Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

Geen idee waar het zit, maar het is een tik! niet opgelost

vr jan 16, 2009 17:24

Waarschijnlijk niet te peilen vanaf hier maar wellicht heeft iemand een idde waar ik het kan zoeken. Ik kan het niet thuis brengen wat er loos is. Onlangs ben ik naar Arnhem gereden en van de snelweg af had ik ineens een tik waarschijnlijk in de motor en het komt van linkvoor. Maar de tik is er dan wel en dan weer niet. Wanneer ik bij stilstand gas geef hoor ik hem de ene keer wel en de andere keer niet. En dat geldt ook tijdens het rijden. De auto presteert prima er zijn mij geen dingen wat dat betreft op gevallen. Zelf heb ik een licht vermoeden dat het om een lekke klepbeker gaat maar wellicht heeft iemand een idee zodat ik het na kan kijken.

gr Tom
Laatst gewijzigd door Gerrets op wo feb 18, 2009 18:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Geen idee waar het zit, maar het is een tik! 33 1.7 I.E.

za jan 17, 2009 12:54

ik denk ook klepstoter, heb ik zelf meerdere keren meegemaakt precies zoals jij het beschrijft.

oplossingen:
eerst proberen met motorreiniger en de juiste motorolie (voor zover dat er nog niet inzit natuurlijk)
en anders kop eraf en klepstoters vervangen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Geen idee waar het zit, maar het is een tik! 33 1.7 I.E.

za jan 17, 2009 14:38

Hey Huib,

De motor olie is er onlangs ingekomen die is ook zeker goed dus dat kan ik uitsluiten. Motorreinigers heb ik het nooit zo op die kunnen ook dunne olielagen van de werkende delen verwijderen en dat is ook schadelijk. Ik wacht wel even af als het echt erger wordt dan ga ik dingen proberen.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

RE: Geen idee waar het zit, maar het is een tik! 33 1.7 I.E.

za jan 17, 2009 17:08

Welke olie zit er momenteel in? Als je de auto en aantal dagen niet gestart hebt, is er dan toevallig de eerste seconden ook een tik waarneembaar?

(Uitlaat van voor tot achter dicht, geen losse hitteschildjes?)
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

RE: Geen idee waar het zit, maar het is een tik! 33 1.7 I.E.

zo jan 18, 2009 03:25

Eerste seconden een ratelend geluid bij koud weer wijst toch op "het vullen van de klepstoters"? Dit lijkt mij normaal. Bovenstaand probleem is denk ik echt iets anders.
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Gebruikersavatar
veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 07, 2006 22:10
Locatie: Paramaribo en Assendelft

RE: Geen idee waar het zit, maar het is een tik! 33 1.7 I.E.

zo jan 18, 2009 09:53

ik heb ook iets soortgelijks meegemaakt 3 jaar geleden met een 1.4ie boxermotortje ik reed de snelweg op en hij begon ineens keihard te tikken aan 1 kant ik dacht ook gelijk aan een klepstoter maar even later was het geluid weer weg en is nooit meer teruggekomen en inmiddelszijn we toch alweer zo'n 60000km verder (de auto is sinds 2 jaar van een vriend van mij).
vroeger: Giulietta1.8, alfetta gtv2.0,2xgtv/6, 33 1.7qv '88, alfetta 1.8,alfa75 3.0, 33 1.7 qv, 146 1.6ie, 145 1.4ie
nu: alfa 75 1.6ie(2.0 ts)'90, alfa 33 1.7 8v '89, 147 1.6, 145 1.7 16v

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

Re: RE: Geen idee waar het zit, maar het is een tik! 33 1.7

zo jan 18, 2009 10:21

Welke olie zit er momenteel in? Als je de auto en aantal dagen niet gestart hebt, is er dan toevallig de eerste seconden ook een tik waarneembaar?

(Uitlaat van voor tot achter dicht, geen losse hitteschildjes?)
10w40 zit er in en wat jij beschrijft inderdaad heeft ie de ene ochtend wel en de andere weer niet. Maar dat lijkt mij ook logisch want inderdaad moet de klepbekers gevuld worden. De uitlaat is het niet, ik weet hoe een los hitteschild klinkt.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Geen idee waar het zit, maar het is een tik! 33 1.7 I.E.

zo jan 18, 2009 16:04

om het onderscheid met een uitgelopen lager te maken: de tik van een klepstoter is onafhankelijk van de belasting van de motor. Een licht uitgelopen drijfstanglager hoor je bij stationair draaien niet of nauwelijks maar wel als je de motor gaat belasten.

Je hebt motorreinigers die speciaal bedoeld zijn om de hydraulische klepstoters te reinigen. Ik ben er niet echt bang voor dat dit schadelijk is maar ik moet ook eerlijk zeggen dat het bij mij nooit geholpen heeft. Maar zo'n blikje kost 10 tot 15 euro dus zeker de moeite van het proberen waard vind ik.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: Geen idee waar het zit, maar het is een tik! 33 1.7

zo jan 18, 2009 16:34

10w40 zit er in en wat jij beschrijft inderdaad heeft ie de ene ochtend wel en de andere weer niet. Maar dat lijkt mij ook logisch want inderdaad moet de klepbekers gevuld worden. De uitlaat is het niet, ik weet hoe een los hitteschild klinkt.

gr Tom
Het zijn geen klepbekers, het zijn hydraulische klepstoters. Deze stoters worden via oliekanaaltjes in de kop onder druk gevuld met olie, en mogen in principe niet lekken. Als ze niet lekken, zakken ze ook niet in, en blijven ze de speling tussen klepsteel en nok opvullen. Dat betekend dus ook: geen getik van klepstoters bij starten na 1 of meer nachten.
Om het onderscheid met een uitgelopen lager te maken: de tik van een klepstoter is onafhankelijk van de belasting van de motor. Een licht uitgelopen drijfstanglager hoor je bij stationair draaien niet of nauwelijks maar wel als je de motor gaat belasten.

