Gebruikersavatar
SQUADRA LEO
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11

3.0 V6 24V

vr dec 12, 2008 09:35

3.0 V6 24v (Spider / GTV)

Waar moet je op letten ?
Distributieriem : Moet ie ook om de 60000 km / 3jaar ? (Niet goedkoop waarschijnlijk)

Thanks !

Leo.
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8047
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 3.0 V6 24V

vr dec 12, 2008 12:44

Distributieset Leo, riem alleen is niet voldoende. Doe direct de spanrollen mee en ,als t spul toch open ligt, een verse waterpomp (van een gtv, die heeft stalen schoepen). Ook de multiriem + looprollen doen, ben je er direct vanaf.

Vorig jaar gedaan toen de 3.0 in mn 156 moest, was iets van een kleine 600 kwijt bij Tuynder maar daar zaten dan ook nog verse keerringen enzo bij.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: 3.0 V6 24V

vr dec 12, 2008 17:37

Idd Leo, er zit echter nogal wel verschil tussen de prijsstellingen....als je vergelijk treft: orginele ricambi tegen hetzelfde...

Als historie niet bekend is: Alles of niks... (beetje lullig als de waterpomp begint te lekken na 15K nieuwe distributie - heb je praktisch dezelfde klus nog eens voor ogen.
Uitklokken helpt heel veel aan vlotheid en oppakken van 24v. Ik meen zelfs dat het voelbaar is.

Het is even sleutelen maar dan heb je ook wat! :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Animale Bianco
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: zo aug 17, 2008 11:28
Locatie: Den Haag

RE: 3.0 V6 24V

vr dec 12, 2008 19:44

Inderdaad, vervang alle riemen, spanners en geleiderollen, losgehaalde pakkingen en rubbers die je daar verde nog tegenkomt, en vergeet de waterpomp niet. Die met de stalen schoepen :-)

Ik hou 60000 aan, al vinden sommigen dat wat overdreven. Ken echter ook meer dan een paar verhalen van riemen die kort of minder kort daarna de geest gaven. Ik weet natuurljik niet hoe grondig de distributie daar de keer voorafgaand was vervangen, echt alles of bv alleen maar de riemen. Maar ik hoor vaak genoeg van geknapte riemen om het als meer dan een hoge uitzondering te beschouwen, en ben zelf niet bereid het risico te nemen.
Spec: 258pk / 287Nm
Tune: KW Var.2 - Carbon GTA-Line tube - EtaBeta 20" Tettsut black - 225/30 R20 - SkyTune 2x TwinOval - Novitec soundpipe - Momo Millenium Evo - Ferodo DS2500 - CTF grooved discs - carbon plenum - F430 throttle body - BMC CDA

Gebruikersavatar
6-bakkie
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: zo okt 21, 2007 12:44
Locatie: Bussum

RE: 3.0 V6 24V

za dec 13, 2008 09:09

zorg dat de riem op tijd staat. Erg belangrijk bij een 24v als het gaat om levensduur en prestaties.
Had: Alfa Romeo 164 Q4
Had: Alfa Romeo 156 2.0 ts SW
Had: Alfa Romeo 155 V6
Heb: Alfa Romeo 156 2.5 v6 24v sw
Had: 2007 Alfa Romeo 166 3.2

Gebruikersavatar
gaucho
Member
Member
Berichten: 116
Lid geworden op: vr dec 15, 2006 21:25
Locatie: Helmond

Re: 3.0 V6 24V

za dec 13, 2008 22:22

Distributieriem : Moet ie ook om de 60000 km / 3jaar ? (Niet goedkoop waarschijnlijk)
Met alleen tourkilometers (weinig files dus) is maximaal 5 jaar of 100.000 km ook veilig mogelijk, maar altijd inclusief de rollen. Bij de eerste distrubutiewissel na aanschaf ook zeker de waterpomp ook laten vervangen, die hebben ook niet het eeuwige leven, en is heel makkelijk te doen als de riem eraf ligt.

De 24v erg robuust, maar door de kracht gaat slijt de koppeling natuurlijk wat harder, daar wel op letten bij aanschaf. Door de zware neus kunnen de voorste uitlaatstukken ook wel eens een drempel raken, en de leidingen naar de oliekoeler roesten standaard, zijn allemaal best duur te vervangen dus ook aandachtspunten.

Verder een heerlijke motor om in je bella te hebben dus zeker een aanrader! :)
'97 GTV 3.0 24v LPi

juulke
Member
Member
Berichten: 235
Lid geworden op: wo mar 23, 2005 21:35
Locatie: Way down south

