Welke olie gebruik je in je 3.0 V6 12V?

Normale 10W40 (bv. SINT2000)
30%
11
Shell Helix Ultra 10W60 Racing voll. syntheet
30%
11
Shell Helix Ultra 5W40 voll. syntheet
5%
2
Andere soort of merk
35%
13
 
Totaal aantal stemmen: 37
Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

Re: RE: Olie voor Alfa SZ / 3 liter V6 12V

do mar 05, 2009 17:01

haha, fantatsich....

je vraagt advies aan mensen die nagenoeg dezelfde motor hebben en dus genoeg ervaring, maar je doet wat anders want je had je keuze al lang gemaakt............... :?

Ach ja, als we er allemaal maar iets van leren, vind ik het niet erg om er wat tijd in te steken. :-)
En als mijn keuze echt zo duidelijk was, dan had ik niet in het begin SINT2000 10w/40 gebruikt en de laatste 3 jaar niet die 10w/60 Racing.
Kortom : ik ben geen goeroe op dit gebied, daarom vraag ik wat anderen vinden. Het probleem is dat ik maar weinig antwoorden krijg en de antwoorden die ik krijg komen uit dezelfde (race-) hoek en zijn matig onderbouwd.
Dus dat zegt mij niet zoveel.


Ik heb nu 3 bronnen :
1) Allerlei nformatie op het internet over olie algemeen. Vaak door deskundigen of wetenschappers opgeschreven. Als ik daar de informatie uit filter voor mijn SZ, dan blijkt daaruit dat ik beter een 5w/50 kan nemen dan een 10w/60. Deze bronnen laten ook zien waarop ze dat baseren.
2) Een Olie-expert die ik via-via ken (zie quote boven ergens) zegt dat je het beste 5/w50 in een SZ kunt gebruiken. 5/w40 heeft nadelen, maar een 10w/60 ook.
3) Mensen op een forum als deze die zeggen : 10w60Reeesing!! Als ik dan vraag waarom jullie dat gebruiken, dan zeggen jullie omdat iemand dat aan jullie vertelde ooit. :-) Hebben jullie niet gevraagd aan die lui, waarom ze 10w/60 aanraden?


Ik laat me graag overtuigen, maar dan wel met onderbouwing graag.
Vroeger zei ook iedereen dat de aarde plat was en werd je uitgelachen als je daar vraagtekens bij ging zetten.

Dit alles met een dikke ;-) en als ik mensen boos maak, dan nemen ze mij te serieus.
Zo belangrijk is dit allemaal niet, het gaat mij puur om welke olie het beste is. Dat er waarschijnlijk 4 soorten zijn die je redelijk probleemloos kunt gebruiken, geloof ik wel. (5w/40, 10/w40, 5/w50 en 10w/60)
BMW Z4, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), Porsche 996 3.4

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Olie voor Alfa SZ / 3 liter V6 12V

do mar 05, 2009 17:28

maar hebben die "experts" dan ook ervaring met een 3ltr V6 alfa blok vraag ik mij dan af....

in mijn 33 16V ging alleen agip sint 2000, hele andere motor dus niet te vergelijken, daar was het prima voor (gebruikte niets, niks ging kapot ondanks dat het 70.000km flink op zijn kl**e heeft gehad en werd binnen elke 15.000km netjes ververst incl filter).... Maar kan nu niet zeggen dat sint2000 voor elke motor het beste is toch?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

RE: Olie voor Alfa SZ / 3 liter V6 12V

do mar 05, 2009 18:34

Klopt helemaal! Je moet kijken naar de auto en naar het gebruik en de omstandigheden.

Als ik met mijn SZ de hele dag in Alaska door de sneeuw zou rijden, dan zou ik mijn motor slopen met 10w/60 Racing.
Het beste zou dan een 5w/30 zijn. Alleen constant veel toeren maken zou een risico inhouden dan.

Die SINT2000 is sowieso geen verkeerde olie denk ik en voor sommige auto's heel erg geschikt. De ervaring leert echter dat je olieverbruik omhoog gaat als je het in een Alfa V6 blok gooit.
Op zich ook niet zo erg, als je het maar goed in de gaten houdt en wat op voorraad hebt. Toch is een goede moderne vol-syntheet een betere keuze voor zo'n V6.
BMW Z4, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), Porsche 996 3.4

