Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

di feb 03, 2009 08:50

Verwacht ook niet dat je wat gaat vinden in de klepgeleider.
Hoe verklaar je dan de compressieval? Of deze moet zo erg beschadigd zijn dat je klep niet meer geheel dicht gaat. Daarbij verwacht ik dan niet ht overmatig olieverbruik dat jij hebt met je recent vernieuwde klepseals.
Een losse geleider in de kop lijkt me dan erder het geval waardoor de klep niet goed afsluit en je ook olie lekkage hebt tussen geleider en kop.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

di feb 03, 2009 16:26

Richard, kun je het 1e inlaatkanaal onder druk zetten? (dus vanaf of met inlaatrubber)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

di feb 03, 2009 16:42

Richard, kun je het 1e inlaatkanaal onder druk zetten? (dus vanaf of met inlaatrubber)
Hmmm misschien wel onder onderdruk met een vacuumpompje voor koelsystemen.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Andretti Molletti

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

di feb 03, 2009 17:21

iets zegt mij dat mijn acount gaat verdwijnen... zo ook mijn topics dan....
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op vr feb 20, 2009 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

di feb 03, 2009 17:30

Wel zag ik dat de klepseal van die cilinder totaal vergaan was

Heb de giro gereden (4500 km) en laatst in de file begon de berlina weer op 3 cilinders te lopen

Ik ben benieuwd hoe de nieuwe seal er nu uitziet.

Misschien eens druk op de cilinder 1 zetten en in BDP en de klepveer eens demonteren?
Dan heb je ook meteen een lektest!

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

wo feb 04, 2009 22:50

Betreffende een lektest, Ik mag graag knutselen :lol: en nou heb ik een soort lektest apparaat in elkaar gemaakt van een oude bougie met daarop een buisje gelastmet een tubelessautobandventiel (wow wat een woord!!) . dit in het bougiegat gedraaid en de motor natuurlijk zo gedraaid dat alle kleppen dicht staan, vervolgens de compressor eropgezet ( die geeft max. iets van 8 tot 9 bar).
Ik heb geen ervaring hoe een "echte" lektest gaat en met hoeveel bar en hoelang de cilinder de druk moet "vasthouden" .
In elk geval was de druk die ik erop zette eigenlijk meteen verdwenen, zeker op cilinder 1 en 2.
Cilinder 3 en 4 hielden iets langer de druk vast maar na 1 sekonde was ook daar de druk weg.
Misschien dat iemand mij hier kan uitleggen hoe een "officiele" lektest in zijn werk gaat, met hoeveel bar en hoe lang de zuiger/cilinder de druk moet vasthouden.
In elk geval gaat volgende week de motor uit elkaar en kijken wat ik tegen kom. Klepgeleiders en kleppen worden zo wie zo vernieuwd dus een complete koprevisie. Zuigers/ bussen heb ik ook nieuw liggen, zo ook nieuwe hoofd/drijfstanglagers,keerringen kettingen en zelfs een nieuwe oliepomp met hogere opbrengst.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

do feb 05, 2009 17:25

De vraag is dan, waar blijft die lucht? Inlaat, uitlaat of carter. Of misschien wel in het koelsysteen? (maar is niet zo van toepasing in dit verhaal)

Voel je nergens lucht blazen?

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

vr feb 06, 2009 17:51

Om effen terug te komen naar de start en de eerste paatsing.
Ik maak er op uit dat er wezenlijk verschil ( op zicht vastgesteld ) was tussen die ene klepseal en alle andere.
Dan is het toch bijna voor 100 % duidelijk dat daar aan de klep of de geleider de fout zit. Die seal die dan zoveel afwijkt in slijtage verslijt extra door of een kromme/beschadigde klep of idem bij de klepgeleider.
Gezien je de klep vervangen hebt blijft alleen de klepgeleider over, de onverbrande benzine uit die cylinder zoekt langs je klepsteel ook een extra uitweg want ze gaat nog wel altijd open en dicht.
Die benzine tast dan weer dat rubber aan waardoor de olie naar beneden kan langs de klepsteel.
Succes
Italian cars = something else

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

vr feb 06, 2009 19:53

Precies mijn gedachte, vandaar dat ik mij afvroeg hoe de nieuwe seal er nu uitziet.
Als ik goed lees is de motor voor een aantal 1000 km toch weer goed geweest, daarna weer dezelfde problemen.

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

za feb 07, 2009 20:55

Volgende week weet ik hopelijk meer, want dan gaat de motor weer "open". Ik ga dan extra aandacht aan de geleider besteden.
Betreffende de lektest, ik kan niet echt goed constateren waar het nou lekt. Heb niet de indruk (maar weet het niet zeker) dat het een inlaatklep is.
Wel hoor ik luisterend bij de uitlaat dat er 1 cilinder gewoon niet goed meedoet.
Ik denk dat er nogmaals maar 1 oplossing mogelijk is, de boel open maken en hopen dat ik iets zie wat er fout is.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

zo feb 08, 2009 13:24

Open moet ie zowieso want zolang je een slechte klepgeleider ( met de in je eerste plaatsing vermelde gegevens blijf ik daar 99,9 % van overtuig ) hebt zal je de klep ook moeten blijven vernieuwen.
Spijtig maar t is zo, anderzijds altijd handiger dan aan het echte blok te moeten vernieuwen.

Succes
Italian cars = something else

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

wo feb 18, 2009 21:29

Okee, gaan we weer,

Kop ligt nu uit elkaar. nadat ik het inlaatspruitstuk en de uitlaatspruitstukken heb losgehaald en VOORDAT de cilinderkop losging heb ik nog even een cilinder druktest uitgevoerd. hierbij hoorde je duidelijk lucht ontsnappen via de uitlaatklep van de 1e cilinder. Ook van de uitlaatklep (maar minder) van de 2e cilinder terwijl de conpressietest van die cilinder goed was.
Ook hoorde je bij cilinder 1 en 4 wat lucht via het carter ontsnappen (zuigerveren dus.)

Ik heb inmiddels de kop helemaal "kaal" dus kleppen en klepgeleiders gedemonteerd. Aan de uitlaatkleppen is niks te zien ook niet van 1e en 2e cilinder :?: :?: Zuiger van cilinder 1 was weer vettig en aangekoekt met koolaanslag. De geleider en inlaatklep van de 1e cilinder heb ik extra goed bekeken, en er is echt niks aan te zien!. ook nauwelijks speling. wel was het zo dat de klepseals van de 2e 3e en 4e cilinder te kleppen als je de kop optilde "vasthielden" . De klepseal van de 1e cilinder liet de klep meteen los, dus die sloot niet meer op de klepsteel af :?: :?: Vreemd ik had ze vorig jaar alle 4 gelijktijdig vernieuwd, het is elke keer weer die 1e cilinder.

Morgen ga ik nieuwe geleiders monteren, klepzittingen opnieuw invrezen en de nieuwe kleppen inschuren.
Volgende week gaat het onderblok open en ook hier komen dan nieuwe zuigers/bussen, lagers, kettingen, keerringen en verder nieuw spul in wat bij een totale revisie hoort.
Dan maar rigoreus, maar dan ben ik wel van dit zoekplaatje verlost :x

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Terug naar “Algemene Technische vragen”