Vandaag begon mijn JTD ineens met een harde tik. Ik reed van mijn werk weg en er was niets mis, ook op de snelweg en na een tankpauze alles in orde. Een kilometer of 10 verder kwam ik in een file terecht en tijdens het stationair draaien hoorde ik een harde tik, heel snel herhalend. Bij het iets gasgeven was het niet meer te horen, en bij het rijden ook niet. Bij een parkeerplaats gestopt en het blijkt uit het blok te komen. Temperatuur meter heeft niets raars gedaan en ook het oliedruk lampje niet aan zien gaan. Auto reed ook niets anders dan normaal. Laatste stukje rustig naar huis gereden maar.
Thuis de bovenste distributiekap eraf. Ik vermoedde dat er iets tussen gekomen was. Niets te vinden, ook bij de multiriem niet. Daarna het kleppendeksel los en daar ook niets gezien, alles zat goed onder de olie, en na het schoonmaken zijn er geen sporen van slijtage te zien op de nokkenas, ook geen voelbare speling op de nokkenas lagers.
Kleppendeksel er weer op, olie bijgevuld, ging zeker 1,5 liter bij. Na het motorstarten was het geluid er nog steeds en werdt het langzaam iets minder. Het gaat echter niet helemaal weg.
Ik ben bang voor motorschade

Dit verstoort behoorlijk m'n vakantieplannen