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Olie voor Alfa SZ / 3 liter V6 12V

do mar 05, 2009 20:24

Neem nu echt geen 5 w zoveel. Dat is absoluut te dun voor jouw blokkie bij de koude start..
Das iig een punt.
Prijs maakt je ook niet uit, dus kieper er nu maar lekker een 10 w 60 in. Ook onder normale omstandigeheden is dat geen stroop of zo :wink:
Alfa had dat spul NOOIT toegelaten als dat nadelig zou zijn voor de levensduur van je motor. Overkill?? Nou ik denk het niet want je bent gebaat bij een optimale motorbescherming en dus een meest optimale smeerfilm. en 10 w 50 is er (bijna?) niet dus logische gevolg is een 10 w 60.
Je volgt dan tevens de adviezen van de echte Alfa specialisten, die dat niet aallleen voior full race advisren maar bij veel Alfa blokkken ( net als veel BMW's) juist ook voor straatgebruik en zeker alks je toch nooit met je SZ in de Pekel komt. Een 10 w 40 hoeft dan echt niet, dus waarom met minder genoegen nemen. Temperatuurbereik van 10 w 60 gaat ook tot - 15. Je rijdt toch ook niet op winterbanden met je SZ???? :wink:
Die TWS van BMW is prima te vervangen door de Edge versie van Castrol RS. TWS is ontwikkeld tegen overmatig olieverbruik, maar de Edge heeft op papier dezelfde specificaties. Sla de servicebladen van Castrol er maar op na. 10 w 60 !! en rap een beetje. :lol:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

Re: RE: Olie voor Alfa SZ / 3 liter V6 12V

do mar 05, 2009 20:49

Neem nu echt geen 5 w zoveel. Dat is absoluut te dun voor jouw blokkie bij de koude start..
Das iig een punt.
Volgens mij is dat dus juist niet zo. Zelfs een 0w/20 is te dik bij de koude start en bij het opwarmen.
Dat is juist het probleem. Kijk eens naar je oliedruk bij koude motor bv. Die is hoger dan bij warme motor.
Dat komt doordat de olie veel dikker is dan je zou willen als het nog niet op bedrijfstemperatuur is.
Een 5w/50 is ook te dik bij de koude start, maar een 10w/60 is nog iets dikker.
BMW Z4, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), Porsche 996 3.4

Duncan
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma feb 12, 2007 20:11
Locatie: Vught

RE: Olie voor Alfa SZ / 3 liter V6 12V

do mar 05, 2009 20:50

Is iemand bekend met Valvoline VR1 Racing 10W60?

Ik heb doorgekregen van een Alfa specialist dat de Valvaline VR1olie niet volledig synthetisch is, maar een 10W60 is toch altijd een volsyntheet?
Het is mij door de specialist aangeraden de Castrol Edge 10W60 te vervangen door Valvoline VR1 alvorens zou de motor eerst geflushed moeten worden. De Castrol olie zou het blok zo schoon maken dat wellicht oliekanalen verstopt kunnen raken en pakkingen worden aangevreten.

Het gaat om een standaard GTV6 2,5 ltr blok uit 1985 met 136.000 km op de teller, het olieverbruik bedraagt 1 ltr op 3500 km. Heb regelmatig oliepeil gecheckt, zat geen vervuiling op de peilstok.

Heb deze vraag ook op het GT-forum gesteld, wil graag ook jullie mening?

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Olie voor Alfa SZ / 3 liter V6 12V

do mar 05, 2009 21:17

oliekanelen verstopt raken door olie die te veel schoon maakt (lijkt mij een beetje dubbel) :wink:
Kijk eens naar je oliedruk bij koude motor bv. Die is hoger dan bij warme motor.
dat is logisch, daarom moet je ook oa warmrijden om je olie dun te maken...

Ter info: Maar ik had een behoorlijk nauwkeurige oliedrukmeter in mijn 33 gehad(en niet die standaard dingen van een 75/155 die alleen een redelijke indicatie geven en niet precies de waarde aangeeft zoals in de specificaties staat), bij koude motor was oliedruk 5-6 bar. Bij warme motor en 7300tpm was oliedruk net iets over de 7bar... Met andere woorden, met warme motor en plankgas in de toeren is je oliedruk hoger...
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6728
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Olie voor Alfa SZ / 3 liter V6 12V

do mar 05, 2009 22:17

Hier nog een stem voor de 10W60.
Volgens mij gaat er van Agip in bij de 33.

Met de dunnere varianten altijd gezeur gehad dat de olie snel op was.
Zowel bij een 2.0 TS 16v als nu bij de 1.5 8v boxer.

Ik rij wel altijd sportief, en als ik niet sportief rij, sta ik geparkeerd.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

RE: Olie voor Alfa SZ / 3 liter V6 12V

vr mar 06, 2009 08:37

Sportief rijden is heel iets anders dan racen he?
Waarschijnlijk rijdt iedereen hier sportief, dus dat is gewoon normaal. :-)

Als je racet of serieus op een circuit rijdt, haal je soms een uur lang (of langer) het maximale uit je auto.
Maximaal remmen, maximaal door de bochten en maximaal doortrekken in de toeren in elke versnelling. Alles heeft het dan constant zwaar te verduren.
Dit is niet te vergelijken met lekker scheuren door het dorp of over de snelweg. Je gaat dan namelijk niet 10 keer per minuut door de versnellingen heen en remt niet 10 keer extreem hard af voor bochten.
Is niet te vergelijken met een uur 200km/u rijden op de autobahn ofzo.

