een tijdje terug had ik hier mijn probleem gepost: Selespeed springt bij schakelen van 4 naar 5 in z'n N-stand.
Na wat zelf-onderzoek wil ik mijn probleemstelling bijstellen.
Wat gebeurt er:
- versnelling springt tijdens schakelen in N-stand in plaats van in de versnelling
- eenmaal in N-stand opschakelen met de "joystick" en/of +knop altijd naar de 5.
Wanneer gebeurt het:
- opschakelen in elke versnelling boven de +/-5500 toeren
- optrekken in 1 en schakelen naar 2 boven de 5000 toeren (opschakelen met de "joystick" springt de versnelling niet in 2 maar in 5)
Wanneer gebeurt het NIET:
- opschakelen onder de +/- 5000-5500 toeren
afgelopen vrijdag ben ik naar een Alfa garage in Etten Leur geweest en de monteur heeft mijn Alfa toen ook aan de Examiner gelegd. alle programma's werden positief uitgevoerd BEHALVE het onderdeel "koppeling". de Examiner wilde de test uitvoeren waarbij hij aangaf: DRUKPEN VERLENGEN. Helaas duurde deze test zeker 10 minuten en het leek erop dat het nog langer zou duren. deze test heeft de monteur dus uiteindelijk zelf geannuleerd. als laatste heeft hij de einde lijn/service uitgevoerd en op het scherm kwam bij de foutmeldingen te staan: FOUT KOPPELINGSKLEP.
mijn eigen theorie is:
als je bij een normale handbak de koppeling niet ver genoeg intrapt en je schakelt, gaat ie "tanden poetsen". als ik, (boven de 5500-6000 toeren = max. vermogen) opschakel (in welke versnelling dan ook) komt de koppeling niet geheel vrij en springt ie in z'n vrij.
met deze gegevens wil ik graag jullie theorie horen......
met vriendelijke groet,
Marcel Spaan