di saronno
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:46
Locatie: zoetermeer

welke benzine tanken buitenlandrit

za feb 20, 2010 10:49

Over benzinekwaliteit is al veel gepost. Maar door het gehannes van de benzineproducenten ben ik de weg kwijt.
Waarom de vraag?
Omdat we binnenkort met veel Alfa's van oudere types naar Italië gaan. Omdat we dan lekker door de bergen kunnen scheuren. Omdat we dan in veel landen moeten tanken. Omdat ik uit eerdere ervaring weet dat niet in elk land "super" verkrijgbaar is of dat het octaangetal per land ondanks de zelfde "naam" verschilt ( inderdaad, wat er op staat zit er niet altijd in.....). Oh ja. omdat onze motoren meer dan gemiddeld belast gaan worden en ikzelf dan toch wel graag met iets van rond de 98 ron in de tank rij ( Bertone 1300jr).

Wie wil een poging wagen om met vereende krachten het volgende in kaart te berengen:

1. Welk "sap" is voor een 105 serie onder de geschetste omstandighdeden het beste
2. Wat is het alternatief indien 1 niet voorhanden
3. Zijn er verschillen in benzinekwaliteit per land/soort en wat betekent dit voor onze klassiekers ( afraders zoals sommige Franse semi-bio brandstoffen)
4. Is er ervaring met octaanboosters oid die je veilig kunt gebruiken ( zo ja: inkoopactie? ) ps. GEEN loodvervangers, want da's overbodig in een 105.

Of andere brandstoftips die voor de visite van de 100-jarige van belang kunnen zijn.

Ben benieuwd
een echte liefhebber KEN niet zonder een Alfa.
KAN niet zonder een Alfa
Dat zeg ik: ALFA!

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: welke benzine tanken buitenlandrit

za feb 20, 2010 11:06

Geen ervaring met een 105je met octaanbooster,wel met mn kreidler RS.
Door het spul bij een tank 95 te gooien(in de voorgeschreven dosering) pakte ie mooier op,en liep ie ook verder door in de toeren.
Het lijkt dus dat dat spul weldegelijk werkt.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1639
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: welke benzine tanken buitenlandrit

za feb 20, 2010 12:13

Gewoon tijdens de rit letten op Shell of BP/Aral tankstations, die hebben bijna allemaal Vpower danwel Ultimate.
Als je tankt bij de grotere tankstations dan hebben ze vrijwel zeker ron98, soms zelfs ron100 (duitsland) benzine. :)
Laatst gewijzigd door Rainier155 op za feb 20, 2010 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
0170Spider
Full Member
Full Member
Berichten: 490
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 17:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: welke benzine tanken buitenlandrit

za feb 20, 2010 12:13

Voor Duitsland is de vraag snel beantwoord. 98 en 95 octaan is overal verkrijgbaar. De 91 octaan waar Duitsland veel op reed wordt op dit moment niet meer overal verkocht en kost al een tijdje hetzelfde als 95 octaan.
LET WEL OP de benaming:
98 octaan heet SuperPlus
95 octaan heet Super
Gooi er dus geen Benzin in, want dan heb je maar 91 octaan te pakken.

Onze 105 rijdt prima op 95 octaan, maar als we de Alpen ingaan, gooien we er meestal 98 octaan in.
Dit is voorzover wij hebben ervaren in ieder geval in Oostenrijk en Zwitserland ook overal verkrijgbaar.

Loodvervanger is bij die van ons inderdaad niet nodig, maar hiervoor is bij de motorrevisie wel iets aan de motor aangepast (bussen in het kleppendeksel ofzo, ben niet zo technisch), dus dat zal niet voor elke 105 gelden. Overigens is loodvervanger in Duitsland veel beter verkrijgbaar dan hier in NL, wij halen daar voor de Snoek altijd een voorraadje...