Rij eens met Erwin mee in zijn 75 op de Ring, dan weet je een beetje wat ik bedoel. :-)


@alfagv75 : als een olie erg goed reinigt, blijft die troep natuurlijk ergens he?
Sterk oplossend vermogen kan dus zeker problemen opleveren elders.
Als jij je garage aanveegt, is alle troep ook spontaan weg? ;-)
BMW Z4, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), Porsche 996 3.4

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Olie voor Alfa SZ / 3 liter V6 12V

vr mar 06, 2009 09:10

dat die oliekoeler standaard is wist ik niet. Maar goed voor de rest blijft mijn voorkeur voor de 10W60 staan, ook voor de straatauto .

Meerdere V6-en gehad met 200.000 en meer op de teller, geen verbruik met de 10W60, en perfecte motoren, nog steeds. Diverse vrienden met alfa`s en ferrari`s die dat ook al vele jaren mede op advies van oa Kees van Stokkum van italauto (en dat is toch een autoriteit niet alleen voor F, deed ook heel veel Alfa)gebruikten en gebruiken. Nooit problemen. Waarom de afgelopen 3 jaar probleemloos (!) met 10W60 en dan nu ineens de wens voor iets anders?

Onder de streep: met ervaringen met deze vloeitstof zijn daarmate groot (ook hier lezende is deze keuze voor mij eigenljk alleen bevestigd) dat theorie over wat cijfertjes mij minder interesseren dan de dagelijkse praktijk. Het werkt goed voor mij,niet alleen in de racer maar misschien zelfs JUIST voor de dagelijkse V6.

Succes, en houd ons op de hoogte van veranderingen bij/in de motor (olieverbruik, lagerschade :wink: )
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

RE: Olie voor Alfa SZ / 3 liter V6 12V

vr mar 06, 2009 10:23

Het verschil tussen een 5w/50 of een 10w/60 is niet zo groot natuurlijk.
Een 5w/50 is iets beter (want minder dik) bij de koude start waar 90% van de schade optreedt. Verder maakt het niet zoveel uit.

En wat is 3 jaar en 15.000km aan 10w/60 ervaring waard? Natuurlijk heb je dan geen problemen.
Er staat nu dik 70K km's op de teller van mijn SZ, dus dat blok is nog bijna nieuw. Alleen ook 20 jaar oud bijna.
Ik denk dat 10w/60 zou kunnen, maar een 5w/50 zal net ietsje beter zijn. We praten hier niet over goed of slecht, maar over welke olie de meest optimale olie is.
Dus de verschillen zijn klein. 10 jaar ervaring met 10w/60 in een hobbyauto zegt dus ook niet zoveel, de echte problemen door een minder ideale olie komen pas veel later.

Ik hoop alleen dat iedereen gaat nadenken over welke olie hij zou moeten gebruiken i.p.v. klakkeloos die stoere Racing-olie erin te gooien. ;-)
Dat zit trouwens bij de meesten hier wel goed, volgens mij. Sowieso als ik naar de resultaten van mijn poll kijk is er aardig wat verschil in oliegebruik. Alleen de mensen die 10w/60 gebruiken reageren blijkbaar nogal opvallend of zijn de enige personen die reageren.

Ik stop overigens te discussiëren met mensen die maar blijven zeggen dat een 5wXX olie te dun zou zijn vooral bij de koude start. ELKE olie is namelijk te dik bij de koude start, ook een 0w/20.
Waarom denk je dat ze olie verversen liever doen bij een warme motor dan bij een koude? Omdat de olie dan veel dunner is en er makkelijker uit loopt.
BMW Z4, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), Porsche 996 3.4

Gebruikersavatar
PCB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: di jun 24, 2008 10:42
Locatie: Axel / Eindhoven

RE: Olie voor Alfa SZ / 3 liter V6 12V

vr mar 06, 2009 11:13

Denk je ook niet dat het van belang is bij welke temperatuur de koude start gebeurt?
Van de winter -20 in Limburg en straks in de zomer wellicht weer 30 graden... scheelt toch al behoorlijk in momentane viscositeit dan :wink: Bij die boxer van ons kon je het goed horen als je startte bij -10 of nu bij +10 (zit 10W40 in).

