4 gaats veerpoot.... (beetje off topic dus)
en speeder, leuk idee om eens alls uit te schrijven over de 3 en 4 gaats voorpoten, als je dat gedaan hebt geef mij een PB, dan kan ik nog eventueel wat tips en trucks gaan neerzetten
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: schokdempers 33 wat is de beste keuze?

di sep 23, 2008 19:39

Ik heb onlangs mijn 4 gaats opgeknapt en ik vond rood wel mooi. gewoon origineel hoor. Ik heb wel een tip voor het vuil tussen de lagers. Ik heb aan de onderkant van de schotel de rand eerst afgedekt met lager vet. daarna heb ik ik een berg sileconenkit langsgespoten zodat de schotel bijna half gevuld was. Laten drogen en dan zover je kunt het sileconen lngs de poot lossnijden zodat het alleen nog aan de schotel zit en hij draait netjes terwijl het sileconen vast blijft zitten. Het was gewoon een test maar het werkt ook nog nu hopen dat het wat langer duurt voordat ze kapot gaan. Maar er lijkt geen vuiltje tussen te kunnen. van het sileconen gebeuren heb ik geen foto maar misschien leuk om even te laten zien.

Afbeelding

Dan heb ik nog een vraag. Als je de veerpoot open slijpt kan hij toch ploffen!? en laat je dan de cardridge erin zakken?? ben wel eens benieuwd hoe dat werkt want idd de 4 gaats veerpoten zijn ook niet mijn favoriet.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3957
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: schokdempers 33 wat is de beste keuze?

di sep 23, 2008 19:49

@ Tom; hij zal niet ploffen. Je boort eerst in de onderkant een gat, dan ontsnapt de olie uit de poot. Daarna maak je de bovenkant open en haal je het binnenwerk eruit. Alles vervolgens netjes maken en het Koni patroon erin en klaar (simpel gezegd). Ik heb dit bij mijn Q4 gedaan, ik zal het topic eens opsnorren, ik had er een aantal foto's bij geplaatst.

@ Gerwin; ik bedoelde inderdaad het stootrubber. Goede tip van het inkorten, ik heb daar niet aan gedacht, maar jij bent natuurlijk de ervaringsdeskundige,
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3957
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: schokdempers 33 wat is de beste keuze?

di sep 23, 2008 20:01

Hier de link naar mijn project met daarin de Koni conversie (4 gats)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: schokdempers 33 wat is de beste keuze?

di sep 23, 2008 20:51

@ Gerwin; ik bedoelde inderdaad het stootrubber. Goede tip van het inkorten, ik heb daar niet aan gedacht, maar jij bent natuurlijk de ervaringsdeskundige,
haha, dank je...

(maar was destijds een tip van leo (madeno, toen nog wel echt liefhebber die bij de verkoop van een setje veertjes de hele middag stond te kletsen) jaren geleden, ik denk 11/12 jaar geleden...)

dat rubber aan de bovenzijde wordt ook vaak vergeten, zeker als je een wat serieuzere stuur 33 van wilt maken!! (monroe heeft ze ook geleverd)
-------------> heb het nu weer over de 4moeren versie (heb nauwelijks ervaring met de 3 moers)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”