Niet helemaal on-topic, maar waar we in het begin in de bergen wel veel last van hadden, waren trouwens de bougies. Steeds weer zwart aangelopen, en moeite met starten. De bougiesleutel en een hard borsteltje werden goede vrienden. Na die vakantie hebben we er andere bougies in gezet en sindsdien nooit meer problemen gehad. Welke bougies dat precies zijn, geen idee. Maar het verhaal was dat deze wat heter konden worden, waardoor ze niet zo snel zwart aanslaan. Ze zouden wel iets harder slijten. Maar dat is nou juist het gekke, sindsdien dus geen bougies meer hoeven vervangen...

di saronno
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:46
Locatie: zoetermeer

RE: welke benzine tanken buitenlandrit

za feb 20, 2010 12:44

Kijk, daar hebben we wat aan! Duitsland dus geen probleem. Aan de grens nog even volgooien met 98 en klaar........totdat we in Italië komen. En dan ( hoera!!!) wordt het leuk. Weinig Shell en wel andere merken waaronder ons ( geliefde?) Agip. Bij de vorige buitenlandrit door Italië bleek het een aantal jaren terug al niet eenvoudig om nog aan 98 te komen. Agip en andere merken leverden het iig niet. Ze houden niet zo erg van oude auto's blijkbaar. :roll: Shell heeft daar wel v-power maar dat is voor zover ik weet lager dan 98 ron en mogelijk zelfs op de grens van 95?
Kortom: de uitdaging wordt de benzine, niet de Stelvio :lol:
een echte liefhebber KEN niet zonder een Alfa.
KAN niet zonder een Alfa
Dat zeg ik: ALFA!

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6723
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: welke benzine tanken buitenlandrit

za feb 20, 2010 12:54

Gewoon een flesje octaanbooster dus in de kofferbak mee.
En voor degenen die nog loodvervanger nodig hebben, ook dat is los mee te nemen.
(Wynn's levert beide)
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: welke benzine tanken buitenlandrit

za feb 20, 2010 13:31

agip: blu-super (98 octaan) of api ip plus 98 en zo zijn er wel meer. gewoon op de snelweg tanken, verkopen ze vaak 98 en kan je meteen een auto-grilletje meepakken.


Afbeelding

loodvervanger, was toch niet nodig voor alfa's?

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1639
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: welke benzine tanken buitenlandrit

za feb 20, 2010 13:53

Misschien handig om sowieso een algemeen topic te maken met een lijst met "must have" dingen voor onderweg? Of wellicht zwerft die al eentje rond naar aanleiding van vorige buitenlandritten? :)

Ik neem bijv zelf een extra multiriem + riemspanner mee (heb ik toch nog liggen) bij de buitenlandrit.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
cor
Guru
Guru
Berichten: 1815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:50
Locatie: Groningen

RE: welke benzine tanken buitenlandrit

za feb 20, 2010 18:07

Inderdaad geen loodvervanger nodig in een Nord:
klik

Vakantielijstje:
klik

Over benzine enz. is wel meer geschreven, even zoeken... :wink:
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: welke benzine tanken buitenlandrit

za feb 20, 2010 19:47

Misschien beter om mijn raad niet op te volgen maar.....
Ik gooi dus echt alles wat ook maar benzine heet in mijn auto (lancia fulvia).
Als je in italie bent zie je de italianen ook de grootste rommel tanken bij kleine locale tankstationnen en daar blijven ze ook rijden.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: welke benzine tanken buitenlandrit

di feb 23, 2010 17:50

Zo'n beetje alle benzinemaatschappijen hebben tegenwoordig een website waarop hun producten staan vermeld. Over het algemeen zijn ze ook in het engels te lezen.
Hier kun je vrij eenvoudig vinden welke brandstof geschikt is voor jouw auto.

De benaming van de brandstof is meestal voor meerdere merken gelijk.

Kortom even zoeken en wat noteren.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

di saronno
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:46
Locatie: zoetermeer

RE: welke benzine tanken buitenlandrit

za feb 27, 2010 18:44

Bedankt voor de tips allemaal.
Ik ga op reis en ik neem mee: 1 flesje octaanbooster ( ligt al achterin) en een goed humeur. Tanken waar het kan en bij voorkeur met en zo hoog mogelijk octaangetal. Lijstje printen, Jerrycannetje voor nood met Duitse Zuperrr 100 en verder gewoon wat er uit de pomp komt. De Bertone lust het allemaal. Nog wel even de klepjes stellen, nieuwe bougietjes erin, puntjes vervangen en goed op tijd zetten. Stelvio: here we come!
Ciao!
een echte liefhebber KEN niet zonder een Alfa.
KAN niet zonder een Alfa
Dat zeg ik: ALFA!

Terug naar “Algemene Technische vragen”