RE: 3.0 V6 24V

zo dec 14, 2008 10:39

Koppeling/vliegwiel

In mijn 166 moest bij ongeveer 135.000 km de koppeling worden vervangen. Kreeg op voorhand reeds te horen dat daar ook nog wel eens een nieuw vliegwiel bij kon komen. Rubber buffer in vliegwiel was inderdaad kapot, kosten voor vliegwiel alleen meen iets van 800 euro. twee weken later raar geluid onder de moterkap, precies.... schoepenwiel van waterpomp kapot. Volledige distributie was bij 115.000 vernieuwd, zonder waterpomp (vorige eigenaar). op twee weken tijd even voor 2500 euro aan onderhoud afgetikt MAAR WAT EEN WAGEN/MOTER.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8047
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: 3.0 V6 24V

zo dec 14, 2008 14:12

Koppeling/vliegwiel

In mijn 166 moest bij ongeveer 135.000 km de koppeling worden vervangen. Kreeg op voorhand reeds te horen dat daar ook nog wel eens een nieuw vliegwiel bij kon komen. Rubber buffer in vliegwiel was inderdaad kapot, kosten voor vliegwiel alleen meen iets van 800 euro. twee weken later raar geluid onder de moterkap, precies.... schoepenwiel van waterpomp kapot. Volledige distributie was bij 115.000 vernieuwd, zonder waterpomp (vorige eigenaar). op twee weken tijd even voor 2500 euro aan onderhoud afgetikt MAAR WAT EEN WAGEN/MOTER.
Het verhaal wat ik hierboven ingetikt had over het direct mee vervangen van de waterpomp was naar aanleiding van jou verhaal Harry, heb ik onthouden toen... :wink:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: 3.0 V6 24V

zo dec 14, 2008 14:42

Ik sta toch dan raar te kijken als ik dergelijk soort motoren aantref met rammelende looprollen - terwijl de riem nog alle tekens heeft (afleesbaar)
Of: Afgestipte punten :lol: (lekker uitklokken).

(of: klant kocht een auto bij hele grote bekende alfahandelaar - bedong een nieuwe distributie - en kreeg die ook.....De riem ja!..Toen ie klokkend als een kalkoen aankwam dacht ik nog: bij mij loopt zo'n ding altijd gelijk aan barrels... :twisted: )
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1334
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: 3.0 V6 24V

zo dec 14, 2008 14:52

Volgens mij is het officieel 3 jaar of 120.000 km., is maar net wat het eerste komt. Je kunt 'em best pas na 5 jaar vervangen, vooral doen wanneer je een liefhebber bent van Russische roulette. :roll:

Uitklokken helpt zeker. De 2.5 V6 24V van m'n pa heeft ook net een nieuwe distributie, en die motor trekt nu als een beer, ook onderin. Het was al geen zielepoot, maar het is nu allemaal nog vele malen sterker en krachtiger. 8)
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: 3.0 V6 24V

zo dec 14, 2008 15:03

Jij hebt het over de oorspronkelijk afgegeven vervangingsinterval (die na ingebruikname 3x officieel is bijgesteld)

Distributie over een dergelijk lang traject (zie lengte riem van V6 bijvoorbeeld) verloopt iets na slijtage. Vandaar uitklokken! :wink:
Of afstippen bij firma B.d.H. :lol:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

Re: RE: 3.0 V6 24V

zo dec 14, 2008 15:26

Ik sta toch dan raar te kijken als ik dergelijk soort motoren aantref met rammelende looprollen - terwijl de riem nog alle tekens heeft (afleesbaar)
Of: Afgestipte punten :lol: (lekker uitklokken).

(of: klant kocht een auto bij hele grote bekende alfahandelaar - bedong een nieuwe distributie - en kreeg die ook.....De riem ja!..Toen ie klokkend als een kalkoen aankwam dacht ik nog: bij mij loopt zo'n ding altijd gelijk aan barrels... :twisted: )
Wat is uitklokken???? :shock:

Ik kocht in het verleden een 33 bij de voorganger van deze bekende handelaar met nieuwe riemen.............


Zucht ach laat ook maar..................... :roll:
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8047
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: 3.0 V6 24V

zo dec 14, 2008 15:35

Ik sta toch dan raar te kijken als ik dergelijk soort motoren aantref met rammelende looprollen - terwijl de riem nog alle tekens heeft (afleesbaar)
Of: Afgestipte punten :lol: (lekker uitklokken).

(of: klant kocht een auto bij hele grote bekende alfahandelaar - bedong een nieuwe distributie - en kreeg die ook.....De riem ja!..Toen ie klokkend als een kalkoen aankwam dacht ik nog: bij mij loopt zo'n ding altijd gelijk aan barrels... :twisted: )
Wat is uitklokken???? :shock:

Ik kocht in het verleden een 33 bij de voorganger van deze bekende handelaar met nieuwe riemen.............


Zucht ach laat ook maar..................... :roll:
De 24v motoren hebben 'losse' nokkenaspoelies tov de nokkenas.Zitten puur op conische klemming gemonteerd op elkaar. Terwijl andere verbindingen bv met een spie gemonteerd zitten.
Omdat er dus geen bdp referentie is moet de krukaspositie met een meetklokje tov de gefixeerde nokkenassen bepaald worden (uitklokken).Daarna worden de poelies met speciaal gereedschap vastgezet op de nokkenassen.

In t kort, zover ik weet moet een 33 niet uitgeklokt worden. :wink:

Grtz,fRank

Alfa 1.5

RE: 3.0 V6 24V

zo dec 14, 2008 15:57

Vandaar het enorme prijsverschil tussen iemand die verft en degene met het speciale gereedschap.
Het woord uitklokken is dat landelijk gangbaar hiervoor? Nooit van gehoord ja als ik klaar ben met werken.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

Re: RE: 3.0 V6 24V

zo dec 14, 2008 15:57

In t kort, zover ik weet moet een 33 niet uitgeklokt worden. :wink:
Bij mij wel ! :mrgreen: Als de klus geklaard is dan klok ik uit! :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”