Daarnaast is zelfs die 10W60 te gebruiken tot -25 uit m'n hoofd; alleen bij hogere motortemperaturen behoudt die beter z'n smerende werking ipv waterdun te worden.
Alfa Romeo 164 3.0 12v '89
Alfa Romeo 145 1.6 8v '96

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Olie voor Alfa SZ / 3 liter V6 12V

vr mar 06, 2009 11:41

Als je doorgaands op de openbare weg rijdt en je ook nog een beetje aan de verkeersregels houdt, belast je de 3.0 liter maar weinig. Van snelheden onder de 200 km/h zal de motor ook niet echt bijzonder heet worden. Een 10w60 zou ik dan dus zeker NIET nemen, maar gewoon de voorgeschreven olie pakken.
Een race olie is bedoeld voor op het circuit waar je alleen maar volgas gaat of remt. In die situatie wordt de olie erg heet en daarom kan je beter een 10w60 nemen.
Een beetje olieverbruik, zeg 1 op 5000, is helemaal niet zo erg, sterker nog is vrij normaal. Om die reden afwijken van de voorgeschreven olie zou ik dan dus ook niet doen.

Lijkt mij dat je onder normale omstandigeheden met 10w60 eerder slecht dan goed doet aan je motor! Verder vind ik het nogal eigenwijs om zomaar een andere dan de voorgeschreven olie te gebruiken, als daar geen gegronde reden voor is.

De mensen hier die, gezien jou omstandigeheden, 10w60 adviseren snap ik dus echt niet. Ga er maar vanuit dat die mensen dus met de verkeerde olie rondrijden :wink:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Harry_zagato
Full Member
Full Member
Berichten: 370
Lid geworden op: wo feb 09, 2005 10:48
Locatie: Elst (Utr)
Contacteer: Website

RE: Olie voor Alfa SZ / 3 liter V6 12V

vr mar 06, 2009 12:31

@PCB : een koude start betekent dat de motor en olie niet op bedrijfstemperatuur zijn.
Het is in mijn tuin of in mijn garage zelden 100 graden. :-) Dus je hebt elke keer als je start een koude start en je moet elke keer (ook in de zomer) de olie en motor warm laten worden.
Als het -20 is, zal dat idd langer duren dan bij +30, maar toch is 30 graden niet warm genoeg voor olie om goed te kunnen smeren.


@Alfa33 : oke, eindelijk een medestander. ;-)
Dat verbruik van SINT2000 ligt meer aan het type olie dan aan het feit dat dit toevallig een 10w/40 is, volgens mij.
Het verbruik lag hoger dan 1 op 5000km. Precies weet ik het niet, want ik rij weinig met de auto. (5K per jaar ongeveer)

De 10w/40 is voorgeschreven eind jaren '80. Toen bestond 5w/40 of 5w/50 nog niet eens. Dus de olie-technologie heeft het voorschrift ingehaald.
BMW Z4, Ferrari 308 GTB QV, Alfa Giulia 1750 (1966), Porsche 996 3.4

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Olie voor Alfa SZ / 3 liter V6 12V

vr mar 06, 2009 12:57

@Harry: schade bij een koude start is in alle gevallen (lees elke olie) aanwezig. Ik zou alleen niet van schade spreken maar over slijtage.
Omdat elke olie idd te dik is bij een koude start treedt er slijtage op. De mate waarin jij de motor belast bepaald de slijtage.
Ik beweer dus dat de slijtage grotendeels bij jezelf ligt en voor een te verwaarlozen gedeelte in het verschil tussen een 5w of een 10w.

Daarnaast is het van het grootste belang welke dopes er aan de olie zijn toegevoegd. Dat maakt het grote verschil tussen een 30,40,50 of 60 olie.
Jouw bewering dat een 5W50 beter zou zijn dan een 10W60 kan wel eens onjuist zijn als de dopes in de 10W60 (in dit geval is de Castrol hier erg goed in!) beter zijn dan de 5W50.

Maw ga eens na wat voor dopes er in de voor jouw meest geschikt geachte olie (de 5W50) zitten. (alleen ik ga je nu al zeggen dat je die niet gaat vinden want dat is het geheim vd smit :wink: )

Hierin vind je gelijk het antwoord waarom zoveel alfisiti hier zo massaal de voorkeur aan de Castrol geven: de Castrol is een bewezen goede olie door zijn toegevoegde dopes.


@Alfa33: jouw reactie is niet helemaal juist, de olie die de fabrikant opgeeft voor jouw auto was destijds de beste keuze. Gelukkig, door voortschrijdend inzicht en ontwikkeling, zijn de oliën beter geworden en dus behoeft heden ten dage de toentertijd opgegeven olie niet meer de beste te zijn... Het is dus wat kortzichtig om aan de fabrieksopgegeven olie te blijven vasthouden...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Terug naar “Algemene Technische vragen”