AD

stationair toerental problemen 156 1.8TS, WE ZIJN ER BIJNA

ma mar 29, 2010 09:44

ik heb een Alfa 156 1.8TS uit 1999.
het toerental varieert tussen 900-2000 rpm.
hij doet dit meestal 3keer en dan blijft de naald mooi hangen op 900 rpm.
ik heb vorige keer ander soort benzine getankt met octaan 98 ipv 95, en een benzine reiniger toegevoegd.
tijdens het gebruik van octaan 98+reiniger waren de schommelingen een stuk kleiner.
heb sinds zaterdag weer gewoon 95 getankt en de problemen zijn terug.
waar kan dit aan liggen?

de lambdasonde is reeds vervangen en uit vorige berichten kan ik opmaken dat het aan de volgende zaken kan liggen:

- stappenmotor
- gasklephuis (vies?)
- oud type software

wie heeft inmiddels de oplossing?

alvast bedankt voor het lezen!
Laatst gewijzigd door AD op do apr 08, 2010 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: stationair toerental problemen 156 1.8TS

ma mar 29, 2010 12:01

Het kan echt van alles zijn. Is de computer al uitgelezen? Die drie keer, is dat direct na starten, of zomaar terwijl je rijdt, is het een keer per ritje, of vaker?

AD

RE: stationair toerental problemen 156 1.8TS

ma mar 29, 2010 12:22

hij doet het tijdens het rijden bijv bij het wachten voor een stoplicht.
precies 3 keer en dan is het goed.
computer is nog niet uitgelezen, moet nog gebeuren.

Tymen QV
Full Member
Full Member
Berichten: 425
Lid geworden op: za jan 01, 2005 21:31
Locatie: Zuid-Holland

RE: stationair toerental problemen 156 1.8TS

ma mar 29, 2010 22:12

Vraagje heeft de auto zonder spanning gestaan, of is de accu losgekoppeld geweest ??
Zoja misschien is dan je gasklephuis zijn basis afstelling kwijt

Ofzoals eerder aangegeven eerst laten uitlezen kijken wat voor storing er opgeslagen is

Succes

Mvg

Tymen QV
----------------

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: stationair toerental problemen 156 1.8TS

di mar 30, 2010 10:51

stationair actuator...
Klaar!
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: stationair toerental problemen 156 1.8TS

ma apr 05, 2010 18:59

stationair actuator...
Klaar!
99,99 % zeker juist, maar waarom komt het meestal na een reset na verloop van tijd toch terug?
Italian cars = something else

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: stationair toerental problemen 156 1.8TS

ma apr 05, 2010 20:03

Olie in de gasklep, vuile gaskleppotentiometer, verlopen LMM, lambda niet goed meer, valse lucht. Of dooie punten in die actuator waardoor hij niet soepel meer loopt. Het kan allemaal. Uitlezen en goed zelf voelen of de boel soepel loopt geeft vaak al meer informatie.

AD

RE: stationair toerental problemen 156 1.8TS

di apr 06, 2010 10:41

bedankt heren voor alle tips!

maar ik heb gisteren op aanraden Top engine cleaner gebruikt (ook wel remmenriniger gebruikt) om het inlaatsysteem te reinigen en wat denk je.........nu loopt de auto bijna 2000 rpm stationair!!!!!!!!!!

HELP WAT NU

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: stationair toerental problemen 156 1.8TS

di apr 06, 2010 10:43

Uitlezen of laten uitlezen en gasklepstand her inleren;
Italian cars = something else

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: stationair toerental problemen 156 1.8TS

di apr 06, 2010 10:53

Wat afco zegt.

AD

RE: stationair toerental problemen 156 1.8TS

do apr 08, 2010 18:53

even een update:

gisteren liep de auto zeer slecht, geen vermogen , geen toeren willen maken en enorm (tegen)sputteren.
ten einde raad de stekker van de LMM eraf getrokken(ingeving) en jawel daar ging de Alfa weer als een speer.
LMM weer aangesloten en wederom helemaal van slag.
direkt een nieuwe (Bosch) LMM gemonteerd (hebben wij op voorraad, ik werk bij een groothandel) en inderdaad gaan als een speer met als extra resultaat een stukje extra vermogen, echt te gek...................
maar helaas het staionaire toerental bleef veel te hoog.

