richard verdult
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: za dec 11, 2010 19:44
Locatie: bergen op zoom

koude motor 156 (thermostaat?)

wo dec 29, 2010 22:47

heey,

ik heb sinds kort een alfa gekocht (zie hier)
nou zijn er 2 dingentjes waar ik nog niet zo tevreden over ben.
het eerste is mijn airbaglampje, deze blijft aan, dat is waarschijnlijk een schakelaar in mijn c-stijl of onder de stoel. dus voor ik daar jullie echt mee lastig ga vallen zal ik daar eerst eens naar moeten kijken.

ten tweede is het mijn motortemperatuur, deze komt met goed fatsoen (ook bij lange ritten) niet boven de 60 graden!
nou heeft een vriend van me gezegd dat dat de thermostaat zou kunnen zijn die de klep regelt of hij de lucht van de uitlaat danwel van de radiator (correct me if i'm wrong!) pakt.

wat raden jullie mij aan, een nieuwe thermostaat?

ook had iemand het erover dat ik die klep er ook helemaal tussenuit kan laten en dat ik dan zelfs een paar pk-tjes extra heb. is dit waar of kan ik dat maar beter laten?

mvg. Richard Verdult
Alfa Romeo 1.6 1999

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: koude motor 156 (thermostaat?)

wo dec 29, 2010 22:50

Wat die vriend zegt, en die "iemand" zou ik niet geloven.

Thermostaat dus.
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: koude motor 156 (thermostaat?)

wo dec 29, 2010 22:53

Thermostaat idd vervangen. Is een steeds weer terugkomend euvel trouwens.

Airbaglampje: Vrijwel zeker de stekkerverbinding onder de bestuurdersstoel. Indien Ja: Deze stekkerverbinding afknippen en doorsolderen. darna de zaak laten resetten.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8036
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: koude motor 156 (thermostaat?)

wo dec 29, 2010 22:56

Thermostaat idd vervangen. Is een steeds weer terugkomend euvel trouwens.

Airbaglampje: Vrijwel zeker de stekkerverbinding onder de bestuurdersstoel. Indien Ja: Deze stekkerverbinding afknippen en doorsolderen. darna de zaak laten resetten.
+1, en de toevoeging dat het ook een kapotte airbagmodule kan zijn, kunnen heel slecht tegen spanningspieken (ervaringsdeskundige helaas... :? )

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: koude motor 156 (thermostaat?)

wo dec 29, 2010 23:11

Bij mij was het het stekkertje van de klokspringring. Maar die onder de stoel is meer kans.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

richard verdult
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: za dec 11, 2010 19:44
Locatie: bergen op zoom

RE: koude motor 156 (thermostaat?)

wo dec 29, 2010 23:13

umm klokspringring? daar moet je me even helpen:$
Alfa Romeo 1.6 1999

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: koude motor 156 (thermostaat?)

do dec 30, 2010 08:09

Die thermostaat is inderdaad de oorzaak van je temperatuurprobleem in 99 van de 100 gevallen op de 16V twinspark. Auto's hebben al heeeeeel lang geen klep meer die regelt of de carburateur(s) warme lucht krijgen of juist koude. Sinds er met injectie wordt gereden, wat toch wel zo'n 25 jaar is, zitten die kleppen er niet meer op. Als er een nieuwe thermostaat in zit, zal je waarschijnlijk merken dat je auto lekkerder rijdt en minder brandstof gaat verbruiken. De 16V TS is gevoelig voor dit soort dingen, dus het loont zeker de moeite om dit op te lossen en er niet mee door te rijden.

Je airbaglampje geeft aan dat ce airbag-computer in het verleden een storing heeft gezien, of die nog steeds ziet. Afhankelijk van wat er allemaal aan je airbagsysteem zit, kan dat van alles zijn. Je kan blind elke verbinding gaan doorsolderen, of toch eerst even uit (laten) lezen zodat je in ieder geval weet waar je het zoeken moet. Genoemde storingen zijn stekkertjes onder stoelen (de bestuurdersstoel zit geen sensor, daar zit altijd iemand op als je rijdt dus dat hoeft niet), aan airbags zelf en in de clockspring (het opgerolde stuk in je stuur, zodat je met sturen toch contact houdt en je airbag kan ploffen bij een botsing). Uit m'n hoofd zitten in de 1e generatie 156 geen fancy dingen als gordijnairbags, sensoren voor de veiligheidsgordels en computergestuurde gordelspanners, maar ook dat soort dingen kunnen nog kabels en stekkers aan zitten zodat de airbagcomputer er wat mee kan. Bij hele moderne airbagcomputers zit er soms weer wel een sensor in de bestuurdersstoel, zodat het gewicht van de bestuurder geschat kan worden en aan de hand daarvan de airbag anders gedeployed kan worden eventueel.

Als je zelf een uitleeskabel hebt en je airbagcomputer is van een type wat ondersteund wordt door unidiag, alfadiag of fiatecuscan, kan je zelf uitlezen en resetten. In zo'n geval zou ik zelf liever de moeite nemen om de stekkertjes goed te maken en niet direct alles door te solderen. De stekkertjes zijn meestal weer een tijdje "braaf" te krijgen door ze met kontaktspray in te spuiten en dan een keer of 10 uit- en in elkaar te klikken, zodat je het vuil van de contacten af schuift. Dit zou in theorie 10 jaar of meer goed moeten gaan, in de praktijk is het helaas vaak minder lang.

Het lampje van je airbag gaat vaak niet vanzelf uit, ook al los je het probleem op. Je kan er het beste maar van uit gaan dat je twee keer de computer aan je airbagsysteem moet gaan hangen om het probleem op te lossen. De eerste keer voor het opsporen van de storing en de tweede keer voor het wissen van de meldingen, zodat het lampje uit gaat.

Terug naar “Algemene Technische vragen”