Gebruikersavatar
mcarta
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: za aug 13, 2005 10:12

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

zo aug 14, 2005 18:51

Compressietest zonder olie:
Cil 1: 11,2 bar
Cil 2: 11,2 bar
Cil 3: 11,3 bar
Cil 4: 11,2 bar

Compressietest met olie:
Cil 1: 11,5 bar
Cil 2: 11,8 bar
Cil 3: 12,1 bar
Cil 4: 12,5 bar

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

zo aug 14, 2005 20:00

Eh 11,2 :1 als compressie verhouding voor een turbo motor????
Nou weet ik niet veel van geblazen motoren ,maar een van de kenmerken van een turbo motor is toch de lagere compressiewaarde tov een atmosferische????
Dan is 11,2 bar mi wel een hoge waarde of heb ik het niet goed begrepen?? :?
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

zo aug 14, 2005 20:18

Eh 11,2 :1 als compressie verhouding voor een turbo motor????
Nou weet ik niet veel van geblazen motoren ,maar een van de kenmerken van een turbo motor is toch de lagere compressiewaarde tov een atmosferische????
Dan is 11,2 bar mi wel een hoge waarde of heb ik het niet goed begrepen?? :?
Grtz, fRank
dit is n' Compressietest geen verhouding :idea:

Gebruikersavatar
mcarta
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: za aug 13, 2005 10:12

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

zo aug 14, 2005 21:15

Er staat "bar" achter als in "druk", het is geen compressieverhouding.

Gebruikersavatar
Timmerklits
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:58
Locatie: Hoeselt
Contacteer: Website

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

zo aug 14, 2005 21:25

Lijkt mij toch ook wel wat aan de hoge kant hoor.

Bij mijn 75 1.8 ie atmosferisch, haal ik maar iets van een 9.5 - 10 bar als compressie.
En dit is bij een turbo motor normaal toch wel lager moet iets van 8 zijn bij de 1.8 turbo.

greetz Nick
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

Andretti Molletti

Re: RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

zo aug 14, 2005 22:33

MEnsen, haal nou niet compressie verhouding (Berekende waarde van zuiger ODP/BDP) en compressie van de compressie meter door elkaar (einddruk gemeten met een drukmeter welke extreem afhankelijk is van temperatuur en stand gasklep).
Belangrijk is dat alle cilinders gelijk zijn en de onderlingen verschillen niet te groot zijn.

De kern zit mogelijk:
Het probleem is ontstaan nadat ik de kleppen geslepen heb en daarvoor dus ook de kop heb moeten verwijderen. Daarnaast heb ik de rotor, verdeler en het luchtfilterelement vervangen.

De pingelsensor heb ik al geruild met een oudere, geen verandering.
De potmeter heb ik doorgemeten, GASKLEP???.

De opvoerchip geeft bij 4000 rpm volgas 1,4 bar overdruk.
Benzinedruk is dan 6 bar. 6 BAR?????????????

De moer van de pingelsensor heb ik zowel strak als bijna los getest, maakt niets uit.
Betreffende de pingelsensor: krijg je nu een foutmelding of niet??
Plaats dan eventueel de pingesensor op een nokkenaslagerkapbout.

Benzinedruk van 6 Bar??? de standaardpomp haalt dat m.i.niet en het sproeibeeld vd injectoren is dan m.i. erg slecht?!

Heb je naast de weerstand ook de spanningswaarde vd gaskleppotentiometer gecontroleerd? De spanning is nl veel belangrijker!

Waar meet je trouwens de turbodruk?? Toch wel op het inlaatspruitstuk he?

Cilinder 4 geeft wel duidelijk meer druk met olie erop.. niet dat dat deze storing veroorzaakt, maar de zuigerveren zijn daar wel al wat minder.

Ik zou trouwens niet zo gauw de kop lichten maar eerst een lektest doen ivm de kleppen.
Daarnaast is de tempverhoging toch een indicatie van naontsteking of slechte ontsteking...

interesant gevalletje!

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

zo aug 14, 2005 23:05


Benzinedruk van 6 Bar??? de standaardpomp haalt dat m.i.niet en het sproeibeeld vd injectoren is dan m.i. erg slecht?!

Ik zou trouwens niet zo gauw de kop lichten maar eerst een lektest doen ivm de kleppen.
Daarnaast is de tempverhoging toch een indicatie van naontsteking of slechte ontsteking...

interesant gevalletje!
@Andretti: de elec.benz.pomp levert een standaard druk tussen de 5,5 en 6 bar dus dat zou best kunnen...

