hoi allemaal
ik rij een 3.0 12V.
na 2 uur in de file gestaan te hebben hoorde ik 2 tikken vanuit mijn blok en hij sloeg direct af.
In eerste instantie niets te zien aan de distributieriem maar na goed kijken waren er 5 tanden ter hoogte van de krukas afgeslagen.
De krukas stond stil en de rest draaide dus 2x door.
Nu ben ik er achter aan het komen hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Ik heb altijd met 20W50 high rpm olie gereden.halfsynteet. Nu deze super olie niet meer gemaakt wordt werd mij geadviseerd om full synthetische
olie te gebruiken met dezelfde specs. Advies kwam van een expert!
Ik heb er 2000km mee gereden en was niet geheel te spreken over deze olie. Ik hoorde in het onderblok bij lage toeren wat knispering
en de auto begon te roken. Ik wachtte dus op een alternatief .
Dit alternatief was penzoil 25 W50 mineraal. Dit is race olie en deze moet je net als de 20W50 goed warm rijden.
Ik rij de auto altijd warm en koud.
Toen ik 2 uur(!) in de file, dus stationair gereden te hebben sloeg hij dus vast.
Ik heb olie samples gestuurd naar de olieboer maar daar kwam niets uit.
Nu ik zojuist de kop heb verwijderd leek mijn hele blok in puin te liggen!
Er lag een stuk klep (2e cylinder) op de zuiger waar een gat in zit van 5 cm!
De kop is dusdanig beschadigd en kan ik weggooien.
En er zal een nieuwe zuiger en buis in moeten.
De auto is op de rollerbank afgesteld dus daar zal het niet aan liggen. Hij reed dan ook prima altijd.
Heeft er iemand ervaring in dat wanneer je van halfsynteet naar fullsynteet naar minerale olie te switchen kwaad kan?
Ik heb bij alle keren ook de olie filter vervangen.
ik ben benieuwd!
gr
rob
HELP!!
wie heeft ervaring in dit euvel