Gebruikersavatar
Hansjoh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: di apr 12, 2005 17:24
Locatie: Apeldoorn

Alfa 33 stottert enorm..

ma jan 18, 2010 18:07

De auto:
alfa 33 1.7 16V

Het probleem:
De motor stottert zodra je gas gaat geven (koude motor). Bij een constante snelheid gaat het weer prima, maar wanneer je dan weer accelereert begint het enorm te stotteren en te trillen(soort van op 3 kleppen lopen?). Na een paar minuten (warme motor) rijdt ie weer normaal.. (dit is niet te vergelijken met het bekende euvel van de 33, het lichte gepruttel in het begin, dat is altijd al geweest)..

Ben niet heel technisch, maar voordat ik richting een garage stap is het wellicht handiger om te weten waar het vandaan komt (voor zover het kan natuurlijk). Tevens is het wellicht handig om te vermelden dat de thermostaat waarschijnlijk defect is (de motor komt deze dagen niet meer boven de 45 graden uit).

Iemand die wellicht weet wat er aan de hand is?
Laatst gewijzigd door Hansjoh op ma jan 18, 2010 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa 33 1.7 16V 1994 met airco en cruise control [Verkocht]
Alfa 33 1.3S 1991 R.I.P.

Andretti Molletti

RE: Alfa 33 stottert enorm..

ma jan 18, 2010 19:04

Als i verzuipt en je neemt even wat gas terug en er weer op... dan pakt hij niet op.
Als i te arm loopt en je neemt even gas terug en geeft een weinig gas bij dan neemt hij wel op.
Simpelweg zou ik eerst de thermostaat maar eens vervangen, moet toch en als de motor hierdoor te koud loopt dan spuit hij teveel benzine in...
Verder zou ik de benzinedruk eens meten (filter?)

Gebruikersavatar
Hansjoh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: di apr 12, 2005 17:24
Locatie: Apeldoorn

Re: RE: Alfa 33 stottert enorm..

ma jan 18, 2010 19:15

Als i verzuipt en je neemt even wat gas terug en er weer op... dan pakt hij niet op.
Als i te arm loopt en je neemt even gas terug en geeft een weinig gas bij dan neemt hij wel op.
Simpelweg zou ik eerst de thermostaat maar eens vervangen, moet toch en als de motor hierdoor te koud loopt dan spuit hij teveel benzine in...
Verder zou ik de benzinedruk eens meten (filter?)
Het verzuip-symptoom is dus bij het optrekken (net nadat de motor gestart is). Ik moet een stuk door een woonerf en in z'n 2 heeft ie enorm veel problemen om aan de praat te blijven (valt niet uit overigens). Zodra ik de grote weg op ga begint symptoon 2, dat hij enorm gaat stotteren/bonken (auto trilt echt heen en weer) bij 'acceleren'. Zodra je constant gaat rijden doet ie het prima, maar bij opnieuw acceleren gaat ie weer enorm stotteren/bonken. Na 5 minuten ongeveer doet ie het weer gewoon goed. Denk dat ik het zo wel goed omschreven heb.

Dat probleem van de thermostaat is al een paar maanden, wordt snel verholpen, want normaal kwam hij nog richting de 55 graden, maar met dit weer haalt net de 40 wat denk absoluut niet goed is voor de boxer. Maar persoonlijk denk ik niet dat het met dit probleem te maken heeft. Benzinedruk heb ik inderdaad voorbij zien komen en bijvoorbeeld de LMM, kan het daar aan liggen? De symptonen komen wel heel erg overeen!

Wat ik alleen niet begrijp, hij heeft 3 weken stil gestaan (rij niet wanneer het vriest, te veel problemen met deuren/benzinedop ed ;-) ).. En nu is ineens dit probleem er..??
Alfa 33 1.7 16V 1994 met airco en cruise control [Verkocht]
Alfa 33 1.3S 1991 R.I.P.

Andretti Molletti

RE: Alfa 33 stottert enorm..

ma jan 18, 2010 19:24

even kort: als hij warm is rijdt hij goed??

Gebruikersavatar
Hansjoh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: di apr 12, 2005 17:24
Locatie: Apeldoorn

Re: RE: Alfa 33 stottert enorm..

ma jan 18, 2010 19:28

even kort: als hij warm is rijdt hij goed??
Voor zover hij warm wordt ja ;-).. Na een minuut of 4-6 doet ie het weer prima. Heb wel het idee dat het steeds erger wordt. Nadat hij 3 weken stil heeft gestaan heb ik hem nu 3 keer gebruikt en de laatste keer duurde het stotteren langer..
Alfa 33 1.7 16V 1994 met airco en cruise control [Verkocht]
Alfa 33 1.3S 1991 R.I.P.

