VDB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 18:35
Locatie: Dordrecht

afstellen solex carbs spider 2000

ma jul 12, 2010 23:59

Van het weekend lekker aan het scheuren geweest met de spider. Voor het eerst warm doorgetrokken naar 5000 rpm. Dat zorgde voor het nodige gehaper en nu loopt ie niet lekker. Hij ploft erger bij gas los en blaft ook bij doortrekken (klinkt overigens best stoer). Ik heb de rubberen carb pakking op de inlaat gecontroleerd maar die is volgens mij nog goed. Wat kan dit zijn, heeft iemand een idee?

Is ergens te vinden hoe een solex inelkaar zit en hoe je hem het beste kunt afstellen? Ik vond wat info op i-net uit forums, maar de foto's zijn weg (en dan weet ik niet welke schroef bij welke opmerlking behoort).

Hopelijk hebben jullie wat tips voor me!
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6
Verkocht: Giulietta 1.750 QV

Falsma
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo aug 20, 2008 16:14
Locatie: Nederhorst den Berg

RE: afstellen solex carbs spider 2000

di jul 13, 2010 22:30

Is dit een 40 ADDHE? Dat ploffen ken ik, heb ik ook gehad (2.0 uit 85), Dat lijkt op brandstofgebrek, je kunt het luchtfilter demonteren, gas geven en loslaten. Je kunt dan horen en zien welke carb de schuldige is.
Staat de ontsteking niet te laat / op tijd? Vlotterniveau goed, bij beide carbs' hetzelfde? Je kunt dat globaal controleren door de vlotterdeksels eraf te halen en kijken of het benzinenivaeu in de kamers hetzelfde is
Mengsel goed? (een veerbelaste schroef vlak achter de flens waarmee de carb aan het blok zit). Weet niet zeker maar dacht dat ze bij een Solex ADDHE 3 slagen open moeten staan).
Ik zou in elk geval de carbs / sproeiers reinigen.
Succes

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: afstellen solex carbs spider 2000

wo jul 14, 2010 11:21

verstopte sproeiers, grote kans dat je brandstoffilter ook niet meer top is. Deze zit in het glazen potje vlakbij de brandstofpomp.

VDB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 18:35
Locatie: Dordrecht

RE: afstellen solex carbs spider 2000

wo jul 14, 2010 23:10

Heren, bedankt. Ik heb inderdaad dezelfde solex 40addhe en ga met jullie tips aan de slag. Ik vond verder nog deze prachtige 'bouwtekeningen':

http://www.rmcarburetors.net/addhe_rebuilding%20v2.htm

Handig voor de 'solex amateur'.
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6
Verkocht: Giulietta 1.750 QV

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: afstellen solex carbs spider 2000

do jul 15, 2010 09:04

Heren, bedankt. Ik heb inderdaad dezelfde solex 40addhe en ga met jullie tips aan de slag. Ik vond verder nog deze prachtige 'bouwtekeningen':

http://www.rmcarburetors.net/addhe_rebuilding%20v2.htm

Handig voor de 'solex amateur'.
Super website!

Die lucht-correctie schroeven heb ik er nog nooit uit gehad. Kan dus best zijn, dat die erg vervuild zijn en dat mijn stationairschroeven daarom zo ver open moeten. Toch eens proberen.

Daar waren die rubbertjes dus voor in het revisiesetje, helaas zijn ze nu kapot, want ik had ze voor de vacuumstops gebruikt.

VDB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 18:35
Locatie: Dordrecht

RE: afstellen solex carbs spider 2000

do jul 15, 2010 17:17

Ja top, ik ga de boel ook maar eens op het gemak uitelkaar halen. Met deze tekeningen wordt me een heleboel duidelijk. Toch best een mooie carb, zo'n solex (ook al wordt hij vaak afgekraakt).
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6
Verkocht: Giulietta 1.750 QV

VDB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 18:35
Locatie: Dordrecht

RE: afstellen solex carbs spider 2000

vr jul 16, 2010 22:20

Voiorlopig eerst de carbs maar eens synchroon gezet met de wasknijpermethoude (steeds twee bougiekabels opgetild om te kijiken of de toerentalvertraging bij de voorste twee cilinders gelijk is aan de toerentalvertraging bij de achterste twee) en daarna de stationair mengselschroeven gesteld. Hij loopt stationair goed en niest niet meer. Bij het acceleren, met name vanaf 3000 toeren blijft hij schokken.

Ik wil nu de sproeiers controleren aan de onderzijde vcan de carb. Hij moet er dan af. Heb ik dan een nieuwe pakking nodig om hem opnieuw aan de inlaat te bevestigen? Of is dat niet nodig? Of is het misschien beter om eerst de ontsteking te laten controleren op de juiste contacthoek (kan ik zelf niet want ik heb geen stroboscooplamp). Het is wel vreemd want de ontsteking stond prima. Of komt het voor dat een ontsteking ineens uit de tijd loopt? Zijn er misschien 'aanwijzingen' te vinden waar ik op moet letten om te weten of het een sproeier is of de ontsteking?
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6
Verkocht: Giulietta 1.750 QV

Gebruikersavatar
Examiner
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: zo mei 23, 2010 13:01
Locatie: provincie Groningen

RE: afstellen solex carbs spider 2000

za jul 17, 2010 08:03

Werkt je vervroeging wel goed?
Misschien door het stevige vacuum tijdens doortrekken naar 5000 revs het membraan van je vacuumvervroeger overleden omdat het ook al op leeftijd is.
Vacuumslang loshalen van ontsteking, los slangetje aansluiten en eraan zuigen, kun je op den duur niet verder zuigen dan is dat goed, kun je doorzuigen dan zit er een lek.
Ik werk met de "Examiner" en met de "Examiner Smart" om Alfa problemen op te lossen

