dhrto
Newbie
Newbie

Start(motor)problemen...

vr jul 15, 2005 18:54

Als ik eens een lekker stukje heb gereden waarbij de motor lekker warm heeft gelopen, wil mijn 33 niet meer starten na eventjes stilstaan (5 minuten of langer). Als ik probeer te starten hoor ik wel een "roterend" geluid, maar meer van iets dat klem zit.

Ik heb het vermoeden dat na het uitzetten van de motor de warmte nog even verder opbouwt onder de kap, en iets van de startmotor door de warmte uitzet en klemt. Want na een uur of zo af te laten koelen, start ie weer als vanouds. En, als na uitzetten meteen probeer te starten, gaat het wel goed. Wat het vermoeden van het verder uitzetten door warmteopbouw na stilstand versterkt.

Ik heb slechts 2,5 maand geleden de huidige gereviseerde startmotor erin laten zetten. Toch een beetje jammer. Wie weet kan ik nog wat regelen met de garage.

Komt dit probleem bekend voor? En zit ik in de goede richting... of is het totaal iets anders?
Alfa 33 1.4 ie L '92 --> R.I.P. juni 2009 na meer dan 300.000 op de teller!
Alfa 156 SW 1.8 TS '01

Remco S
Guru
Guru

RE: Start(motor)problemen...

vr jul 15, 2005 23:07

het zou kunnen dat de spoel van de startmotor zo warm wordt dat deze gaat klemmen. Ga even langs de garge en leg ze het probleem voor, waarschijnlijk kunnen ze wel amperes meten als je start en kunnen ze dan gelijk zien ofdat de startmotor klemt.

Succes

dhrto
Newbie
Newbie

za jul 16, 2005 00:06

Ja, ik ben van plan morgen even de garage te bellen en het probleem voor te leggen.

Het is alleen een beetje jammer dat het alleen optreedt als de motor flink warm wordt: lange tijd op hoge snelheid gereden en/of in de file staan. Zolang het zaakje loopt is er niets aan de hand, maar een beetje vervelend als je onderweg besluit om te tanken en hij wil niet meer starten daarna... Wordt gelijk een lange verplichte pauze...

De eerste keer dat het me overkwam had ik de ANWB erbij. Die lui zijn er natuurlijk niet direct, dus ik tijdens het wachten steeds proberen, maar niks. Staat die vent ernaast: "meneer, start u 'm maar even". Ik de sleutel omdraaien, start ie in 1 keer... :?

Sindsdien mij nog een paar keer overkomen, maar telkens dus na lange (harde) ritten en/of lang filerijden.
Alfa 33 1.4 ie L '92 --> R.I.P. juni 2009 na meer dan 300.000 op de teller!
Alfa 156 SW 1.8 TS '01

Andretti Molletti

za jul 16, 2005 02:16

je bendix van je startmotor komt niet goed naar voren. Dat kan je startrelais zijn of je bendix gaat met te weinig speling over de startmotoras.. In alle gevallen je startmotor dus!

Terug naar “Algemene Technische vragen”