WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaa

wo jun 23, 2010 10:29

Wat dacht je - ik was bij de meting - een waarde tussen 89 mV en 117 mV? Moet zijn tussen 200 mV (tamelijk arm) en 800 mV (rijk).
Dat blijft te laag, dus of het mengsel is te arm, of de lambda wordt niet opgewarmd. Hebben jullie gecontroleerd of er wel 12V op de 2 witte draden staat en of er ook stroom loopt door die kring?

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaan? M

wo jun 23, 2010 10:57

Dus draait-ie in de noodloop met een iets te rijk mengsel, dus koolaanslag, dus na verloop van tijd nadieselen vanwege gloeiende kooldeeltjes. Ook na het losnemen van een accupool werd het er niet beter op, dus de foutcode werd niet gewist.
Wil je het echt zeker weten:: www.autovraagbaak.nl en dan de vraagbaak voor de Alfa 33 bestellen. Daar staan de foutcodes met knippercode in. Rustig een middagje voor uittrekken: led-lampje, multimeter, vraagbaak en geconcentreerd werken.

Gebruikersavatar
PCB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: di jun 24, 2008 10:42
Locatie: Axel / Eindhoven

RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaan? M

wo jun 23, 2010 11:06

Heb het ook wel eens gehad met een boxer in noodloop (vanwege losse stekker). Liep 2500 tpm stationair en draaide ook wat na....
Alfa Romeo 164 3.0 12v '89
Alfa Romeo 145 1.6 8v '96

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaan? M

wo jun 23, 2010 14:01

Wat ik een beetje mis in de antwoorden tot nu toe (of ik heb niet goed gelezen) is het rijden van korte stukjes als oorzaak. Regelmatig stukjes van < 5km kunnen zeker nadieselen veroorzaken. Woon-werk verkeer van 15-20km valt hier niet onder maar het zorgt ook niet voor schoonbranden.

Dus ik zou eerst eens een flink stuk gaan blazen, evt in Duitsland echt meer dan 100km en met flinke belasting zodat hij lekker schoonbrandt. Dit is het makkelijkst om te proberen en het is nog leuk om te doen ook.

Veel sleutelen betekent bij mij ook altijd veel starten schuur in - schuur uit, enz.. Ik heb een 16v gehad die helemaal niet meer startte door dit soort perikelen, in gewoon dageljks gebruik was er niets aan de hand.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: koolaanslag > nadieselen. hoe is die laag ontstaa

wo jun 23, 2010 23:01

Wat ik een beetje mis in de antwoorden tot nu toe (of ik heb niet goed gelezen) is het rijden van korte stukjes als oorzaak. Regelmatig stukjes van < 5km kunnen zeker nadieselen veroorzaken. Woon-werk verkeer van 15-20km valt hier niet onder maar het zorgt ook niet voor schoonbranden.

Dus ik zou eerst eens een flink stuk gaan blazen, evt in Duitsland echt meer dan 100km en met flinke belasting zodat hij lekker schoonbrandt. Dit is het makkelijkst om te proberen en het is nog leuk om te doen ook.

Veel sleutelen betekent bij mij ook altijd veel starten schuur in - schuur uit, enz.. Ik heb een 16v gehad die helemaal niet meer startte door dit soort perikelen, in gewoon dageljks gebruik was er niets aan de hand.
vandaag na een stukje van 4 km, op temperatuur, niet boven 4000 rpm geweest. nadieselen.

verder heb ik het niet meer gehad sinds de opening van dit topic.

kan wel gaan blazen, maar eerst kijken waarom de lambda zulke lage waardes geeft!

enne:
Afbeelding

voetzie is de openluchtfiltert. weer een K&N inlegfiltertje
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: koolaanslag > nadieselen. update: lambda wazig

do jun 24, 2010 12:19

De lambdawaardes geven aan dat het mengsel te arm is. Daar ga je toch niet mee blazen? Dat is vragen om motorschade. Eerst de oorzaak oplossen, dan pas de motor schoonrijden als dat dan nog noodzakelijk is.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: koolaanslag > nadieselen. update: lambda wazig

do jun 24, 2010 12:43

Whizz, dat zei ik net al...
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: koolaanslag > nadieselen. update: lambda wazig

za jul 03, 2010 23:54

vandaag nog eens even gemeten.
ik kom er even niet uit, maak ik een denkfout?

toen ik de meter aansloot en de motor liet draaien had ik waardes van +-350
na een x aantal seconden daalde deze naar 24 en lager.

wat mijn conclusie daaruit is, (en waar ik dus over twijfel).
-de lambda functioneert wel.
omdat de computer geen meetgegevens van de lambda meer krijgt gaat hij de inspuiting bijregelen > en daardoor dalen de lambda waardes op de multimeter zo?

ik heb het 2 keer geprobeert. dwv weer aansluiten, tijdje laten draaien. weer aansluiten op de multimeter en weer hetzelfde. eerst hoge waardes en dan ineens zakken naar onder de 50.


maak ik hier dus een denkfout? of wat is er aan het handje?

Terug naar “Algemene Technische vragen”