chrisc

lekkage schakelpook

ma aug 22, 2005 22:37

Hallo,

Ik ben sinds kort lid van scarb en dus heb ik me maar even ingeschreven voor het forum.
Sinds vorige week ben ik de blije bezitter van een type 2 spider uit '77. Een 1600 junior.
Daarnaast heeft mijn vriendin een 146 1.6ts....ook een erg fijne auto! We zijn dus nogal dol op alfa's ja....

Uiteraard heb ik ook gelijk een vraagje...:
Vanochtend vond ik wat olie onder de vloermat aan de passagierskant. De olie heb ik herleid naar de versnellingspook en nadat ik het hele spul uit elkaar had gehaald, zag ik het volgende : de 2e rubberen manchet (kleine manchet dus) was deels weg, ook de ring die hem op zijn plaats hoort te houden was weg. Alle rommel van de straat kon dus op de "schoteltjes" komen. Tussen de schotels lekt het olie, ik heb daarom dat spul ook maar even uit elkaar getrokken en het afdichtrubbertje was aardig beschadigd.
Na nader onderzoek zag ik dat op de stang waar de schotels en het afdichtrubbertje gemonteerd zijn, 2 scherpe randjes, zowel achter als voor. Deze zijn dus door het rubber gesleten. Ik heb ze vervolgens weggeslepen met een dremel en alle rubber onderdelen vervangen voor nieuwe.

Op de 1 of andere manier heb ik niet het gevoel dat dat oliedicht kan zijn, hoe werkt dat met die schoteltjes? Daar loopt toch altijd olie tussenuit? Is die manchet dan het enige wat dat tegehoud?

Wie kan mij uitleggen hoe dit werkt?

Alvast bedankt...

Chris

Zie onderstaande (helaas erg grote) foto's voor illustratie :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: lekkage schakelpook

ma aug 22, 2005 23:42

Daarnaast heeft mijn vriendin een 146 1.6ts....
Afbeelding
Vriendin? :shock: Zie daar geen trouwring? :-k :wink:

Maar effe serieus: de hoes zit vast dmv. een slangklem. dan is het toch dicht?! :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

chrisc

RE: lekkage schakelpook

ma aug 22, 2005 23:52

Dat is ehrm...mijn zegelring :lol:
Hhhmm, ja dat klopt....maar dan loopt die hoes toch vol olie uiteindelijk? Lijkt me meer een stofhoes dan iets wat olie binnen moet houden. Maar dat kan ik fout hebben.
Wat ik mij afvraag is vooral: waarom moet je een olieafdichtringetje gebruiken terwijl er vlak onder 2 metalen schoteltjes los over elkaar schuiven zonder enige vorm van pakking ertussen? Ik snap het idee erachter niet helemaal geloof ik :oops:

Gr,
Chris

Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: lekkage schakelpook

di aug 23, 2005 10:48

Nou, dat olieafdichtringetje onder de pook dient eigenlijk om de schotels op spanning te houden. Het systeem functioneert wel hoor, zolang inderdaad de kleine manchet op de bak zelf heel is en netjes vastzit met de slangklem.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Terug naar “Algemene Technische vragen”