Andretti Molletti

RE: Alfa 33 stottert enorm..

ma jan 18, 2010 19:33

Tja... logica testem: als je hem start een paar minuten laat lopen en dan pas wegrijdt? Is het dan wel ok?
Lijkt me toch te arm, dus probeer eens:
Als i te arm loopt en je neemt even gas terug en geeft een weinig gas bij dan neemt hij wel op.
En als het dan te arm is dan kan het idd de LMM zijn of je benzinedruk en of filter.
zwaar vervuilde injectoren kan ook nog.
zit er wel frisse benzine in?? je schrihft dat hij lang stilgestaan heeft... tank eens een priemijum benzine bij...(makkelijke oplossingen eerst ;) )

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6723
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Alfa 33 stottert enorm..

ma jan 18, 2010 19:43

Op het moment dat de auto stottert, wat gebeurt er dan op je tellers?
Misschien vreemde vraag, maar valt het toerental weg, of blijft daar alles normaal?

Verder zou je ook kunnen controleren (bij voorkeur 's avonds) of er kortsluiting gemaakt wordt onder de motorkap. Kwestie van de motor starten, motorkap los en goed luisteren of je bij gas geven het ergens ongewoon hoort "tikken" of "knetteren". Reden voor het doen in het donker, kun je eventuele kortsluiting makkelijker zien.
Route om te volgen is vanaf je bobine (binnenscherm bestuurderszijde, thv koelvloeistofreservoir) richting rotor&verdeler (thv middelste motorsteun) en vervolgens richting de bougies, eigenlijk de hele route van bobinekabel en bougiekabels dus.

Succes!
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 362
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: Alfa 33 stottert enorm..

ma jan 18, 2010 19:45

Ik zou eventueel ook de ontsteking verdenken, vocht dat mogelijk de boosdoener is bij de slechte bougiekabels (doorslag). En als de motor eenmaal op temp komt is dit vocht verdwenen, en looptie weer goed.

Gebruikersavatar
Hansjoh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: di apr 12, 2005 17:24
Locatie: Apeldoorn

Re: RE: Alfa 33 stottert enorm..

ma jan 18, 2010 19:54

Tja... logica testem: als je hem start een paar minuten laat lopen en dan pas wegrijdt? Is het dan wel ok?
Lijkt me toch te arm, dus probeer eens:
Als i te arm loopt en je neemt even gas terug en geeft een weinig gas bij dan neemt hij wel op.
En als het dan te arm is dan kan het idd de LMM zijn of je benzinedruk en of filter.
zwaar vervuilde injectoren kan ook nog.
zit er wel frisse benzine in?? je schrihft dat hij lang stilgestaan heeft... tank eens een priemijum benzine bij...(makkelijke oplossingen eerst ;) )
Dat van het arm lopen kan ik wel bevestigen. Zoals geschreven loopt hij goed bij constante snelheid (pakt dus goed op op bij rustig gas geven), zodra je gewoon accelereert gaat het fout. Toevallig is er gisteren 45 liter in gegaan en nu een dag later gaat het dus juist minder..

Wellicht een rare gedachtengang; maar kan het zo zijn dat ik de LMM of benzinedruk fliter aan gort gereden heb door maanden lang met een kapotte thermostaat gereden te hebben en dus een te koude motor en verkeerde benzinegehaltes-achtig iets ;-)?

Dat van de auto even een paar minuten laten draaien is een optie, zal morgen even proberen..
Alfa 33 1.7 16V 1994 met airco en cruise control [Verkocht]
Alfa 33 1.3S 1991 R.I.P.

Gebruikersavatar
Hansjoh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: di apr 12, 2005 17:24
Locatie: Apeldoorn

Re: RE: Alfa 33 stottert enorm..

ma jan 18, 2010 20:21

Op het moment dat de auto stottert, wat gebeurt er dan op je tellers?
Misschien vreemde vraag, maar valt het toerental weg, of blijft daar alles normaal?

Verder zou je ook kunnen controleren (bij voorkeur 's avonds) of er kortsluiting gemaakt wordt onder de motorkap. Kwestie van de motor starten, motorkap los en goed luisteren of je bij gas geven het ergens ongewoon hoort "tikken" of "knetteren". Reden voor het doen in het donker, kun je eventuele kortsluiting makkelijker zien.
Route om te volgen is vanaf je bobine (binnenscherm bestuurderszijde, thv koelvloeistofreservoir) richting rotor&verdeler (thv middelste motorsteun) en vervolgens richting de bougies, eigenlijk de hele route van bobinekabel en bougiekabels dus.

Succes!
Wat er gebeurt tijdens het stotteren kan ik zo wel even checken. Maar over dat tikken. Al een jaar ofzo hoor ik wel een getik bij de motor vandaan komen, maar volgens mij hoor je dat al zonder gas te geven. Vorig jaar nog laten horen bij garage, maar ze konden er weinig van zeggen..

