Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

33 slaat niet aan na bobine/verdeler wissel

di sep 20, 2011 17:01

Ik zal het hier ook maar even plaatsen:

Ik heb mijn Magneti Marelli ontstekingssysteem de deur uit gedaan, en vervangen met een bosch bobine en verdeler. Nou wil de 33 nog niet aanslaan, en heb geen beschikking over meetapparatuur op dit moment. Ik wil met behulp van dit topic eens zien of ik alles juist heb aangesloten.

Hoe zat het:

(magneti marelli bobine)
Afbeelding

Hoe zit het nu:

(bosch bobine)
Afbeelding

De groene draad van de 6-pins module (welke uit de bobine komt) zit nu op de -1 van de bobine, de witte van de module op de +15, en de zwarte op massa van de carrosserie.
De groene draad uit de kabelboom van de auto zit op de +15 van de bobine
De witte draad uit de kabelboom van de auto zit op de -1 van de bobine

Dit heb ik met behulp van Ravado kunnen aansluiten. Maar nou zat er bij mij Magneti bobine ook een extra condensator op. (eerste foto, zit rechts op de voet van de bobine, met een kabel naar de -1). Deze heb ik dus nu ook weer net zo aangesloten, maar zat niet bij de BOSCH variant.

Dan de verdeler:

Wanneer de merktekens >< bij elkaar kwamen, wees de rotor naar cilinder 3 (als je voor de 33 staat, linksboven), en dus heb ik daar cil. 1 op aangesloten, en zo met de klok mee 1-3-2-4 aangesloten. Nou is de verdeler niet helemaal standaard. Ik had namelijk 2 verdelers, waarvan er maar 1 goed was. Deze verdeler had een 3-pins aansluiting met een soort blokje eraan:

Afbeelding

Wanneer ik dit blokje eraf haalde, en de 3-pins aansluiting, kwamen er dezelfde 2 pinnen uit als bij de originele 2-pins verdeler. Hier heb ik dus gewoon de 2-pins stekker op aangesloten vanuit de bobine. Kan het hierdoor mis gaan? En waar dient dat zwarte blokje met metalen BOSCH plaatje voor?

Verder zit er op de BOSCH bobine ook nog een aansluiting waar ik niet van weet waar deze voor dient. Is dit voor massa o.i.d.?
Afbeelding

En dan als laatste: sinds ik dus dit systeem heb verwisseld, branden mijn waarschuwings lampjes niet meer bij het (proberen te) starten, van de handrem, koelvloeistof en olie. Ook doen de koelvloeistof en benzinemeter het niet meer. Kan dit er mee te maken hebben?

Ik weet het, het is een enorm verhaal, en een boel vragen, maar wat licht in deze duisternis zou fijn zijn :)

Gr. Geert-Jan
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: 33 slaat niet aan na bobine/verdeler wissel

di sep 20, 2011 20:18

Ik
Wanneer de merktekens >< bij elkaar kwamen, wees de rotor naar cilinder 3 (als je voor de 33 staat, linksboven), en dus heb ik daar cil. 1 op aangesloten, en zo met de klok mee 1-3-2-4 aangesloten. Gr. Geert-Jan
Het blokje is je module. Wat er in je uitleg mist wat er precies op de 3 pins module wordt aangesloten. (Welke aansluitingen.)

Als je geen lampjes ziet opgloeien als je de zaak op kontakt zet krijgt je ontsteking waarschijnlijk ook geen spanning en zal het zaakje dus nooit willen starten. Los dit probleem eerst maar eens op. (Bedrading/contaktslot/zekeringkas.)

Verder: Er is wel vonk?? Zo Ja:
Mogelijk heb je dan de verdeler 180 graden verkeerd zitten. Zet elke bougiekabel eens 180 graden rechtsom, maar eerst die lampenwinkel weer laten branden !!! :wink:
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op wo sep 21, 2011 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 33 slaat niet aan na bobine/verdeler wissel

di sep 20, 2011 20:43

Even een verduidelijking van wat @@ zegt. Dat zwarte blokje zet een zwak signaaltje om in iets wat sterk genoeg is om je bobine een boel stroom te laten pompen. Zonder zo'n module, gaat de boel niet werken, of je moet er weer een verdelerkap met kontaktpuntjes en zo op gaan zetten.

Chevron
Newbie
Newbie

di sep 20, 2011 20:56

Ligt de module wel aan een goede massa?

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

di sep 20, 2011 21:51

Hallo,

Ik heb ook geen vonk :( en volgens de merktekens kan ik de boel
Haast niet 180* gedraaid hebben, maar zal het morgen even testen. Bedankt voor je antwoord.

Dus die module moet er dus wel opzitten. Dat zou betekenen dat ik dus een andere bobine moet hebben om het zaakje goed aan te sluiten.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

di sep 20, 2011 22:06

Of idd een goede massa aansluiting op je module. Daar zitten niet voor niets 3 aansluitingen op. :wink:
Bobine staat daar los van, mits de bobine geschikt is voor electronische ontsteking, maar die heeft ook dezelfde aansluitmogelijkheden.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

di sep 20, 2011 22:48

Die bobine is voor een verdeler zonder die module erop. Zit die module dan op de bobine? want daar zit er ook 1 op, dat kun je zien op die foto waar ik het over die extra aansluitingen heb. Moet ik daar dan iets op aansluiten?

