annaray

auto 6 jaar sy\til gestaan

vr aug 21, 2009 17:54

dit kreeg ik van de garage te horen voor een tweedehandse alfa GTV 3.0 V6 uit 1999, 80.100 op de teller

1) banden moeten vervangen worden
2) remblokken vervangen
3) waarschijnlijk schijfremmen ook vervangen
4) wagen heeft laatste 6 jaar in garage stil gestaan

prijs 6ooo euro
Het is de 80 duizend die me aantrekt apart van het model.
e auto moet echter geimporteerd worden dus al die kosten komen erbij
de verkoper zei "dat hij niet wist of er schade is ontstaan door het jarenlange stil staan..

wat ik zo verdacht vind, wie laat zo'n auto 6 jaar stil staan behalve als je een belangrijke reparatie niet kan betalen
maar ook je liefie niet kwijt wil tot dan het niet meer kan en je verkoopt 'm na jaren nog???
wat te doen?
importeren of niet? de prijs kon nog iets omlaag

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: auto 6 jaar sy\til gestaan

vr aug 21, 2009 18:14

Deze kun je ook nog toevoegen... :wink:

- distributieriem, spanrol en waterpomp vervangen.
- olie, filter, remvloeistof verversen.

Heeft de motor wel gelopen in die 6 jaar? zou in ieder geval willen weten of de motor wel goed loopt. als de motor al die tijd stil heeft gestaan is dat niet echt lekker voor de keerringen e.d.

Remschijven en blokken hoeven niet heel erg geleden te hebben onder het stilstaan. alleen de schijven kunnen flink aangeroest zijn, maar als dat niet het geval is zou ik ze gewoon schoonmaken en weer gebruiken. Maar als de schijven diepe roestplekken vertonen zullen ze vervangen moeten worden en dan is het wel raadzaam om de blokken gelijk mee te nemen.

Banden zullen waarschijnlijk wel een platte kant hebben, vandaar dat ze vervangen moeten worden.

Of jij het de moeite waard vind is aan jou, ik heb geen idee wat een vergelijkbare auto hier in Nl op zou moeten brengen en of het dan rendabel is om deze in te voeren.

Succes ermee...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

annaray

vr aug 21, 2009 18:49

ah een grote beurt is vanzelfsprekend
maar een distributieriem gaat die langer mee als die wel af en toe regelmatig draait?

Ik heb nu een alfa uit 1990 (!) altijd netjes onderhouden en de distributie riem is nog dik in orde

als dewaterpomp van aluminium is kan die toch niet roesten?

de keerringen tja hoe kom je daar nu achter..

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr aug 21, 2009 18:56

Lijkt duur voor eentje die 6 jaar heeft stilgestaan en wie houdt er van onaangename verrassingen!
Neem een kenner mee op sleeptouw en slaap er een paar nachten goed over.

Je bent VAAK meer geld kwijt dan je denkt MAAR het kan ook een echte schoonheid zijn die werkelijk weinig mankeert.
Echt oordelen kun je pas nadat je hem hebt gezien en liefst hebt horen lopen!

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

vr aug 21, 2009 18:59

Stomme vraag maar heeft hij altijd binnen gestaan? Kijk anders eens naar bv remleidingen, en de zuigers van je schokdempers... Als daar roestspikkels opzitten zijn ze binnen een jaar allemaal lek... :wink:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

annaray

Re: RE: auto 6 jaar sy\til gestaan

vr aug 21, 2009 19:05

Lijkt duur voor eentje die 6 jaar heeft stilgestaan en wie houdt er van onaangename verrassingen!
Neem een kenner mee op sleeptouw en slaap er een paar nachten goed over.

Je bent VAAK meer geld kwijt dan je denkt MAAR het kan ook een echte schoonheid zijn die werkelijk weinig mankeert.
Echt oordelen kun je pas nadat je hem hebt gezien en liefst hebt horen lopen!
Dat horen lopen is een mooi gegeven. Waarom zegt die garagehouder "Ikweet niet of die schade heeft van dat stilstaan?" Hij
bedoelde precies de motor Nou was het geen alfa garage, maar je hoort toch of een motor mooi loopt of niet?
dan zeg je toch,".., maar hij loopt heel mooi" ?

ja volgens de verkoper stond die al die tijd in de garage

GT 75V6
Guru
Guru

vr aug 21, 2009 19:10

Zou best weleens een olieboot kunnen zijn als gevolg van het lange stilstaan. Als er zwarte pluimen uitkomen zou ik afhaken.

