Rick-k
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 19:51

Advies: Opknappen of verkopen?

zo mei 15, 2011 21:10

Beste mede liefhebbers,

Ik twijfel wat te doen, vorig jaar een spider 916 ( 1996 ) gekocht als hobby auto.
De spider heeft diverse kleine mankementen maar niks ernstigs tot afgelopen week. De riem die de balans as aandrijft is geknapt, dit gebeurde bij een snelheid van 30-km en na 10 meter direct stil gezet en afgesleept. tijdens het optakelen van de auto is gezien dat er een vloeistof lekkage is, deze heb ik na de tijd ook gezien en de vloeistof is doorzichtig met een rode gloed en geurloos, terwijl de reservoirs van de stuurbekrachtiging, koelvloeistof nog vol zitten.

Wat is volgens jullie verstandig om te doen? km stand 160.000, net nieuwe dure apk, algehele toestand goed, mooie optiek.

Ik kan er bij verkoop 1500 euro voor krijgen maar heb ook een offerte van AMS uit Almelo ontvangen voor revisie van cilinderkop, waterpomp, nieuwe distributie, olie en vloeistoffen, twee maand garantie voor 1250 euro.

Hoe groot is de kans op schade in het blok?
Iemand bekend met AMS? op MP stonden goede recensies en een verwijzing naar scarb?

Wat is wijsheid? verkopen en zo eventueel meer ellende besparen of laten maken?

Met vriendelijke groet Rick

Gebruikersavatar
Erwin83
Member
Member
Berichten: 149
Lid geworden op: do jul 27, 2006 09:38
Locatie: Nijmegen

Re: Advies: Opknappen of verkopen?

zo mei 15, 2011 21:33

Beste mede liefhebbers,

Ik twijfel wat te doen, vorig jaar een spider 916 ( 1996 ) gekocht als hobby auto.
De spider heeft diverse kleine mankementen maar niks ernstigs tot afgelopen week. De riem die de balans as aandrijft is geknapt, dit gebeurde bij een snelheid van 30-km en na 10 meter direct stil gezet en afgesleept. tijdens het optakelen van de auto is gezien dat er een vloeistof lekkage is, deze heb ik na de tijd ook gezien en de vloeistof is doorzichtig met een rode gloed en geurloos, terwijl de reservoirs van de stuurbekrachtiging, koelvloeistof nog vol zitten.

Wat is volgens jullie verstandig om te doen? km stand 160.000, net nieuwe dure apk, algehele toestand goed, mooie optiek.

Ik kan er bij verkoop 1500 euro voor krijgen maar heb ook een offerte van AMS uit Almelo ontvangen voor revisie van cilinderkop, waterpomp, nieuwe distributie, olie en vloeistoffen, twee maand garantie voor 1250 euro.

Hoe groot is de kans op schade in het blok?
Iemand bekend met AMS? op MP stonden goede recensies en een verwijzing naar scarb?

Wat is wijsheid? verkopen en zo eventueel meer ellende besparen of laten maken?

Met vriendelijke groet Rick
Hi Rick. Als je de auto nog minimaal 1 jaar gaat houden zou ik em lekker laten repareren.
Meld je ook even aan op alfa916register.nl
Veel specifieke kennis over dit type.

Bij een gtv,is een dergelijke motor schade vaak het financiële ingeleide einde, maar een spider met een redelijk aantrekkelijk kmstand is het wel waard om op te lappen mits in goede optische staat.
Ik heb mijn ts spider nu 1,5 jaar en wen er maar aan dat ze niet heeeel erg goedkoop zijn in onderhoud.

Gr. Erwin
Rosso Tonale Edizione Speciale (Sep-22)
Ex: Giulia, 916 Spider, 147, Alfasud Sprint QV, 75, 33

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1641
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Advies: Opknappen of verkopen?

zo mei 15, 2011 23:14

Ik neem aan dat het gaat over een 2.0 16v Twinspark?
Is de distributieriem ook geknapt door de gebroken balansas riem? Kortom, heeft de motor klepschade? Zo nee, je motor kan prima rijden zonder balansasriem. Voordeel: Loopt ie wat vlotter door de toeren. Nadeel hij klinkt wat rauwer.
Ik spreek uit ervaring, rijd inmiddels ook al 4 jaar rond met een 2.0 16v zonder balansasriem.

Koelvloeistof lekkage: kan ook de waterpomp zijn (of gewoon een versleten leiding ergens), in dat geval is dat gewoon op te lossen met een complete distributiewissel incl waterpomp. Er zijn in het hele land inmiddels alfaspecialisten die distributiewissels bij de 16v doen voor minder als 500 euro.
Koelvloeistof lekkage vanaf de cilinderkop heb ik eerlijk gezegt nog nooit gehoord, dus ik vraag me af waarom een cilinderkop revisie nodig zou zijn. Als de koppakking uberhaupt al lek raakt, is dat 9 van de 10 keer inwendig bij de cilinders.
Kortom ik zou niet meteen 1250 euro ertegenaan smijten voordat je een goede diagnose hebt van de problemen. En tja je auto verkopen kan altijd nog.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Rick-k
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 19:51

RE: Advies: Opknappen of verkopen?

ma mei 16, 2011 12:25

Met de distributieriem is niks gebeurd. De auto zou dus zonder problemen moeten kunnen lopen...
De offerte is opgesteld door AMS en is gebaseerd op wat hij dacht dat er allemaal mis was. Daar moet nog naar gekeken worden maar er is een beetje vanuit het ernstige geval gedacht.
Een voordeel om al het werk wel te laten doen is dat het blokje dan natuurlijk ook weer een x aantal km meekan.

