Sjoerdwm
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 11:37

Vastgelopen Alfa Spider Veloce 1974 (Noord Amerikaans)

zo sep 04, 2011 22:10

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag. Ik heb heel recent een Alfa 2000 spider Veloce gekocht uit 1974 (Amerikaanse variant met Spica injectie). Helaas is na 1,5 week de motor vastgelopen. Uiteraard tijdens de eerste ritten goed op de temperatuur en de oliedrukmeter gelet, dit zag er allemaal prima uit, maar helaas heeft het niet mogen baten. Mijn vermoeden is dat er toch iets niet goed is geweest met oliedrukmeter/oliepomp. Ik heb tijdens het rijden ook niks gemerkt, de auto reed heerlijk. Ik heb hem rijdend weggezet, en de volgende dag hoorde ik bij starten alleen een tik. In eerste instantie was mijn vermoeden dat de startmotor stuk was, maar bij het laten opkomen van de koppeling tijdens het aanslepen bleek de boel te blokkeren en vast te zitten.
Ik zit dus waarschijnlijk tegen een complete revisie van de motor aan te kijken en ben heel benieuwd naar jullie antwoord op de twee vragen waar ik nu mee worstel.


1: Bij welk bedrijf zal ik de revisie laten uitvoeren? Ik heb op dit forum al een aantal namen gezien waar de forumgebruikers goede ervaringen mee hebben. Dus dat heeft al behoorlijk geholpen. Ik zie echter ook dat deze aanraders vaak worden gedaan op basis van modernere Alfa's en ik vraag me dus een beetje af waar ik het beste terecht kan voor een Noord Amerikaanse spider uit 74? (waarbij eerlijkheid en een goede prijs/kwaliteitverhouding een belangrijke rol spelen)

2: Hoe ga ik het aanpakken? Ik denk aan verschillende opties. 1: Auto integraal naar revisiebedrijf brengen 2: motor zelf uit de auto halen en integraal aanleveren aan revisiebedrijf en na revisie zelf inbouwen 3: Motor uitbouwen, demonteren, probleem vaststellen, aanleveren aan revisiebedrijf en bij terugkomst zelf weer inbouwen. Ik ben benieuwd naar hoe jullie het zouden aanpakken?

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie reactie!

Groeten,

Sjoerd

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6902
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Vastgelopen Alfa Spider Veloce 1974 (Noord Amerikaans)

zo sep 04, 2011 22:22

Welkom Sjoerd,

lullig dat je maar zo kort van je Spider hebt mogen genieten.

De eeste vraag die ik kan bedenkenis waar kom je vandaan en wat wil je er aan uitgeven? ik kan me voorstellen dat je naar adressen vraagt maar als je zelf uit Frieslang komt en je krijgt adressen in Limburg door dan geloof ik niet dat dat heel handig is. :wink:

het budget zal een belangrijke overweging zijn voor vraag 2. Als je zelf handig bent is het zeker aantrekkelijk om zelf de motor uit te bouwen en weg te brengen, uurloon is duur en hiermee bespaar je jezelf een aantal uren die je anders moet betalen. Ook is het een goed idee om de motor zelf alvast te inspecteren. Als dan al blijkt dat de zaak onherstelbaar is kan je meteen voor een andere motor gaan kijken ipv eerst te moeten betalen voor het demonteren van de motor.

Overigens is het Spica systeem niet het meest gewilde systeem, velen zijn omgebouwd naar carbs in de loop der jaren. Als het spica systeem afgesteld moet worden heb je een echte secialist nodig.

Succes ermee in ieder geval.

Groeten Remco

p.s. op het forum van www.alfaspeed.nl ga je ook veel info vinden. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Sjoerdwm
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 11:37

RE: Vastgelopen Alfa Spider Veloce 1974 (Noord Amerikaans)

zo sep 04, 2011 22:30

Hoi Remco,

Bedankt voor je snelle reactie. Eerlijk gezegd maakt de plaats mij niet zo heel veel uit. Het wegbrengen moet altijd wel lukken. Ik woon zelf in Amsterdam, maar voor een goed adres heb ik best een behoorlijke omweg over. Kortom, de afstand is wat mij betreft niet echt een bezwaar.

Het eruit sleutelen moet (met hulp overigens) zeker wel gaan lukken. Het enige probleem is een beetje een goede sleutelplek. Daarnaast ben ik zelf het sleutelen nog echt aan het leren. Ik heb er heel veel plezier in. Het uitbouwen en het uit elkaar halen van de motor lijkt me niet het spannendst, maar alles weer helemaal zoals het hoort terugzetten lijkt me wel een stuk grotere uitdaging waar ik als ik heel eerlijk ben misschien toch nog niet echt aan toe ben.

Kortom, mocht je een goed adres weten dan houd ik mij aanbevolen.

Overigens heb ik inderdaad dezelfde verhalen over het Spica systeem gehoord, maar ik vrees dat dat nu niet mijn grootste probleem is ;-)

Groeten,

Sjoerd

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6902
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Vastgelopen Alfa Spider Veloce 1974 (Noord Amerikaans)

zo sep 04, 2011 23:03

Het enige adres dat ik zo kan bedenken is Van Neerijnen in Utrecht. Die weten in ieder geval waar ze mee bezig zijn.

Maar er zijn wel meer specialisten die je kunnen helpen hiermee. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Sjoerdwm
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 11:37

RE: Vastgelopen Alfa Spider Veloce 1974 (Noord Amerikaans)

zo sep 04, 2011 23:07

Remco, bedankt voor de tip!

Groeten,
Sjoerd

Gebruikersavatar
Roebar
Guru
Guru
Berichten: 1331
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:06

RE: Vastgelopen Alfa Spider Veloce 1974 (Noord Amerikaans)

ma sep 05, 2011 18:45

Welkom op het forum

Je zou ook eens kunnen bellen met Alfa Centro in Amersfoort of IL Biscione in Hilversum...
Spider 1.8 TS
Als je de weg kwijt bent...kom je nog eens ergens..

Leen Euser
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: za jun 04, 2011 22:19

RE: Vastgelopen Alfa Spider Veloce 1974 (Noord Amerikaans)

zo sep 11, 2011 14:16

Jan steutel in almkerk heeft veel verstand van Spiders die kan je zo vertellen wat er mis is

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Vastgelopen Alfa Spider Veloce 1974 (Noord Amerikaans)

zo sep 11, 2011 15:20

arie van A-repair is ook een hele goede optie
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”