Kan dat zo ook wel even bekijken..
Alfa 33 1.7 16V 1994 met airco en cruise control [Verkocht]
Alfa 33 1.3S 1991 R.I.P.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6723
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Alfa 33 stottert enorm..

ma jan 18, 2010 20:25

Echt tikken kan verschillende oorzaken hebben:

- Versleten nokkenas(sen)
- Versleten drijfstanglager(s)
- Slecht werkende kleppen of klepstoters

In de drie situaties klinkt elke tik weer anders (lekker cliché).
De "tikken" die ik bedoel zijn scherpe tikken van overspringende vonken (kortsluiting).
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
Hansjoh
Junior Member
Junior Member
Berichten: 59
Lid geworden op: di apr 12, 2005 17:24
Locatie: Apeldoorn

Re: RE: Alfa 33 stottert enorm..

ma jan 18, 2010 20:35

Echt tikken kan verschillende oorzaken hebben:

- Versleten nokkenas(sen)
- Versleten drijfstanglager(s)
- Slecht werkende kleppen of klepstoters

In de drie situaties klinkt elke tik weer anders (lekker cliché).
De "tikken" die ik bedoel zijn scherpe tikken van overspringende vonken (kortsluiting).
Ik had al het vermoeden dat je een andere tik bedoelde. Heb net even gekeken, maar kon niet echt een andere tik vinden. Bij de bobine hoorde ik wel veel getik volgens mij, maar door de motor was dat moeilijk te horen. Het grappige is dat hij dus ~3 minuten stationair gedraaid heeft en bij het rijden had ik nu 0.0 problemen. Dus van wat er gebeurt bij het stotteren heb ik nu niet kunnen zien.

Zal morgen nog eens proberen, neem aan dat zoiets niet ineens opgelost is (al gebeuren dat soort dingen wel vaker bij m'n 33, toerenteller die het na een jaar weer goed doet, km-teller die een dag weg viel, etc.. prachtig!)
Alfa 33 1.7 16V 1994 met airco en cruise control [Verkocht]
Alfa 33 1.3S 1991 R.I.P.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6723
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Alfa 33 stottert enorm..

ma jan 18, 2010 20:42

Je kunt ook nog voorzichtig proberen gas te geven via de gasstang bovenop de motor (handig als je het alleen moet doen).
Zorg er wel voor dat je niet teveel toeren maakt, een 16v is erg gevoelig voor hoge toerentallen bij stilstand.

Als er getik van je bobine af komt, kun je eens proberen (wanneer de sleutel uit het contact is) om de contacten schoon te maken en in te spuiten met contactspray.
Let wel, bij draaiende motor afblijven, dan kun je hier namelijk een flinke "oppepper" van krijgen, uit ervaring :lol:

Als er slecht contact gemaakt wordt, kan dit ook het wegvallen van de toerenteller verklaren (deze krijgt het signaal van de bobine).
Daarnaast zou je, als je dan toch bezig bent, nog de massapunten bovenop het blok kunnen controleren.
Dit was bij mij de oorzaak van onregelmatig wegvallen van het toerental.
(deze zitten direct onder de rubber bocht van het inlaatspruitstuk, voor de verdeler)
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

A-Repair
Full Member
Full Member
Berichten: 271
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:31
Locatie: s-Gravenzande
Contacteer: Website

RE: Alfa 33 stottert enorm..

ma jan 18, 2010 20:56

Als ik je omschrijving lees denk ik aan ontsteking. Begin zoals al gemeld met het schoonmaken van vooral de bovenkant vd bobine. Waarschijnlijk zit daar het zwarte kapje nog op de plus en min aansluiting. Dit kapje even erafhalen en de bovenkant goed schoon en droog maken. Als de bobine vuil is blijft daar vocht zitten wat kan gaan geleiden. Het mooiste is de schuifaansluitingen erafknippen en vervangen door kabeloogjes. Verder de verdeelkap nakijken en eventueel vernieuwen, kost wehnag. Succes, groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Gebruikersavatar
louwtje
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 22:17

RE: Alfa 33 stottert enorm..

wo jan 20, 2010 21:42

Tot een maand of twee geleden had ik ongeveer hetzelfe probleem.Bij het starten heel erg
schudden en slecht lopen en de snelweg opkomen deed ze bijna ook niet.Boven de 3500
toeren begon ze te stotteren en moest je gas terugnemen en dan ging het wel.
Heb alles vervangen wat ik zelf kon vervangen en niets hielp.Heb toen mn ditributieriem,
thermo en mn koppakking laten doen.Bleek dat 1 bougie doorgebrand was door de koppakking,
thermo niet goed meer was en mn koppakking lekte.

Ze loopt weer als voorheen gewoon lekker.

Terug naar “Algemene Technische vragen”