Iemand hier ervaring met AMS uit Almelo??

Tymen QV
Full Member
Full Member
Berichten: 425
Lid geworden op: za jan 01, 2005 21:31
Locatie: Zuid-Holland

RE: Advies: Opknappen of verkopen?

ma mei 16, 2011 12:51

Ik zou eerst een totale diagnose laten stellen => hoe de auto verder in staat is en als dit allemaal
meevalt en niet teveel dingen bijkomen dan is het die inverstering waard.

Succes

Tymen QV
----------------

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Advies: Opknappen of verkopen?

ma mei 16, 2011 13:25

Hier sluit ik mij helemaal bij aan
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
2000 veloce
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: di aug 28, 2007 21:12
Locatie: Enschede

RE: Advies: Opknappen of verkopen?

ma mei 16, 2011 13:29

Rick,

Ik ga ervanuit dat je uit Twente komt als je in almelo een offerte hebt laten opstellen. Ga dan ook eens langs de jongens van Alfa Twente te Hengelo, hebben altijd wel een oplossing in gedachten

Groeten Rob
Alfaloos

Gehad:

147 1.6 TS Distinctive
75 1.8 IE IMOLA
Spider 2.0 veloce
155 2.0 WB
164 3.0 V6
3x 75 3.0 V6
enz.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Advies: Opknappen of verkopen?

ma mei 16, 2011 17:04

Ik sluit me er bij aan, eerst een diagnose laten doen door een deskundige. AMS zegt mij niets. Zijn zij alfa-specialist, of is het een universele garage? Dit zijn wel blokken die je het liefste door een specialist aan wilt laten werken want ze zijn toch net even anders dan de gemiddelde VAG.

Rode vloeistof zou ik toch zeggen dat het koelvloeistof is. Dat je reservoir vol is, zegt niet zoveel, er kan op allerlei andere plekken koelvloeistof gelekt hebben zonder dat het reservoir direct leegloopt. Wat ook nog zou kunnen is dat het olie van je aircosysteem is.

Ik zou zelf wel een balansasriem laten plaatsen. Ja, je motor loopt wat minder snel de toeren in, maar je voelt ook duidelijk meer trillingen van de motor als je hem niet plaatst. Stuk zal je auto er niet snel van gaan als je hem achterwege laat, maar als je lange ritten wilt maken zonder moe te worden, zou ik hem er op laten zitten.

Een distributiewissel met een nieuwe nokkenasversteller en waterpomp, inclusief balansasriem, multiriem met alle loop en spanrollen zal je meer dan E500 gaan kosten. Ik zou er niet op besparen en gewoon alles laten doen. Een "revisiekitje" wat sommige prijsvechters monteren inplaats van een nokkenasversteller helpt niet. Dat kitje is speciaal gemaakt voor de eerste versie nokkenasversteller die in 1995 en 1996 is geleverd. Latere versies zijn al voorzien van de goede onderdelen en gaan langer mee. Als die herrie gaan maken, helpt zo'n kitje maar heel even. Het afsluitringetje wat je vervangt met het kitje zal heel snel weer verslijten, omdat de rest van de versteller te veel speling heeft. Als je de historie van de auto helemaal kent en zeker weet dat de nokkenasversteller geluidloos is en nog geen 100.000 gelopen heeft, kan je de gok wel nemen om hem te laten zitten. Bij een onbekende auto of als je al geratel hoort bij koude start, zou ik er een nieuwe op laten zetten.

Rick-k
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 19:51

RE: Advies: Opknappen of verkopen?

ma mei 16, 2011 18:33

Allemaal bedankt voor jullie adviezen,

De knoop is doorgehakt, de auto is verkocht en ik ga op zoek naar een nieuwere.
Afgezien van de motor zit er behoorlijk veel ( klein ) werk aan de spider om het helemaal tip top te krijgen dat ik liever een nieuwe start maak.

Vanaf vandaag opzoek naar een Phase 2

Met vriendelijke groet,

Rick

Tymen QV
Full Member
Full Member
Berichten: 425
Lid geworden op: za jan 01, 2005 21:31
Locatie: Zuid-Holland

RE: Advies: Opknappen of verkopen?

ma mei 16, 2011 20:20

Succes met je zoektocht misschien hier ook ffe kijken www.vdzeevdzee.nl :wink:

Grt

Tymen QV 8)
----------------

Terug naar “Algemene Technische vragen”