In bezit:

Alfa Romeo 146 1.6 TS 1998
Alfa Romeo 2000 Spider 1984

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: afstellen solex carbs spider 2000

za jul 17, 2010 19:06

Voiorlopig eerst de carbs maar eens synchroon gezet met de wasknijpermethoude (steeds twee bougiekabels opgetild om te kijiken of de toerentalvertraging bij de voorste twee cilinders gelijk is aan de toerentalvertraging bij de achterste twee) en daarna de stationair mengselschroeven gesteld. Hij loopt stationair goed en niest niet meer. Bij het acceleren, met name vanaf 3000 toeren blijft hij schokken.

Ik wil nu de sproeiers controleren aan de onderzijde vcan de carb. Hij moet er dan af. Heb ik dan een nieuwe pakking nodig om hem opnieuw aan de inlaat te bevestigen? Of is dat niet nodig? Of is het misschien beter om eerst de ontsteking te laten controleren op de juiste contacthoek (kan ik zelf niet want ik heb geen stroboscooplamp). Het is wel vreemd want de ontsteking stond prima. Of komt het voor dat een ontsteking ineens uit de tijd loopt? Zijn er misschien 'aanwijzingen' te vinden waar ik op moet letten om te weten of het een sproeier is of de ontsteking?
Ik zou eerst de acceleratie sproeiers eens bekijken, die zitten vlak naast je mengselschroeven en kun je er uit draaien zonder de carbs te demonteren. Deze hebben een heel klein gaatje en raken erg makkelijk verstopt.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: afstellen solex carbs spider 2000

zo jul 18, 2010 01:29

Horen deze carb's origineel bij de auto?
Zijn ze in het verleden al eens uit elkaar geweest?
Het probleem met doet zich alleen met acceleren voor? Kan ook zijn dat hij veel te veel verrijking krijgt tijdens acceleren.
Heb eens een setjes dellorto's gehad waarop m'n bertone ook stotterde tijdens acceleren. Bleek de opbrenst van de acceleratie pompen veel te groot te zijn. Is ook niet goed. Was blijkbaar in het verleden door iemand aan gedraaid.
Vlotter nivo's kan je ook makkelijk controleren met setje boortjes. Deksel los en kijk wel kijken welke maat boor tussen vlotter en deksel (inclusief pakking) door past.

Gr DJ

VDB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 18:35
Locatie: Dordrecht

RE: afstellen solex carbs spider 2000

zo jul 18, 2010 22:27

Beste mensen,
Allemaal bedankt voor de tips. Ik ben druk bezig geweest en de boosdoener bleek... het benzinefilter! Er kwam niet genoeg benzine meer door. Wsch heeft mijn acceleratieactie naar 5000 rpm een zodanige wervelstorm veroorzaakt dat de boel ging verstoppen. Ik heb hem uitelkaar gehaald en een nachtje in de wasbenzine gezet. Er kwam allemaal bruine drap uit (bedankt Haak28!). Wel een raar brandstoffilter. Het is een gegoten huis en alleen het deksel waaronder een soort membraan zit kan eraf. Dat membraan was schoon. Ik heb geen vervangbaar filter kunnen ontdekken.
Een vacuumvervroeger (Examiner) zit niet op mijn ontsteking (ik kan hem in ieder geval nergens vinden).
Ik heb tekeningen gevonden van de solex en de carb lijkt origineel (DJ). De vlotterniveaus kloppen goed, de boortjesmethode is inderdaad handig.
Hij loopt weer als een trein. Bedankt allemaal!
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6
Verkocht: Giulietta 1.750 QV

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2061
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: afstellen solex carbs spider 2000

ma jul 19, 2010 21:40

Als het goed is zit er zo een benzinefilter op: klik

Met dit filterelement: klik

Dat filter kan schoon lijken, maar als er veel drab in ligt, zou ik hem toch maar vervangen.

VDB
Junior Member
Junior Member
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jun 11, 2010 18:35
Locatie: Dordrecht

RE: afstellen solex carbs spider 2000

wo jul 21, 2010 23:08

Thanks! Ik heb de boel maar weer losgemaakt en het onderste deel kan er inderdaad af (het is geen glaasje). Er zat nog heel veel gruis in. De filter heb ik al besteld. Bedankt.
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6
Verkocht: Giulietta 1.750 QV

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

Re: RE: afstellen solex carbs spider 2000

do jul 22, 2010 09:51

Beste mensen,
Allemaal bedankt voor de tips. Ik ben druk bezig geweest en de boosdoener bleek... het benzinefilter! Er kwam niet genoeg benzine meer door. Wsch heeft mijn acceleratieactie naar 5000 rpm een zodanige wervelstorm veroorzaakt dat de boel ging verstoppen. Ik heb hem uitelkaar gehaald en een nachtje in de wasbenzine gezet. Er kwam allemaal bruine drap uit (bedankt Haak28!). Wel een raar brandstoffilter. Het is een gegoten huis en alleen het deksel waaronder een soort membraan zit kan eraf. Dat membraan was schoon. Ik heb geen vervangbaar filter kunnen ontdekken.
Midden op het deksel van je brandstoffilter zit een schroefje met een borgmoer, deze heb je toch niet los gehad? Hiermee stel je de benzinedruk af.

Terug naar “Algemene Technische vragen”