Maar het hoeft natuurlijk niet. Dus misschien kun je er wel een hele goede koop aan doen. En laat de distributieriem vervangen!!
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: auto 6 jaar sy\til gestaan

vr aug 21, 2009 19:22

ah een grote beurt is vanzelfsprekend
maar een distributieriem gaat die langer mee als die wel af en toe regelmatig draait?

Ik heb nu een alfa uit 1990 (!) altijd netjes onderhouden en de distributie riem is nog dik in orde
Ik weet niet welk model dat precies is, er zijn een aantal modellen/uitvoeringen die geen riem maar een kettting hebben. Die riemen zijn afhankelijk van het model/type 3-5 jaar max houdbaar. Bij de GTV zit er zeker weten een riem op en die wil je zeker weten vervangen na 6 jaar stilstand. Voor de zekerheid, welke alfa met welk type motor rijdt je nu?
als dewaterpomp van aluminium is kan die toch niet roesten?
De pomp is van meerdere materialen gemaakt, ook staal, maar roest is hier het punt niet. Bij een distributiewissel neem je in ieder geval elke 2e keer de waterpomp mee, je moet namelijk een distributiewissel doen om de pomp te vervangen en als een pomp 100.000 km gedraaid heeft is het risico op defect zo groot dat je dat liever maar afkoopt met E80 meer aan onderdelen uitgeven.
de keerringen tja hoe kom je daar nu achter..
De motor laten draaien tot de fan aanslaat. Dat kan je pas met goed fatsoen doen nadat je al een boel dingen hebt vervangen, juist om te zorgen dat er geen schade ontstaat bij het opnieuw starten van de motor. Ik zelf zou in ieder geval de pan van het blok halen en die uitspoelen als de motor 6 jaar niet gelopen heeft. Uiteraard nieuwe olie en dergelijk er dan in. Het laatste wat je wilt is alle bezinksel die in de pan zit je blok rond pompen, vandaar.

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 24, 2009 13:06

Ik neem aan dat deze auto wel heel erg bijzonder mooi moet zijn, want alle andere redenen heeft deze auto tegen zich. Vind m voor een import auto heel stevig geprijst in vergelijking met andere v6'en inclusief de TB's. Verder is het maar afwachten hoe de technische staat zich gaat ontwikkelen als je m weer gaat gebruiken. Verder moet er aardig geld geinvesteerd worden om m weer goed rijdend te krijgen, of zit dat allemaal bij de aanschafprijs inbegrepen? Dan nog invoeren en keuren, al met al gaat het een dure gtv worden.

succes met je afwegingen maken.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

jaben
Advanced Member
Advanced Member

Re: auto 6 jaar sy\til gestaan

ma aug 24, 2009 16:22

de verkoper zei "dat hij niet wist of er schade is ontstaan door het jarenlange stil staan..
In dat geval moet de prijs niet ietsjes omlaag maar drastisch omlaag. Of hij zorgt dat de auto helemaal in orde is of minimaal alle gebreken opspoort en de kosten daarvoor in mindering brengt met het aankoop bedrag, of hij moet de auto zo van de hand doen en de prijs drastisch verlagen.

Ik heb dit soort auto's vaker gezien en als er iets ongunstig is voor een Alfa, dan is het wel lang stil staan. Zeker voor die V6 blokken.

Ik wil je niet ontmoedigen. Het kan een hele goede auto zijn, maar jij neemt dat risico, de verkoper niet, dus een fiks lage prijs moet dat compenseren. En anders zeker laten staan en opzoek gaan naar een auto met een betere historie. Die 80.000km lijkt mooi, maar in dit geval misschien niet!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

paulsteeman
Guru
Guru

ma aug 24, 2009 20:31

Ik zou ook geen risico`s nemen. Beter een auto die veel heeft gelopen op de snelweg dan èèn met weinig km die al zes jaar stilstaat.

Geeft over het algemeen veel kosten binnen een jaar.

Maar wie ben ik........

Oh ja.....Paul :wink:
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Terug naar “Algemene Technische vragen”