Je thermostaat heeft zichzelf hersteld.
Nee dus! De thermostaat is kaduuk.
Voor de leek:
Je auto heeft 2 koelwatercircuits, de thermostaat regelt hoeveel er uit welk circuit het motorblok in gaat.
1. water wordt gekoeld in de radiator (groot volume)
2. water wordt gekoeld in je kachel (klein volume)
Normaal regelt de thermostaat, dat eerst het kleine circuit (2) op temperatuur komt (kachel lekker warm en de motor hoeft maar weinig koelvloeistof op te warmen, dus snel op bedrijfstemperatuur)
Daarna mengt de thermostaat koelvloeistof bij vanuit de radiator, waardoor de temperatuur rond de 90 graden blijft (afhankelijk van type thermostaat etc)
Als het bijmengen niet meer voldoende is, dan wordt de radiator te warm en slaat de fan aan.
De thermostaat is stuk, in dit geval 'blijft ie open staan' :
- wordt er altijd water uit de radiator bijgemengd, resultaat, 50-60 graden en bij het stoplicht of in de file (geen rijwind koeling meer) gaat de temperatuur omhoog (en slaat de fan aan)
Duidelijk?
Kun je zelf bedenken wat er gebeurt als de thermostaat 'dicht' blijft?