Gr. GJ

Zal zometeen even duidelijkere foto's uploaden van de huidige bobine met geintegreerde module.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo sep 21, 2011 10:02

die aansluiting bij je bobine (met dat rode vierkantje erom) is om de massa draad (zwart) van je 6pins module aan te sluiten.

maar je schrijft dat je geen vonk hebt, icm met je niet brandende dashboardlampjes zou ik daar eerst naar kijken. Je hebt ergens een voedingsprobleem.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

wo sep 21, 2011 10:47

Oke, die zal ik meteen aansluiten. maar er zitten 2 aansluitingen op, zou er nog een kabel naar toe lopen? En ik zal eens op zoek gaan naar mn dashboardlampjes probleem, maar heb verder niets los gehaald :S Maat van me komt me trouwens even helpen om de boel door te meten.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

wo sep 21, 2011 11:41

meten is weten :wink:
die andere aansluiting is voor een dubbele zwarte draad (op 1 schuifstekker) die uit je kabelboom van de 33 vlakbij de koplamp komt.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

wo sep 21, 2011 12:30

Ik heb nu m'n Magneti Marelli systeem eens weer aangesloten, maar daar doet ie dus net zoveel mee :P Ik ben al mn boekjes kwijt geraak tijdens de verhuizing een paar week geleden (zit nog ergens in e.o.a. doos :P), dus kan ook niet ff kijken welke relais/zekering waar voor is, om wat dingen uit te sluiten :(

Die dubbele zwarte draad op schuifstekker zit bij mn magneti op de voet van de bobine, zeg maar op de massa (net als die condensator). Dus die had ik bij mn bosch bobine ook weer op de voet van de bobine geplaatst.

Ik ga straks (ben even weer op het werk) eens kijken waarom ik geen spanning bij mn dashboard krijg. En trouwens, beetje domme vraag misschien, maar horen je ruitenwissers het te doen als de auto op contact staat? Deze doen het namelijk niet, mijn knipperlichten ook niet, maar wel als ik 'm op alarmlichten zet :S

laurens75ts
Full Member
Full Member

vr sep 23, 2011 11:58

als ik jou was zou ik eerst de zekeringenkast doorspitten om te kijken of die allemaal nog heel zijn! Kijk ook even onder de motorkap want als ik me goed herinner zitten daar ook nog een paar zekeringen!

Succes!
Mooi he! Is mijn Alfa..Koffie?!

Gehad:
75 1.6 carbs
75 1.8 I.E
33 1.7 I.E
33 1.7 PEKEL RACER
33 1.7 8v ABS
155 2.0 16v sport

Huidig Alfa's
75 1.8(turbo opbouw)
Alfetta 2000 sedan

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

vr sep 23, 2011 12:25

Hoi Laurens,

Ik heb een type 2 he, mijn zekeringen zitten allemaal onder de motorkap (op een paar na onder dashboard geloof ik). Maar die zijn allemaal nog heel, denk toch dat ik m'n dashboard maar weer eens los ga halen. Heb ook nog niks gemeten hoor, t'is druk op het werk, dus ben er nog niet aan toe gekomen.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za sep 24, 2011 09:46

Heb je bij je gerommel niet de stekker van je kontaktslot los weten te krijgen? Of het kontaktslot zelf? Er mist zoveel tegelijk dat ik daar aan ga denken. De electra van zo'n kontaktslot op een 33 zou je bijna doen denken dat ie door Lucas gemaakt is...

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

za sep 24, 2011 09:57

Nou, ik heb gisteren de accu even aan de lader gehangen, en ben ondertussen wat kabels gaan nalopen. Ik heb 1 kabelschoentje moeten vervangen, de -1 aan de bobine, deze was compleet door. Nieuw schoentje erop, vanmorgen de volle accu er weer in, en wat denk je.. starten natuurlijk. Hij loopt ook gewoon netjes, tikt nog wel wat uit de verdeler, daar moet ik nog even naar kijken.

Nou komt het mooiste. Toen ik vanmorgen dus de sleutel omdraaide, had ik weer geen spanning op dashboard. Ik toch proberen te starten, en jahoor, hij startte, en gelijk vlogen ook alle lampjes aan zoals het hoort. Leek me dus echt S.H.I.T. (Self Healing Italian Technology), maar toen ik de 33 weer van contact af deed, bleven alle bovenste 4 rode lampjes van het dashboard branden :shock: Dus olie, temp, remvloeistof en handrem volgens mij. Erg vreemd. Volgens mij zit er iets los in het contactslot, want ik trok de sleutel eruit, en ze bleven nog steeds branden. Met een klein tikje op het contactslot gingen ze gelukkig uit.

Ach.. misschien lost de 33 dit ook wel weer vanzelf op :P (toch ga ik het even napluizen vanavond).

Terug naar “Algemene Technische vragen”