@mcarta: ik zou ook eerst nog een lektest doen en je ontsteking checken.....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

lex thissen

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

zo aug 14, 2005 23:23

Hee manne.

Zou het kunnen zijn dat ie zijn lucht niet "kwijt" kan, dwz is de uitlaat niet dicht geknepen of gedeeltelijk verstopt :?:

Lex.

Gebruikersavatar
mcarta
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: za aug 13, 2005 10:12

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

zo aug 14, 2005 23:29

De pingelsensor geeft al sinds ik deze Alfa heb een foutmelding bij 120, 140 en 160 km/h.
Deze benzinedruk wordt bereikt met een RRFPR die meegaat met de turbodruk. Aangezien de druk bij maximale benzineflow onvoldoende was met de standaard pomp, heb ik er een pomp van een Audi turbo op gezet.
De gasklep spanning is nooit die uit het boekje geweest (0,860 V), maar hoger ongeveer 1,20 V. Ik stel deze op gevoel af, het bepaalt namelijk de gaskleppositie waar de waste-gate tijdelijk elektronisch dichtgestuurd wordt, voor een snellere acceleratie. Maar aan de kabels te zien is hij toch binnenkort aan vervanging toe.
De turbodruk wordt standaard gemeten op de intercooler.
Wat bedoelen jullie met de lektest?

Andretti Molletti

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

ma aug 15, 2005 07:14

Oké met een K-jetronic pomp is idd 6 bar haalbaar. Ik neem aan dat voor de reparatie de motor wel goed liep, zodat je niet hoeft te twijfelen aan het sproeibeeld van je injectors?

Het afstellen zoals je zegt van de gasklepsensor is prima, maar hij moet natuurlijk wel de max. waarde vasthouden als je volgas rijdt... (doet i dat?)

Wat ik je nog kan bieden is een andere ontstekings-ECU die altijd goed gepresteerd heeft. Mogelijk kun je die proberen om te zien of je pingelsensorprobleem wegblijft... Als je trouwens de bedrading bedrading eens doormeet naar de computer (die van d pingelsensor dus) .. de bedrading moet 0 ohm aangeven (dit in tegenstelling tot de manual die meet met aangesloten sensor.. :? )

Verstopte uitlaat is een goede optie bij een atmosferische motor, maar niet bij een turbo. Indien er tegendruk is door een verstopping zal nl de turbo niet op druk komen!!


Lektest is een test waarbij op het bougiegat luchtdruk op de cilinder gezet wordt. Door te bekijken hoe snel (of hoe langzaam) de druk zakt kun je iets zeggen over de diverse afdichtingen. Als je zuigerveren op zijn zal je overdruk in het carter krijgen.. lekkende kleppen geven lucht uit de uitlaat en of inlaat....

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

ma aug 15, 2005 15:34

Eh 11,2 :1 als compressie verhouding voor een turbo motor????
Nou weet ik niet veel van geblazen motoren ,maar een van de kenmerken van een turbo motor is toch de lagere compressiewaarde tov een atmosferische????
Dan is 11,2 bar mi wel een hoge waarde of heb ik het niet goed begrepen?? :?
Grtz, fRank
dit is n' Compressietest geen verhouding :idea:
Dat zeg ik, zoveel weet ik er nou ook weer niet van.... :oops: :oops: :oops: Mea culpa!!
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
mcarta
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: za aug 13, 2005 10:12

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

ma aug 15, 2005 17:44

Wat ik je nog kan bieden is een andere ontstekings-ECU die altijd goed gepresteerd heeft. Mogelijk kun je die proberen om te zien of je pingelsensorprobleem wegblijft... Als je trouwens de bedrading bedrading eens doormeet naar de computer (die van d pingelsensor dus) .. de bedrading moet 0 ohm aangeven (dit in tegenstelling tot de manual die meet met aangesloten sensor..
Is dit de complete computer of de Eprom alleen?
De computer wil ik wel van je overnemen.


jwst
Member
Member
Berichten: 151
Lid geworden op: wo mar 09, 2005 23:25
Locatie: almelo

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

ma aug 15, 2005 18:42

Kan het niet de Lucht massa meter zijn??
Ik zeg maar wat.. Collega had dit met z'n ibiza..ging ook niet zo hard meer...
AR GIULIA 2.1

Andretti Molletti

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

ma aug 15, 2005 18:44

Kan heel goed maar dat sluitte Mcarta in een eerder antwoordt al uit...

Terug naar “Algemene Technische vragen”