Ik heb mijn Magneti Marelli ontstekingssysteem de deur uit gedaan, en vervangen met een bosch bobine en verdeler. Nou wil de 33 nog niet aanslaan, en heb geen beschikking over meetapparatuur op dit moment. Ik wil met behulp van dit topic eens zien of ik alles juist heb aangesloten.
Hoe zat het:
(magneti marelli bobine)

Hoe zit het nu:
(bosch bobine)

De groene draad van de 6-pins module (welke uit de bobine komt) zit nu op de -1 van de bobine, de witte van de module op de +15, en de zwarte op massa van de carrosserie.
De groene draad uit de kabelboom van de auto zit op de +15 van de bobine
De witte draad uit de kabelboom van de auto zit op de -1 van de bobine
Dit heb ik met behulp van Ravado kunnen aansluiten. Maar nou zat er bij mij Magneti bobine ook een extra condensator op. (eerste foto, zit rechts op de voet van de bobine, met een kabel naar de -1). Deze heb ik dus nu ook weer net zo aangesloten, maar zat niet bij de BOSCH variant.
Dan de verdeler:
Wanneer de merktekens >< bij elkaar kwamen, wees de rotor naar cilinder 3 (als je voor de 33 staat, linksboven), en dus heb ik daar cil. 1 op aangesloten, en zo met de klok mee 1-3-2-4 aangesloten. Nou is de verdeler niet helemaal standaard. Ik had namelijk 2 verdelers, waarvan er maar 1 goed was. Deze verdeler had een 3-pins aansluiting met een soort blokje eraan:

Wanneer ik dit blokje eraf haalde, en de 3-pins aansluiting, kwamen er dezelfde 2 pinnen uit als bij de originele 2-pins verdeler. Hier heb ik dus gewoon de 2-pins stekker op aangesloten vanuit de bobine. Kan het hierdoor mis gaan? En waar dient dat zwarte blokje met metalen BOSCH plaatje voor?
Verder zit er op de BOSCH bobine ook nog een aansluiting waar ik niet van weet waar deze voor dient. Is dit voor massa o.i.d.?

En dan als laatste: sinds ik dus dit systeem heb verwisseld, branden mijn waarschuwings lampjes niet meer bij het (proberen te) starten, van de handrem, koelvloeistof en olie. Ook doen de koelvloeistof en benzinemeter het niet meer. Kan dit er mee te maken hebben?
Ik weet het, het is een enorm verhaal, en een boel vragen, maar wat licht in deze duisternis zou fijn zijn

Gr. Geert-Jan