Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2669
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

di okt 20, 2009 12:14

Net een verse koppakking. Na 1000 km kop nagtrokken. Nou schijnt het verstandig te zijn de distributieketting te "herspannen". Kan me niet voorstellen dat dit een lastig klusje is, maar zijn er nog aanwijzingen? (Ben onderweg en heb helaas "de bijbel" niet bij me.
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

di okt 20, 2009 14:07

Uit mijn hoofd zegt de Haynes manual dat je het toerental 1.000 moet zetten en dan de spannermoer loshalen en na een paar seconden weer vast. Volgens mij niks over aanhaalmomenten.

Ik zal het vanavond nog eens nakijken als er verder niemand iets met zekerheid kan vertellen.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

di okt 20, 2009 14:34

[b]Zet hem niet te strak, een beejtje helpen met een grote schroevendraaier en verder niet. Als de motor warm is zet het blok iets uit door de temperatuur en dat kan verlieizen geven bij een te strak gespannen ketting. [/b]
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

di okt 20, 2009 22:22

Volgens Haynes:
- Motor op bedrijfstemperatuur laten komen
- Toerental constant zetten op 1.000 tot 1.200 RPM
- Spannermoer langzaam lossen
- Spannermoer weer vastdraaien

Geen voorgeschreven aanhaalmoment.

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

di okt 20, 2009 23:20

wat ik altijd doe is het volgende:
Zet je Bertone in de 5e versnelling, draai de bout die de kettingspanner vasthoud (sleutel 14) los, duw de auto een meter vooruit en draai dan de bout van de kettingspanner weer vast. Zorg wel dat de auto als de kettingspanner los is NIET achteruit rolt!!

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

di okt 20, 2009 23:50

De Ketting spanner veer doet zijn werk niet volledig, je moet hem echt "iets" helpen.en inderdaad altijd een richting op blijven draaien, rechtsom" :D kijk uit ,met sleutel 14 iets losdraaien, te veel houd in dat je niet meer met het puntje in het plaatje zit. Heb hele gekke dingen meegemaakt, dat de bout op de veer zat ipv op het plaatje :(
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

Re: RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

wo okt 21, 2009 00:24

De Ketting spanner veer doet zijn werk niet volledig, je moet hem echt "iets" helpen.en inderdaad altijd een richting op blijven draaien, rechtsom" :D kijk uit ,met sleutel 14 iets losdraaien, te veel houd in dat je niet meer met het puntje in het plaatje zit. Heb hele gekke dingen meegemaakt, dat de bout op de veer zat ipv op het plaatje :(


Dat laatste is idd. een goede tip, heb in het verleden ook een keer zoiets meegemaakt,

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

wo okt 21, 2009 01:14

Ik heb even op je site gekeken, interessant en informatief, je hebt gelijk de Berlina is een onder gewaadeerde auto, maar hij zijdt zo fijn en makkelijk, de Giulia en Bertone zijn veel " trickier" als de Berlina, dit komt door de langere wielbasis van de BERLINA wat hem wat makkelijker maakt in vergelijking met de Juul en Bertone :D
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

wo okt 21, 2009 09:56

kijk een beetje uit met Haynes, staan fouten in!!!!, zoals dat er merktekens staan op het onderste kettingtandwiel en het grote tussen tandwiel, klopt niet!!! en heeft ook geen enkele toegevoegde waarde. :)
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

wo okt 21, 2009 10:26

Kan ik ervan uitgaan dat we het hier hebben over de Haynes no. 531 voor de Alfetta 1973 - 1987? Bij mijn weten heeft Haynes nooit een boek uitgebracht voor de Giulia/Berlina.

Atte Roskam

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

wo okt 21, 2009 12:08

Atte, ik heb geen idee, heb het heel lang geleden gehad en door gelezen Ik gebruik deze boeken niet meer omdat voor mij dit verder niet interessant is. Het gaat niet over Tuning. Ik gebruik Alfa "Fishes" en het oude originele boek van Alfa waarin exploded vieuws staan van alles, Bak, motor, differenrieel etc :) overigens is er mbt de motor weining verschil tussen Alfetta en Nord motoren, je kan kijken naar de afbeelding van deze tandwielen maar welke motor het ook is het maakt niet uit.

groeten Marcel
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”