ericj
Full Member
Full Member

RE: APK Keuring Alfa 33 1.7 8 klepper

zo feb 15, 2009 19:54

Ik ben nog nooit iets tegengekomen in de APK regels mbt wel of niet toegestane scheurtjes in de ophangrubbers eigenlijk, waar kan ik dat vinden?

Ik ken alleen deze regel uit de Permanente eisen:

Artikel 2.5.4 - Maximaal toegestane speling draaipunten wielophanging
1. De draaipunten in de wielophanging anders dan bedoeld in de artikelen 2.5.2 en 2.5.3, met
uitzondering van kogelgewrichten, mogen:
a. in de richting van de belasting door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan 1,0
mm, waarbij de elasticiteit van het rubber buiten beschouwing wordt gelaten;
b. ten gevolge van de zijdelingse verplaatsing geen contactplekken vertonen.
2. Het eerste lid geldt niet voor het bovenste draaipunt van het Mc Pherson-wielophangingsysteem.
3. Indien het draaipunt een kogelgewricht betreft, mag deze door slijtageverschijnselen niet meer
speling hebben dan:
a. 1,0 mm, in radiale richting;
b. 1,0 mm, in axiale richting.

---
Eric

Alfa 1.5

zo feb 15, 2009 20:27

De scheurtjes zijn dus de slijtageverschijnselen waarover men spreekt, vaak een reden de speling goed te controleren.

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

zo feb 15, 2009 20:38

nog gekker: Zonder voorruit wordt ie ook goedgekeurd. Dus ros die ruit eruit. Klaar.

S wel ff frisjes nog.

Bijkomend voordeel, je hoeft je ook geen zorgen meer te maken over de ruitenwissers.

Maar check ff je groene kaart bij de verzekeringspapieren. Wellicht alleen 30,- eigen risico bij carglass.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

ericj
Full Member
Full Member

Re: RE: APK Keuring Alfa 33 1.7 8 klepper

zo feb 15, 2009 20:46

De scheurtjes zijn dus de slijtageverschijnselen waarover men spreekt, vaak een reden de speling goed te controleren.
Chiaro, grazie ;-)

---
Eric

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

zo feb 15, 2009 22:24

Voor zover ik kan lezen,kom jij niet uit het garage bedrijf,en heb je van de APK-regelgevind ook niet bepaald een hoge pet op...

Nou moet ik toegeven,sommige dingen in de APK zijn ook pure bullshit.

Ik ben zelf automonteur,en zie dagelijks vele auto's voor APK voorbij komen.

Draagarmrubbers mogen geen metaal op metaal contact geven.
Voor een auto met de leeftijd van een 33,is noch een mistlamp achter,nog een achteruitrijdlicht verplicht.
Het pitje in ene voorruit mag idd nooit groter zijn als 20mm(zoals al aangegeven)
Een scheur in een voorruit,mág als het een enkelvoudige scheur is(zonder vertakkingen) en buiten het directe zichtveld valt.

Wat betreft de vervanging van je voorruit,zou ik als jou was,een autoglasbedrijf als carglass opzoeken.
Ruiten wisselen(vooral geplakte) is echt een pokkeklus,en als het niet in 1x goed gebeurd,kan het je zomaar NOG een voorruit kosten.

Dan nog het uitlijnen.

Ik denk dat de keer dat jij je auto hebt laten uitlijnen,de basis niet goed is geweest(kromme veerpoot) waardoor eurmaster ondermaats werk heeft afgeleverd.
Het stuur zullen ze echter niet moedwillig uit het midden gezet hebben,waarschijnlijk is men vergeten het stuur in de middenpositie vast te zetten.

Stuurkogels loskrijgen,tsja,das altijd een verhaal apart.
Vaak help slaan met een knappe hamer(dus niet die van je hamertje tik set) op het fusee te slaan,direct op het punt waar de kogel doorheen zit.
Als dat niet wil helpen,en je hoobytrekkertje bied ook geen uitkost,dan kan je warmstoken en een grote hamer nog als optie nemen,echter zou ik dan wel de kogels ook meteen een boog geven,de sterkte kan dan redelijk aangetast worden...

IIG veel succes met het repareren ;)
Stuurwiel had ik zelf in het midden laten staan (ten opzichte gezien van de stuur uitslag), maar die hebben ze toen bij Euromaster verzet omdat mijn midden van rechtuitgaan verschoven was nadat ik met verstelling aan de spoorstangen de wielen weer rechtuit heb gezet.