Je hebt motorreinigers die speciaal bedoeld zijn om de hydraulische klepstoters te reinigen. Ik ben er niet echt bang voor dat dit schadelijk is maar ik moet ook eerlijk zeggen dat het bij mij nooit geholpen heeft. Maar zo'n blikje kost 10 tot 15 euro dus zeker de moeite van het proberen waard vind ik.
Met wat Huib schrijft ben ik het helemaal eens. Probeer nog is goed te luisteren naar...Als je jezelf ervan verzekerd hebt dat het geluid uit 1 van de cilinderbanken komt (en niet uit het carter) zou ik ook is zo'n toevoeging proberen. Ik heb er zeer weinig vertrouwen in, maar baat het niet dan schaad het niet. Wellicht dat 1 van de klepstoters moeilijk doet en toch door wat toevoeging los komt/weer goed mee gaat doen.

Positief: Is het getik na enkele seconden weg...maak ik me nog niet zo veel zorgen. Dan lekken ze iets, maar komen ze wel netjes op druk, en hoewel het niet is zoals het hoort, kan een motor er bij wijze van spreken nog best een aardig eind mee draaien. Getik onder het rijden mag mi gewoon niet.

10w40 is trouwens prima, maar dat wist je al.
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Geen idee waar het zit, maar het is een tik! 33 1.7 I.E.

zo jan 18, 2009 19:09

Het tikken bij het starten is binnen 1 seconden al verdwenen. De tik in het blok komt van links als ik stilsta tikt het soms wel soms niet, Bij belasting idem. Het gaat wel mee in de toeren als ik gas geef. Oliepijl is goed reeds bekeken. afgelopen week vn Hengelo op en neer naar Deventer wel een tik, Gisteren een heel eind gereden en toen heb ik de hele rit niets gehoord. zojuist een kort sukje gereden en toen wel een lichte tik. maar bij het wachten voor het stoplicht verdween ie ineens. Het is mij een raadsel. Hebben jullie een naam van dat reinigingsmiddel? nooit geschoten is altijd mis uiteraard.

En anders maar wachten tot de tik blijft aanhouden.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

RE: Geen idee waar het zit, maar het is een tik! 33 1.7 I.E.

zo jan 18, 2009 19:19

Bijvoorbeeld dit: http://www.maumo.nl/maumo/shop/product_ ... 4a09665233

heeft bij mij niet geholpen. Klepstoters en nokkenassen waren op. :?
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Geen idee waar het zit, maar het is een tik! 33 1.7 I.E.

zo jan 18, 2009 19:23

Ah ! Een gietmonteur.... :lol:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: Geen idee waar het zit, maar het is een tik! 33 1.7

zo jan 18, 2009 19:33

Het tikken bij het starten is binnen 1 seconden al verdwenen. De tik in het blok komt van links als ik stilsta tikt het soms wel soms niet, Bij belasting idem. Het gaat wel mee in de toeren als ik gas geef. Oliepijl is goed reeds bekeken. afgelopen week vn Hengelo op en neer naar Deventer wel een tik, Gisteren een heel eind gereden en toen heb ik de hele rit niets gehoord. zojuist een kort sukje gereden en toen wel een lichte tik. maar bij het wachten voor het stoplicht verdween ie ineens. Het is mij een raadsel. Hebben jullie een naam van dat reinigingsmiddel? nooit geschoten is altijd mis uiteraard.

En anders maar wachten tot de tik blijft aanhouden.

gr Tom
Het gebeurt bij de AR boxertjes in de 33 vaker dat de hardingslaag op de nokken, als gevolg van een matig hardingsproces of slechte smering, doorslijt. Binnen mum van tijd wordt de nok daardoor opgevreten. De hydraulische klepstoter kan de veel te grote klepspeling die daardoor ontstaat niet meer compenseren wat resulteerd in het getik wat jij omschrijft. Ik help je hopen dat 1 van de klepstoters licht vervuild is oid, en dat een toevoeging het kan verhelpen. Ik heb hetzelfde gehad, en heb de toevoeging overgeslagen..
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Geen idee waar het zit, maar het is een tik! 33 1.7 I.E.

ma jan 19, 2009 20:09

Wat mij opgevalt is dat de tik zich alleen voordoet bij een warme motor als ik een lang stuk gereden heb. korte stukjes hoor ik het niet. Maar eigenlijk moet ik het gewoon afwachten tot de tik hoorbaar blijft. zo kan. Ik neem jullie theorieen te harte en als er straks zich iets voordoet kan ik dingen gaan uitsluiten en hopelijk oplossen.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
digiblast
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:48
Locatie: Oldenzaal (Twente)

RE: Geen idee waar het zit, maar het is een tik! 33 1.7 I.E.

di jan 20, 2009 10:19

Heb ook al een lange tijd een lichte ratel in de motor zitten, (afhankelijk van de temperatuur buiten), lijkt erop dat het van het spruitstuk komt. Andere olie e.d heeft tot nu toe het ratelen niet beinvloed.
11-4-2003-21-2-2009 in het bezit geweest van een Alfa 33 flat four 1.4 ie '94 HL-PR-89 Afbeelding
2-2 2009-Fiat Barchetta Rosso'95.
12-3 2011-Alfa 156 1.8 Cf3 140pk

Terug naar “Algemene Technische vragen”