10w40 zit er in en wat jij beschrijft inderdaad heeft ie de ene ochtend wel en de andere weer niet. Maar dat lijkt mij ook logisch want inderdaad moet de klepbekers gevuld worden. De uitlaat is het niet, ik weet hoe een los hitteschild klinkt.
gr Tom
Het zijn geen klepbekers, het zijn hydraulische klepstoters. Deze stoters worden via oliekanaaltjes in de kop onder druk gevuld met olie, en mogen in principe niet lekken. Als ze niet lekken, zakken ze ook niet in, en blijven ze de speling tussen klepsteel en nok opvullen. Dat betekend dus ook: geen getik van klepstoters bij starten na 1 of meer nachten.
Om het onderscheid met een uitgelopen lager te maken: de tik van een klepstoter is onafhankelijk van de belasting van de motor. Een licht uitgelopen drijfstanglager hoor je bij stationair draaien niet of nauwelijks maar wel als je de motor gaat belasten.
Je hebt motorreinigers die speciaal bedoeld zijn om de hydraulische klepstoters te reinigen. Ik ben er niet echt bang voor dat dit schadelijk is maar ik moet ook eerlijk zeggen dat het bij mij nooit geholpen heeft. Maar zo'n blikje kost 10 tot 15 euro dus zeker de moeite van het proberen waard vind ik.
Met wat Huib schrijft ben ik het helemaal eens. Probeer nog is goed te luisteren naar...Als je jezelf ervan verzekerd hebt dat het geluid uit 1 van de cilinderbanken komt (en niet uit het carter) zou ik ook is zo'n toevoeging proberen. Ik heb er zeer weinig vertrouwen in, maar baat het niet dan schaad het niet. Wellicht dat 1 van de klepstoters moeilijk doet en toch door wat toevoeging los komt/weer goed mee gaat doen.
Positief: Is het getik na enkele seconden weg...maak ik me nog niet zo veel zorgen. Dan lekken ze iets, maar komen ze wel netjes op druk, en hoewel het niet is zoals het hoort, kan een motor er bij wijze van spreken nog best een aardig eind mee draaien. Getik onder het rijden mag mi gewoon niet.
10w40 is trouwens prima, maar dat wist je al.