Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Reinigen inlaat 156 2.4JTD

di mar 15, 2011 08:53

Hoi,

Hoewel dit onderwerp meerdere malen in het forum is besproken, heb ik niet gevonden wat ik specifiek zoek.
Vandaar nog eens een posting :roll:

Aangezien mijn 156 (2.4JTD, 150pk, fase 3) jaarlijks wat problemen heeft met de roetmeting, wil ik het nu graag ruim van tevoren proberen op te lossen.
- De auto rookt bij gasgeven vrij zwart.
- Bij constante snelheid rookt-ie vrijwel niet
- De auto trekt goed
- Het verbruik is keurig en nagenoeg constant over de afgelopen 200.000 km / 4 jaar, zo'n 1:16 overall
- Olieverbruik is minimaal, zo'n 2 blokjes op de indicator per 20.000 km
- Heeft 374.000 km gelopen, motorisch nog nooit wat aan hoeven vervangen
- Alle beurten op tijd gehad met ricambi originale en Agip Sint2000
- Klepspeling is in orde
- Geen motorstoringen geweest op het dashboard

Afgelopen weekend heb ik het volgende gedaan:
- Turbodruksensor gereinigd (doe ik elke 20.000 km).
- Turbo inlaat gecontroleerd: geen aanslag, weinig speling, draait mooi rond, heel klein beetje olie in het inlaatkanaal (carterventilatie).
- Slang naar intercooler gereinigd, klein beetje nat na 40.000 km.
- Slang bij vlinderklep losgehaald, mooi schoon, geen olie.
- EGR-klep losgehaald en gereinigd, beetje aanslag. Nu schoon en gangbaar.
- Kanaal van klep naar spruitstuk schoongestoken, veel vette koek in de doorgang.

In eerste instantie wilde de auto daarna helemaal niet meer trekken en rookte verschrikkelijk, maar opeens was het weg en nu is-ie in ieder geval wel feller op het gas. Ik vermoed dat de EGR-klep heel even is blijven hangen, mogelijk door de ontvetting met remmenreiniger.

Met een schroevendraaier heb ik in het gat van de turbodruksensor 'gevoeld' hoeveel aanslag er in het spruitstuk zit. Voor mijn gevoel zo'n 1,5-2mm.
Ik zou het graag willen reinigen. Dan kan ik dat ook weer uitsluiten.

Vraag: hoe moeilijk is het demonteren van het spruitstuk? Zo te zien moet ik de hogedrukleiding (common rail) van de diesel loshalen, is dat te doen en ook naderhand weer lekvrij te krijgen?
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

JWDORTLAND
Junior Member
Junior Member

RE: Reinigen inlaat 156 2.4JTD

di mar 15, 2011 21:43

Ik heb een 166 2.4 JTD 20V automaat, voor de apk maak ik een ritje om daarbij een paar maal flink vol gas te geven de eerste keer flink wat rook 2e keer al minder 3e praktisch over, apk nooit een probleem qua roetmeting. Misschien heeft de kilometerstand ermee te maken de mijne heeft pas 130000 km gelopen. Misschien is een brandstoftoevoeging wat, reiniging van het brandstofsysteem/injectoren heeft bij mij heel goed geholpen zo na en tijdens de koude periode deze winter rij meestal file naar A`dam komt de motor niet echt goed op temp. De inlaatslang naar inlaatspruitstuk zit bij mij ook altijd olie in, kan dan in het spruitstuk kijken wat een drap.... EGR 1x per jaar schoonmaken met remmenreiniger/wd40. kan je bij jouw 156 egr niet afdoppen met metalen plaatje? 20V zeker niet! Dat scheelt heel veel vervuiling in het inlaatspruitstuk, zie ook alfa 166 register.
AR Giulia 2.2 240PK 2017 Blue Monte Carlo Bruin leer interieur
AR 75 2.0 TS 1990 155pk Squadra
Fiat Abarth 1.4 2011 175Pk
AR GT 1.3 Junior 1974 75 pk

paulsteeman
Guru
Guru

wo mar 16, 2011 20:14

Ik zou hem idd voorzien van een toevoeging van Forte of Tunap en hem eens een weekje flink te gebruiken. GEheid dat ie daarna minder rookt want je verstuivers zijn èèn van de meest voorkomende oorzaken van roken en vaak op deze manier het simpelst te behandelen.

Succes.

(ik had dezelfde symptomen alleen had ik een scheur van 10 cm in de slang naar het spruitstuk. Door de tuning trok hij niet eens zo heel veel slechter....)

Paul
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

wo mar 16, 2011 20:57

Uitlezen en de verschillende parameters eens goed bekijken.

Teveel brandstof of te weinig lucht!
Transaxle loos!

Terug naar “Algemene Technische vragen”