En ik heb op die fusee kogels met een flinke hamer lopen rammen, maar niks, met een grootte trekken is het met eentje wel gelukt, maar de gene waarmee ik al flink met een hamer op heb lopen rammen brak met die trekker. Dus mijn advies is eigenlijk om nooit te rammen met een hamer, tenzij je je frustratie graag kwijt wil.

En nee ik heb helaas geen ruischade service in mijn verzekering zitten. Dus het idee van die ruit eruit lijkt me wel een stunt. Of weet een adere former hier vanaf te brengen, omdat dan een andere APK eis niet voldoet?

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma feb 16, 2009 09:10

nog gekker: Zonder voorruit wordt ie ook goedgekeurd. Dus ros die ruit eruit. Klaar.
Dat is niet waar. Er moet nl een deugdelijk werkende ruitenwisinstallatie op je auto zitten. En dat gaat lastig zonder voorruit.
Mocht je niet eens zijn met de afkeur van je auto dan kun altijd bezwaar aan tekenen dezelfde dag nog. Dan komt er iemand van de RDW die beoordeeld of je auto wel dan niet terecht afgekeurd of goedgekeurd is. Hier wordt niet veel gebruik van gemaakt. Hoe zou dat nu komen? :wink:

En om stuurkogels los te krijgen is dit in de handel.
Afbeelding

Alfa 1.5

ma feb 16, 2009 10:52

Dat is niet waar. Er moet nl een deugdelijk werkende ruitenwisinstallatie op je auto zitten. En dat gaat lastig zonder voorruit.
Mocht je niet eens zijn met de afkeur van je auto dan kun altijd bezwaar aan tekenen dezelfde dag nog. Dan komt er iemand van de RDW die beoordeeld of je auto wel dan niet terecht afgekeurd of goedgekeurd is. Hier wordt niet veel gebruik van gemaakt. Hoe zou dat nu komen? :wink:

En om stuurkogels los te krijgen is dit in de handel.
Afbeelding
Ruitenwissers er ook afrossen, regelgeving spreekt van auto's met een voorruit moeten zijn voorzien van etc.
Als de auto geen voorruit heeft hoeven er ook geen ruitenwissers op te zitten, denk eens aan bv een Renault Sportspider naar keuze met voorraam of helmen.

ericj
Full Member
Full Member

ma feb 16, 2009 11:10

Ja, met enige creativiteit kun je ver gaan om aan de APK-regels te voldoen. :lol: Vriend van me had geen werkende dashboardverlichting (snelheidsmeter moet ook 's nachts goed afleesbaar zijn), maar klemde zo'n standaard zwanenhalslampje op zijn dashboard, gericht op de snelheidsmeter. Voldeed aan de eisen, geen enkel probleem voor de keurmeester. :lol:

---
Eric

AlfaMilan
Newbie
Newbie

ma feb 16, 2009 21:43

ik heb op mijn 33 een gedore stuurkogeltrekker kapot getrokken. Toen de kogel maar laten zitten en de zaak anders opgelost maar ik vraag me af hoe ik dat ding ooit nog loskrijg :?
Huidig: '03 166 3.0 Super,
'91 mx-5
Gehad: 147 Selespeed
33 1.7 8v Bianco

ericj
Full Member
Full Member

ma feb 16, 2009 22:13

De arm een beetje warmstoken wil vaak wel helpen.

Gelijktijdig op beide kanten van de stuurarm een klap met een vuistje ook (omdat het een konische verbinding is), maar daarvoor is er meestal weinig werkruimte.

En ik heb ook nog een vork liggen, daarmee is de kogel ook niet niet meer te gebruiken maar je kan er net wat meer umpf mee geven dan met een trekkertje. Zoiets: http://link.marktplaats.nl/228499823

---
Eric

sudsprint
Guru
Guru

ma feb 16, 2009 22:29

helaas moet die lamp wel werken voor de apk
(alles wat op een auto zit ter verlichting moet werken, neem nou bijvoorbeeld mistlampen, ook al gebruik je die dingen nooit, toch moeten ze het doen.....)

pitje in de ruit is geen afkeur, ik heb verschillende auto's gehad, ik kwam met de meest vreemde scheuren door de apk, hij mag niet in het gezichtveld zitten en geen aftakkingen hebben

mmmmmmmmmmmm, kom al jaren door de apk zonder werkende mistlampen. En dat met 2 verschillende auto's.
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Performa
Guru
Guru

ma feb 16, 2009 23:01

In BE achter mistlicht.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

di feb 17, 2009 00:25

Zoals je kunt lezen, hangt het van de flexibilteit van de keurmeester af.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Terug naar “Algemene Technische vragen”