vandaag naar A-Garage in Groningen geweest en daar hebben ze mijn 156 uitgelezen en een storing gevonden: de Lambdasonde.
toen hebben ze de stappenmotor ook even gereset en........ warempel het toerental zakte.
nu even kijken of het goed blijft gaan, mocht het toerental weer gaan schommelen dan gaan we de stappenmotor vervangen zoals Tom al zei, zaterdag is eerst de lambdasonde aan de beurt!

super geholpen door de jongens van A-Garage Groningen (ik zou zeggen een warme douche)
Laatst gewijzigd door AD op vr apr 09, 2010 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 26, 2006 20:03
Locatie: 's-Gravendeel (ZH)

RE: stationair toerental problemen 156 1.8TS, WE ZIJN ER BIJ

do apr 08, 2010 21:25

Vraagje: hoe heb je die enginecleaner toegepast? Het lijkt me dat als je die voor de LMM hebt ingebracht, dat dat de oorzaak is van het defect gaan ervan.

De fout met de lambdasonde heeft die van mij ook, sinds er een nieuwe NGK sonde in zit nota bene. Het is naar het schijnt verstandigste een originele Bosch te plaatsen.

De stappenmoter, zoals hierboven door enkele al getipt, zal de hoofdoorzaak zijn geweest. Ze moeten opnieuw ingeleerd worden nadat je de gasklep schoon hebt gemaakt of als hij verlopen is. Niet altijd lukt dat nog, dan is het een kwestie van vervangen. Mijn eigen ervaring met een keer inleren, waarbij het effect het omgekeerde was, was dat zoals de dealer voorspelde na een paar honderd kilometer niet meer verwacht toch alsnog het toerental zakte van 2.000t/min naar normaal.

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: stationair toerental problemen 156 1.8TS, WE ZIJN ER BIJ

do apr 08, 2010 22:15

Heb hier nog een stappenmotor liggen die ok is voor een 1.8 ts

Deze is vervangen vanwege dezelfde klachten als hier beschreven maar het was niet de oorzaak.
Lekke gasinjektoren zorgden voor het terugkerende probleem.

Stappenmotor mag weg voor 50 euro

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

AD

RE: stationair toerental problemen 156 1.8TS, WE ZIJN ER BIJ

do apr 08, 2010 22:57

de enginecleaner gaat in de inlaatbuis direkt na het luchtfilterhuis, dus inderdaad voor de LMM.
dat kan de oorzaak zijn geweest maar de 156 heeft nu veel meer vermogen dus de LMM was wel aan vervanging toe.
even afwachten wat de 156 doet na vervanging van de lambdasonde, maar tot nu toe gaat het met het stationaire toerental bijna 100% maar dat kan natuurlijk nog veranderen(slechter worden) zoals hierboven beschreven.
dan gaan we alsnog de stappenmotoer vervangen
maar zoals ik in de topic schreef: we zijn er bijna!!!

bedankt voor het lezen en meedenken!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: stationair toerental problemen 156 1.8TS, WE ZIJN ER BIJ

vr apr 09, 2010 09:27

Het is eigenlijk het beste als je na het vervangen van die lambdasonde de ingeleerde parameters nog een keer reset. Het komt vrij snel wel goed met inleren, maar zeker als je nog meer problemen had zal je sneller zien of je nu echt alle problemen opgelost hebt.

Het is vrij gebruikelijk dat verlopen LMMs een vermogensverlies opleveren. De originele Bosch sensoren gaan helaas vaak stuk, ook de vervangende sensoren zijn niet zo fijn. Ik plaats altijd Pierburg op aanraden van diverse mensen die inzicht hebben in grote aantallen defecte sensoren. Het blijkt dat de auto's waar Pierburg in geplaatst wordt meestal niet meer terugkomen met klachten en de auto's waar Bosch in geplaatst wordt (te) vaak wel.

Leo Veloce: was die NGK een universele die met "geprutste" kabeltjes aangesloten is, of is het er eentje met nette stekker er op af fabriek? Ik heb zelf erg goede ervaringen met NGK en Tuynder levert ze ook gewoon, maar dus wel die met de stekker er netjes aan vast. Mijn ervaring met origineel Bosch met draadjes prutsen is dat het ook gedonder bleef geven, omdat die draadjes niet goed aan de stekker te zetten waren. Je hebt nogal invloed van het weer daar onder die auto dus het is allemaal nogal kwetsbaar qua electrische aansluiting. Ik denk dus dat het goed mogelijk is dat je probleem niet zozeer het merk sensor is, maar een slecht contact.

Terug naar “Algemene Technische vragen”